וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אתם מחממים אורז? כדאי שתזהרו שלא תסבלו מהמחלה הזאת

כמה פעמים אתם מחממים את שאריות האורז שהכנתם? אם זה יותר מפעם אחת ועוד במזג אוויר חם, אתם עלולים לחלות בתסמונת האורז המטוגן - וכן, יש כזו תסמונת

הדרך הנכונה להכין אורז מושלם/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

אין הרבה דברים טעימים כמו אורז חם ואוורירי, אבל למרבה הצער, הוא גם מספק את התנאים המושלמים לטיפוח וגידול חיידקים שעלולים להיות מסוכנים. Bacillus cereus, בצילוס צראוס, בין שאר החיידקים, נפוץ על אורז לא מבושל, והרתחה לבדה אינה מספיקה כדי להרוג אותו מכיוון שהוא מייצר נבגים שיכולים לסבול את החום.

לאחר סיום הבישול, אורז שנותר בטמפרטורת החדר יכול לארח לא מעט חיידקים שכן הם מתרבים ומשחררים רעלים מזיקים, ולעתים מובילים להרעלת מזון B. cereus, הידועה גם בשם "תסמונת האורז המטוגן". הימנעות מכך תלויה באיך אתם מכינים, מבשלים ושומרים את האורז שלכם לאחר הבישול.

כל הטיפים, כל התשובות: כך תכינו אורז לבן אחד-אחד

הכנה ואחסון אורז

שטיפת ידיים היא תמיד התחלה טובה כשמדובר בהכנת מזון, ובעוד שטיפת אורז יכולה לשנות את המרקם שלו ולהיפטר מחרקים או מתכות כבדות האורבות בין הגרגירים, היא לא תיפטר מ-B. cereus. הסיבה לכך היא שהחיידקים משובצים בדגנים, ולכן הם לא הולכים לשום מקום.

אחרי שהבאתם את האורז לידי רתיחה, יש להגיש אותו מבושל מיד, או לקרר במהירות ולהכניס לכלי למקרר או למקפיא. הימנעו מלהשאיר אורז מבושל בחוץ במשך יותר משעה.

אורז. ShutterStock
אורז/ShutterStock

איך לחמם אורז?

שאריות אורז ניתן לחמם במיקרוגל, לטגן או לאדות תוך כדי חימום חוזר, אבל זה בטוח לעשות זאת רק אם האורז המבושל מקורר ואוחסן בצורה נכונה. אם האורז בילה כמה שעות בחוץ, ייתכן שחימום חוזר שלו עלול להיגמר רע.

הסיבה לכך היא שהתחממות והתקררות ושוב התחממות נותנת לחיידקים מזיקים כמו B. cereus הזדמנות מצוינת לגדול, מה שמגדיל את הסיכויים לתסמונת האורז המטוגן. אגב, תסמונת האורז המטוגן אינה ספציפית לאורז מטוגן, וניתן לקבל אותה מכל מאכל. עם זאת, מתכונים של אורז מטוגן שדורשים שאריות של אורז לבן הם מקום קל למעוד, שכן עד שהמנה הסופית שלך מוכנה היא חוממה פעמיים. במקרה הטוב.

עוד בוואלה!

זה רשמי: נמצאה השיטה הכי בריאה לבשל אורז

לכתבה המלאה

עד כמה מסוכנת תסמונת האורז המטוגן?

הרעלת מזון B. cereus עלולה להיות קטלנית במקרים חמורים, ולמרות שהיא נודעה כתסמונת האורז המטוגן היא יכולה להתרחש גם במזונות אחרים כמו פסטה. מחקר מקרה משנת 2011 קבע שתלמיד בן 20 מת מהרעלת B. cereus תוך 10 שעות מאכילת פסטה בת חמישה ימים. מקרה דומה התרחש בשנת 2003 כאשר משפחה אכלה סלט פסטה בן 8 ימים, וכתוצאה מכך גבר אחד מת וחמישה ילדים אושפזו בבית החולים.

מהם התסמינים של תסמונת האורז המטוגן?

תסמונת האורז המטוגן מופיעה לעיתים קרובות עם הקאות ושלשולים המופעלים על ידי הרעלן B. cereus מייצר תוך כדי גדילתו. ברוב המקרים, המחלה תהיה מוגבלת ותעבור תוך יום או יומיים, אך עבור אנשים מסוימים היא עלולה להתקדם ואף להיות קטלנית.

אנטיביוטיקה אינה יעילה מכיוון שזהו הרעלן שגורם למחלה ולא החיידק, ולכן הטיפול מתרכז בעיקר בחידוש נוזלים עד לחלוף התסמינים הגרועים ביותר של מערכת העיכול. זו הסיבה שמניעה היא ההגנה הטובה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully