וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה "המושלמים" - והתוצאה מסוכנת

29.5.2023 / 0:09

פרויקט שמעורר מודעות להפרעות אכילה שיתף תמונות של "הגבר והאישה המושלמים לשנת 2023" שיצרה בינה מלאכותית על בסיס תמונות שקיימות ברשת - והתוצאה רחוקה מאוד מהמציאות ומעוררת דאגה

ככה נראים בני האדם המושלמים - לפי בינה מלאכותית/kimkomando/The Bulimia Project

בשלישי שעבר התבשרנו שהדוגמנית קארין באומן הלכה לעולמה לאחר מאבק ממושך באנורקסיה. פרויקט המעורר מודעות להפרעות אכילה פירסם בשבוע שעבר ממצאים מדאיגים שרק מחזקים את התופעה שיכולה להוביל לגורל דומה לזה של באומן. מחקר חדש של "פרויקט הבולמיה", אתר בברוקלין, ניו יורק, המפרסם תוכן ומחקרים הקשורים להפרעות אכילה, חקר כיצד הבינה המלאכותית תופסת את הגוף האנושי ה"אידיאלי" בהתבסס על נתונים שנמצאים ברשתות החברתיות. המחקר למעשה ביקש מה-AI ליצור את מה שהוא חושב שהם הגבר והאישה "המושלמים", כלומר מהו המראה וסוג הגוף האידיאלי לגבר ולאישה. התוצאות הראו שלבינה המלאכותית יש ציפיות לא מציאותיות מבני אדם - ויש הסבר מאוד מטריד לכך.

המחקר מעלה את המודעות למחוללי תמונות של בינה מלאכותית ולאופן שבו הם מפיצים סטנדרטים לא מציאותיים של יופי על בסיס הנתונים ברשת. "פרויקט הבולימיה" ביקש ממחוללי התמונות Dall-E 2, Stable Diffusion ו-Midjourney ליצור את הגוף הנשי והגברי המושלם והם בתגובה הציגו מבני גוף "לא מציאותיים", כפי שנכתב בדיווח על הממצאים באתר האינטרנט שלהם. ההנחייה שקיבלה המערכת הנוגעת לנשים הציגה העדפה לנשים רזות וחטובות. ההנחייה הנוגעת לגברים, הציגה תמונות שלהם עם שרירי בטן.

לזה אנחנו אמורים לשאוף?

בינה מלאכותית יצרה את בני האדם המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בינה מלאכותית יצרה את בני האדם "המושלמים"/צילום מסך, The Bulimia Project
ה-AI מייצר סוגי גוף לא מציאותיים. The Bulimia Project, צילום מסך
ה-AI מייצר סוגי גוף לא מציאותיים/צילום מסך, The Bulimia Project

הממצאים

"נשים רזות הופיעו כמעט בכל התמונות שנוצרו על ידי Dall-E 2, Stable Diffusion ו-Midjourney, אבל האחרונים הניבו את הייצוגים הכי לא מציאותיים של הגוף הנשי", נכתב בפוסט המפרט את ממצאיהם, "אפשר לומר את אותו הדבר על מבנה הגוף הגברי שהם יצרו, בו כולם נראים כמו גרסאות פוטושופ של שרירנים מפתחי גוף".

כ-40% מהתמונות הציגו סוגי גוף "לא מציאותיים" של גברים ונשים שריריים - 37% נשים ו-43% גברים - לפי המחקר. עבור נשים, נראה היה שלתמונות שנוצרו בבינה מלאכותית יש הטיה לשיער בלונדיני, עיניים חומות ועור בגוון זית. יותר ממחצית (53%) מכל התמונות של נשים שנוצרו כדי לתאר את "סוג הגוף האידיאלי" כללו עור בגוון זית. עבור גברים, התמונות שנוצרו על ידי ה-AI הראו הטיה כלפי שיער חום, עיניים חומות ועור זית. 67% מכלל התמונות של גברים עם "סוג גוף אידיאלי" כללו שיער חום ול-63% היה עור זית. בנוסף, 47% מהתמונות של גברים כללו שיער פנים.

ה-AI יצר את הגבר והאישה המושלמים לכאורה: אף אדם מעולם לא נראה כך, פשוטו כמשמעו. The Bulimia Project, צילום מסך
ממצאים לא ריאליסטיים/צילום מסך, The Bulimia Project
בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
ההנחיה המובססת על נתונים ברשת הניבה יותר תמונות "טעונות מינית"/צילום מסך, The Bulimia Project

מבנה הגוף "המושלם" של נשים

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים/צילום מסך, The Bulimia Project
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" גוף האישה המושלמת לפי רשתות חברתיות ב-2023". bulimia.com, צילום מסך
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" גוף האישה המושלמת לפי רשתות חברתיות ב-2023"/צילום מסך, bulimia.com

מבנה הגוף "המושלם" של גברים

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים/צילום מסך, The Bulimia Project
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" גוף הגבר המושלם לפי רשתות חברתיות ב-2023". bulimia.com, צילום מסך
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" גוף הגבר המושלם לפי רשתות חברתיות ב-2023"/צילום מסך, bulimia.com

השוואה לתמונות שלא מתבססות רק על מדיה חברתית

המחקר גם הרחיב את ההיקף מעבר לבסיס הנתונים ברשתות החברתיות, מה שגרם לכלי הבינה המלאכותית ליצור תמונות של "האישה ה'מושלמת' בשנת 2023" ו"הגבר ה'מושלם' בשנת 2023". כלומר, המחקר יצר גרסה מורחבת שמתבססת יותר על המציאות ופחות על התמונות של דוגמנים ודוגמניות באינסטגרם. התוצאות הראו גיוון רב יותר בצבעי העור, השיער והעיניים, כמו גם מוצא אתני - אם כי התמונות עדיין מציגות אנשים רזים וחטובים.

לפי הממצאים, ההבדל העיקרי בין שתי ההנחיות היה שתמונות המבוססות על הרשתות החברתיות היו טעונות יותר מינית והכילו חלקי גוף לא פרופורציונליים ויותר לא מציאותיים. המחקר השווה כיצד התמונות בהשראת הרשתות החברתיות היו הרבה יותר"מטרידות", במונחים של חלקי גוף לא פרופורציונליים, מאשר העיבודים המבוססים על מידע רחב יותר.

עוד על הפרעות אכילה
אנורקסיה היא מחלה מסכנת חיים. איך מזהים אותה?


הדבר הקטן שכולנו עושים וגורם לנו לעלות במשקל

דוגמא לגבר "המושלם" לשנת 2023

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים/צילום מסך, The Bulimia Project
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" הגבר המושלם לשנת 2023". bulimia.com, צילום מסך
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" הגבר המושלם לשנת 2023"/צילום מסך, bulimia.com

דוגמא לאישה "המושלמת" לשנת 2023

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים/צילום מסך, The Bulimia Project
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" האישה המושלמת לשנת 2023". bulimia.com, צילום מסך
זה מה שיצרה בינה מלאכותית להגדרה" האישה המושלמת לשנת 2023"/צילום מסך, bulimia.com

"בהתחשב בעובדה שהרשתות החברתיות משתמשות באלגוריתמים המבוססים על איזה תוכן מקבל את תשומת הלב הגבוהה ביותר, קל לנחש מדוע העיבודים של AI יצאו מיניים יותר, אבל אנחנו יכולים רק להניח שהסיבה שהבינה המלאכותית הציגה כל כך הרבה גרסאות בעלות מבנה גוף לא ריאליסטי כשהיא התבססה על המדיה החברתית, היא שהפלטפורמות האלה מקדמות סוגי גוף לא מציאותיים מלכתחילה", כתב הצוות.

עוד נכתב: "בעידן של ]ילטרים באינסטגרם וסנאפצ'ט, אף אחד לא יכול להשיג באופן סביר את הסטנדרטים הפיזיים שנקבעו על ידי הרשת החברתית, אז למה לנסות לעמוד באידיאלים לא מציאותיים? זה בריא יותר מבחינה נפשית וגם פיזית לשמור על ציפיות דימוי גוף בתחום הריאלי".

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
בתמונות "הגבר המושלם לשנת 2023" נמצא גם גיוון אתני/צילום מסך, The Bulimia Project

התגובות

מחקר "פרויקט הבולימיה" הושק בתגובה להשפעה הצורמת של הרשתות החברתיות על בריאותם הנפשית של צעירים, שעלולה להוות מקור לבעיות דימוי גוף. האידיאליזציה של סוגי הגוף ברשת החברתית משפיעה ללא ספק גם על מבוגרים, אומרים מומחים. ג'יימס קמפיגטו, עיתונאי נתונים מדירפילד, פלורידה, שעבד על המחקר של "פרויקט הבולימיה", אמר בראיון ל"פוקס ניוז דיגיטל" כי מחקר זה נועד לחקור את ההטיות והסכנות הפוטנציאליות של הבינה המלאכותית.

קמפיגטו אמר: "תוצאות אלו יכולות להשפיע באופן שלילי על דימוי הגוף של כולנו. אתה יכול להיות אדם שעושה את כל הדברים הנכונים, אוכל כמו שצריך ומתאמן ללא הפסקה - ועדיין לא להצליח להגיע לתוצאות המאוד קיצוניות האלה, דבר שיכול להיות מאוד מייאש ולהשפיע על הדימוי העצמי שלך".

קמפיגוטו אמר שהוא בעיקר מופתע מהיעדר הגיוון בתמונות שבהשראת המדיה החברתית. רוב התמונות הגבריות הראו שרירי בטן מסותתים ומבנה גוף "דמוי סופרמן", לדבריו - מה שלדעתו יכול להיות קשור לחוסר השיח סביב דימוי גוף חיובי אצל גברים. "אני חושב שגברים נאבקים ברעיון הזה באותה מידה, אם לא מעבר, כמו נשים. גם אותם מעסיק הרבה דימוי הגוף", אמר.

בינה מלאכותית יצרה את הגבר והאישה המושלמים. The Bulimia Project, צילום מסך
השוואה: מימין האישה המושלמת על בסיס הרשתות החברתיות ומשמאל האישה המושלמת לשנת 2023/צילום מסך, The Bulimia Project

מומחה הבינה המלאכותית ג'ו טוסקאנו, מייסד חברת טכנולוגיית הנתונים Mach 9 באומהה, נברסקה, אמר ל-Fox News Digital שממצאי המחקר "לא מפתיעים", מכיוון שבאינטרנט הכל עובד על הקלקות. "מערכות הבינה המלאכותית אינן מקבלות החלטות על סמך 'חשיבה'", הוא הסביר, "הן מקבלות את ההחלטות האלה על סמך מה שכבר יש בחוץ - ואינדיקטורים שמקודדים במערכת כדי לקבוע מה הוא 'הטוב ביותר'".

מכיוון שבינה מלאכותית מהווה איום פוטנציאלי על ההערכה העצמית ודימוי הגוף שלנו, קמפיגטו אמר כי המחקר הדגיש גם את ההטיות הקיימות בבינה המלאכותית והזהיר את המשתמשים "לקחת הכל בספק". "זכרו שכל מה שנוצר פה מושפע מפרספקטיבה מסוימת והטיה מסוימת", אמר. אם ניקח כדוגמה את משפיעני הרשתות החברתיות, קמפיגטו הסביר שהם "קבוצת מיעוט" שלא אמורה להיות מייצגת של תדמית כוללת. במקום זאת, הוא אמר, "נסו להשוות את עצמכם לגרסה של עצמכם מאתמול - ופחות בהשוואה למה שאתם רואים ברשת. שנו את נקודת המבט שלכם והתמקדו רק בעצמכם".

טוסקאנו הוסיף ששימוש מירבי בבינה מלאכותית רק "יאיץ את רמות מחלות הנפש והשיימינג הגופני". הוא אמר: "נהגתי להשוות את עצמי לבני גילי שסביב, אבל עכשיו צעירים משווים את עצמם לדברים שהכי טרנדיים ברשת. כלומר במקום להשוות את עצמך לאחד מכל 1,000 אנשים או אפילו 10,000 אנשים, אתה משווה את עצמך ל'טובים ביותר' בעולם - מה שהופך את הסטנדרטים האלה לבלתי ניתנים להשגה אפילו יותר. בנוסף לכל זה, אין דרך לדעת מה עבר פוטושופ או מי עבר ניתוחים פלסטיים בימינו. מה שאתם רואים בתמונות בהחלט לא משקף את המציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully