וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממתיק המלאכותי הנפוץ פוגע ב-DNA ועלול לגרום לסרטן

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 10:30

מחקר חדש שנערך על תאי מעי מצא כי מרכיב הנמצא בממתיק המלאכותי ספלנדה יכול לגרום לנזק משמעותי לתאים - מה שבתורו עלול להוביל לסרטן

ממתיקים מלאכותיים. ShutterStock
מצמצמים בקלוריות, אבל האם זה מסוכן?/ShutterStock

אנשים רבים משתמשים בממתיקים מלאכותיים כדי להפחית את צריכת הקלוריות שלהם, אך עדויות הולכות וגדלות מראות את הסכנות הבריאותיות הפוטנציאליות הקשורות לחומרים אלו. כעת, מחקר חדש מצא שחומר כימי, סוכרלוז-6-אצטט, שנמצא בסוכרלוז (נמכר תחת השם המסחרי Splenda) גורם נזק ל-DNA.

חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה סטייט ומאוניברסיטת צפון קרולינה בצ'פל היל קבעו שהכימיקל הוא "גנוטוקסי", כלומר הוא פוגע במידע גנטי בתוך התאים. במחקר הם חשפו רקמות מעי אנושיות לסוכרלוז כדי לבחון את ההשפעות על בריאות המעיים ואת הפוטנציאל לסרטן. התוצאות פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Toxicology and Environmental Health.

עלול לגרום גם לסרטן

לצורך המחקר, החוקרים חשפו תאי דם אנושיים לסוכרלוז-6-אצטט במספר ניסויים במבחנה. התוצאות הראו סימנים של גנוטוקסיות. החוקרים מצאו גם שסוכרלוז גרם לדליפת מעיים או נזק לרירית המעי. בנוסף, הם צפו בפעילות הגנטית של תאי המעי וגילו שסוכרלוז גורם לעלייה בפעילות הגנים הקשורה ללחץ חמצוני, דלקת וסרטן. התוצאות תומכות בעדויות ההולכות וגדלות להשפעות המזיקות של ממתיקים מלאכותיים, כמו סיכון מוגבר למחלות לב וסרטן.

רקמת תא אנושית. ShutterStock
פוגע במידע גנטי בתוך התאים/ShutterStock

למרות שהתוצאות מעוררות דאגה, לא ברור כיצד סוכרלוז יכול להשפיע על הבריאות בקנה מידה רחב יותר. לפיכך, עדיין יש צורך במחקר נוסף על ההשפעות של סוכרוז-6-אצטט, במיוחד בניסויים בבני אדם.

"אנחנו מוגבלים על ידי העובדה שאלה רק מחקרים במבחנה ובבעלי חיים ולכן אנחנו בשלב מוקדם הרבה לפני שאנחנו מגלים את ישימותו בחולים אנושיים", אמרה ל-Medical News Today ד"ר סוזן שיפמן, מחברת המחקר מהמחלקה המשותפת להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת צפון קרוליינה סטייט ואוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'פל היל.

לדברי ד"ר שיפמן, השלבים הבאים למחקר יהיו הסתכלות על ההשפעה הביולוגית של סוכרלוז בשילוב עם acesulfame-K, ממתיק מלאכותי נוסף שלעתים קרובות מלווה את הסוכרלוז במוצרי מזון. מחקר עתידי של סוכרלוז יכול לכלול גם מחקרים מבוססי אוכלוסייה, שעשויים להעמיק את הבנתם של מדענים לגבי הקשר בין סוכרלוז-6-אצטט לסרטן.

פוגעים גם בחילוף החומרים בגוף

רק לפני שנה מחקר ישראלי הצליח להוכיח כי ממתיקים נטולי קלוריות משפיעים על הרכב ופעילות חיידקי המעי ועלולים לשבש את חילוף החומרים בגוף.

מהמחקר של מדעני מכון ויצמן למדע עולה כי לתחליפי סוכר עלולה להיות השפעה מזיקה על גוף האדם. ממצאי המחקר, שהתפרסמו בכתב העת המדעי Cell מעלים כי תחליפי סוכר בולטים עלולים להשפיע על חיידקי המעי (מיקרוביום) וכתוצאה מכך על רמות הסוכר בדם בבני אדם. מידת ההשפעה הזו משתנה מאדם לאדם, בדיוק כמו שהרכב המיקרוביום ייחודי לכל אדם.

"תחליפי סוכר הם נטולי קלוריות, אבל הם אינם נטולי השפעה על גוף האדם. במחקר הראינו כי תחליפי סוכר משנים את הרכב ופעילות חיידקי המעי וכתוצאה מכך עלולים לפגוע גם בחילוף החומרים בגוף", אמר אז פרופ' ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה מערכתית. "כדי לאמוד מהי ההשפעה הבריאותית ארוכת הטווח של תחליפי סוכר, נדרשים ניסויים נוספים ארוכי טווח. יש להדגיש שאין להסיק מהממצאים שצריכת סוכר עדיפה על צריכה של תחליפי סוכר, וכי הנזקים לבריאות האדם מצריכת סוכר מגובים בעדויות ממחקרים רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully