וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונים על שינת צהריים ארוכה? מחקר מגלה למה זה רעיון גרוע

16.5.2023 / 0:02

מי מכם שיכול להרשות לעצמו שנ"צ ודאי יתפלא לגלות שעדיף לו לוותר על התענוג. מחקר מצא כי לתנומות צהריים ארוכות יש מגוון השפעות שליליות על בריאות האדם (ובכלל - מומלץ לכם להתגרש בשינה)

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

חולים על שנצים? ובכן אולי כדאי שתישנו על זה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Obesity מצא כי לתנומות ארוכות יש מגוון של השפעות שליליות על בריאות האדם. חוקרים מבית החולים Brigham and Women's בבוסטון העריכו את דפוסי השינה והבריאות של 3,275 מבוגרים מספרד, שם הסיאסטה היא חלק מהתרבות.

מתוך אלפי המבוגרים שהשתתפו במחקר, 35 אחוזים עשו סיאסטה לעתים קרובות, כאשר 16 אחוזים מהם בדרך כלל ישנו למשך 30 דקות או יותר. בהשוואה לאלו שלא נמנמו במהלך היום, לאלו שכן עשו סיאסטה ארוכה יותר נמצא שיש אינדקס מסת גוף גבוה יותר, מותניים רחבות יותר, לחץ דם גבוה יותר ושכיחות כוללת של תסמונות מטבוליות - כולן קשורות להשמנה, סוכרת ומחלת לב.

תנומות ארוכות יותר היו קשורות גם לזמני שינה בלילה וזמני ארוחות, עם צריכת מזון מוגברת בצהריים ועישון סיגריות, מה שעלול להוביל לסיכונים בריאותיים גבוהים יותר. עם זאת, אלה שנחו פחות מ-30 דקות (מה שמוגדר כתנומה קלה) לא היו בעלי סיכון מוגבר להשמנה ולחששות מטבוליים אחרים כמו הישנים הכבדים. כמו כן, אלו שנוטלים סיאסטה קצרה היו בעלי סיכוי נמוך יותר ללחץ דם גבוה מאלה שלא נמנמו כלל. תנומות קצרות הוכחו גם כמובילות לשפע של יתרונות בריאותיים נפשיים ופיזיים, כגון הגברת האנרגיה, הערנות, הפרודוקטיביות ומצב הרוח של האדם.

גבר ישן בעירום. ShutterStock
לא להגזים עם השנ"צ/ShutterStock

"לא כל הסיאסטות זהות. משך הזמן, תנוחת השינה וגורמים ספציפיים אחרים יכולים להשפיע על התוצאות הבריאותיות של שנת הצהריים", אמרה הכותבת הבכירה מרתה גראולט, פרופסור אורחת במחלקה להפרעות שינה והפרעות מחזוריות בבית החולים בריגהאם אנד וימנ'ס, בהודעה לעיתונות.

גראולט וצוותה מצאו שסיאסטות קשורות לסיכון מוגבר להשמנה בעת מחקר של אוכלוסיה בבריטניה, אך קראו להמשך מחקר על הקשר בין אורכי תנומה לבריאות מטבולית.

חשיבותה של שינה נחקרה ונידונה במשך שנים עם מומחים שמצביעים על מה מומלץ לעשות ומה לא - אך הצורך במחקר נוסף רלוונטי מתמיד. כיום השמנת יתר משפיעה על יותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם, סוכרת בדרך לעלייה של 700% בקרב צעירים אמריקאים ומחלות לב הן הגורם המוביל למוות אצל גברים, נשים ואנשים מרוב הקבוצות הגזעיות והאתניות בארה"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עוד דברים שכדאי לדעת:

הקשר בין שנ"צ ללחץ דם גבוה:

מה עוד מפריע לשינה? בן זוג

ככל שאנשים מודעים יותר לחשיבות השינה בלילה, זוגות רבים מפרידים כוחות במיטה. שותפים למיטה עשויים לשבש שנת לילה טובה - בין אם זה עקב נחירות, שיתוף שמיכה או הגדרת שעון מעורר לשעת השכמה מוקדמת בגלל לו"ז שונה.

תופעת ההפרדה גם זוכה לפופולריות בטיקטוק, עם 356,400 צפיות בהאשטאג #SleepDivorce, כשמומחים תומכים בטרנד הפרדת הכוחות במיטה. "יש יתרונות לחלק מהאנשים לשינה בנפרד", אמרה ד"ר ארין פלין-אוונס, יועצת של האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה. "מחקרים מראים שכאשר לאחד מבני הזוג יש הפרעת שינה זה יכול להשפיע לרעה על הפרטנר. לדוגמה, בני זוג למיטה נוטים להתעורר באותו זמן כאשר לאדם יש נדודי שינה. באופן דומה, כאשר לבני הזוג למיטה יש שעון בילוגי שונה, למשל כאשר אחד מהם נוטה להתעורר מוקדם והשני מעדיף לישון עד מאוחר - העדפות השינה השונות הללו יכולות להשפיע לרעה על השינה של שני בני הזוג".

בעוד שדפוסי השינה האופטימליים עשויים עדיין להיות נתונים לוויכוח, נראה שהמדע מוכיח שלא צריך להרגיש אשמה על תנומה קצרה לאחר ארוחת הצהריים - כל עוד היא קצרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully