וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל בין אוזמפיק, ויגובי ותרופות דומות?

הן נחשבת למאוד פופלריות בקרב הישראלים עד כדי חסר בהם בבתי המרקחת. כעת לקראת אישורה של תרופה דומה נוספת, ביקשנו מרופאת הבית שלנו שתסביר על ההבדלים בין הזריקות, תופעות הלוואי ולמי הן מתאימות?

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

לאחרונה תרופות המיועדות לסיוע בהרזייה נהיו פופולריות: המוכרת בהן היא כנראה אוזמפיק, אבל גם וויגובי וסקסנדה. כעת התווספה למירוץ תרופה נוספת בשם מונג'רו, שטרם קיבלה אישור FDA אך ההגשות לאישור בעיצומן. אז איך כל אחת מהן פועלת, מה תופעות הלוואי ומה ההבדל בעצם בין התרופות?

אוזמפיק, סקסנדה וויגובי: שלושתן נקראות בשמן הגנרי סמגלוטיד, זוהי תרופה שמדמה את פעילות החלבון GLP-1 הקיים באופן טבעי בגוף האדם. החלבון פועל במנגנונים שונים כאשר העיקרי בהם הוא הגברת הפרשת האינסולין שמפחית את הסוכר בדם. הוא גם מפחית את תחושת הרעב ומאט את פינוי המעי.

מה ההבדל ביניהן?

הראשונה אושרה לשימוש בשנת 2017 בהתוויה של סוכרת, השנייה בהתוויה של השמנת יתר והשלישית אושרה בשנת 2021 בהתוויה של השמנת יתר גם כן. אבל הן בעצם אותה תרופה, ונמצאו יעילות במחקרים גם בהפחתה במשקל וגם בשליטה בסכרת. אז מה ההבדל? התשובה היא במינונים.

בעוד שאוזמפיק זמינה במינונים של 0.25, 0.5 ו-1 מיליגרם, בנוסף לאלה את ויגובי ניתן למצוא גם במינון 1.7 ו-2.4 מ"ג. את שתיהן נהוג להזריק החל מהמינון הנמוך אחת לשבוע ולעלות בהדרגה מינון. סקסנדה היא בעצם ויגובי אבל בהזרקה יומית של התרופה, מה שכמובן הרבה פחות נוח למטופלים.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
זריקה להרזיה אוזמפיק/ShutterStock

כמה זמן אורך הטיפול וכמה מרזים?

משך הטיפול נקבע למעשה על ידי התגובה של המטופל. במחקר שפורסם בשנת 2021 הוחל טיפול במינון 0.25 מ"ג לשבוע עם העלאת מינון בכל 4 שבועות עד למינון המקסימלי של 2.4 מ"ג שבועי. הטיפול במסגרת המחקר נמשך 68 שבועות של טיפול + 7 שבועות מעקב לאחר הפסקת הטיפול. הנבדקים שהשתמשו בסמגלוטיד השילו, יחד עם טיפול התנהגותי וליווי דיאטה ל-8 השבועות הראשונים, 16 אחוזים ממשקלם, לעומת הנבדקים שקיבלו תרופת דמה והשילו רק 5.7 אחוזים ממשקלם.

מהן תופעות הלוואי?

תופעות הלוואי מהשימוש בתרופות עלולות להיות בחילות, הקאות ושלשולים. בשילוב עם תרופות נוספות לסוכרת עלול לגרום לארועים של היפוגליקמיה (תת סוכר בדם). תופעות לוואי חמורות יותר ודורשות בדיקת רופא הן החמרת מחלות עיניים ובאופן נדיר יותר דלקת בלבלב. במטופלים צריך לעקוב באדיקות אחר רמות סוכר שעלולות לצנוח ולגרום לארועים היפוגליקמיים, אלה עלולים להחמיר עוד יותר עם צריכת משקאות אלכוהולים ולכן אסור לשתות במקביל.

מהי התרופה החדשה?

מונג'רו, או בשמה הגנרי טירזפאטייד, נבדקה במחקרים בשתי ההתוויות - השמנת יתר וסוכרת סוג 2. גם התרופה הזו מחקה את החלבוןGLP-1 וחלבון נוסף בשם GIP. האחרון תורם לתחושת השובע ומפחית שקיעת שומנים בדם.

עיקר החידוש בתרופה זו הוא שהיא הדגימה במחקרים את הפחתת המשקל המשמעותית ביותר מבין התרופות- בין 21 ל22.5 אחוזים במינון הגבוה ביותר שלה, מספרים דומים לאלה של ניתוח בריאטרי. באוקטובר 2022 היא עלתה על המסלול המהיר לאישור FDA וצפויה לקבל אישור עוד השנה בהתוויה של השמנת יתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully