וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות הכי חמורות שכולם עושים עם אקנה

איריס קול

עודכן לאחרונה: 17.3.2023 / 8:02

אנחנו מוציאים אלפי שקלים על ביקורים אצל קוסמטיקאיות ותכשירים יקרים, אבל האמת היא שביקור אצל כל רופא עור יכול לעזור הרבה יותר - ולעלות הרבה פחות. ד"ר גילה איזמן נלקנבאום מסבירה איך מטפלים באקנה, ולמה ממש אסור להוציא שחורים לבד

ד"ר גילה איזמן נלקנבאום מסבירה איך מטפלים באקנה/מערכת וואלה

אקנה היא תופעה מאוד מציקה, אבל רוב האנשים מנסים להתמודד איתה לבד, או לכל היותר עם ביקור אצל קוסמטיקאית. אבל האמת היא שלעולם הרפואה יש המון מה להציע גם בתחום הזה. ד"ר גילה איזמן נלקנבאום, רופאה בכירה במרכז המשולב לאסתטיקה והמרפאה לגילוי מוקדם של סרטן העור בבית חולים איכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה גורם לאקנה ואיך מטפלים בתופעה.

הדבר הראשון שחשוב לדעת על אקנה הוא שמדובר במחלת עור, וכמו בכל מחלה - כדאי ללכת לרופא שמתמחה בטיפול בה. "חלק גדול מהאנשים שוכחים שכדאי ללכת לרופא עור, זו בסופו של דבר מחלת עור, ומסתובבים הרבה פעמים בעצמם ומנסים למצוא פתרונות, כאשר יש פתרון יעיל, קל ואפילו זול אצל רופא העור", אמרה ד"ר איזמן נלקנבאום.

למה יש לנו אקנה?

אקנה של גיל ההתבגרות מתחיל בערך בגיל 11-12 אצל בנות, סביב קבלת המחזור הראשון, ואצל בנים בגיל 13-14. ד"ר איזמן נלקנבאום הסבירה כי זה קורה בגיל ההתבגרות בגלל השפעות הורמונליות - הורמונים שמשפיעים על בלוטת החלב, שהיא מקור האקנה. "יש שם קולטנים שקולטים את ההורמונים האלה וגורמים לשגשוג וגדילה של בלוטת החלב, שזה המקור של החומר השומני שנמצא לנו בפנים, שהוא מצוין כי הוא עוזר לשמנוניות ולעור להיות חלק ומבריק, זה מה שנרצה להשיג בגיל המבוגר יותר, אבל הוא בסופו של דבר גורם גם לפצעונים", הסבירה ד"ר איזמן נלקנבאום, "בלוטת החלב הזו גדלה, וכאשר היא גדלה ומלאה בחלב וחשופה לאור - החלב מתחמצן, וזה מה שנקרא שחורים. זה נגע האקנה הראשוני, זו ההתחלה שלו".

מה עושים עם אותם שחורים? כאן יש פתרונות לא רפואיים כמו סבון מיוחד או ביקור אצל קוסמטיקאית שתוציא את השחורים, זה יכול להוריד טיפה את השמנוניות ויכול למנוע הופעה של נגעים חדשים או דלקתיות של אותם נגעים. ד"ר איזמן נלקנבאום הבהירה כי ממש לא כדאי להוציא לבד שחורים, שכן זה עלול לגרום לצלקות.

אישה צעירה עם אקנה. ShutterStock
עדיף לטפל מוקדם. אישה צעירה עם אקנה/ShutterStock

"כאשר יש ריבוי של נקודות שחורות כאלה, או התחלה של נגעים שהם דלקתיים, שזה אומר כבר ראשי מוגלה או אודם מסביב, או בשלב הבא שזה כבר אזורים גדולים של אדמומיות על הפנים - חשוב מאוד לדעת שפה הטיפול הרפואי חשוב כדי לשפר את המצב הקיים, אבל חשוב מזה - את העתיד. הרבה הפעמים נגעים דלקתיים, גם אם לא נוגעים בהם, יכולים להשאיר צלקות", הסבירה ד"ר איזמן נלקנבאום.

עוד בוואלה!

בעיית העור המביכה הזאת מציקה להמון אנשים. כך תטפלו בה

לכתבה המלאה

במקרים כאלה יש ללכת לרופא עור. "כל רופא עור יכול לטפל באקנה, ויש היום המון המון טיפולים לאקנה", היא הוסיפה. יש טיפולים במשחות, נוזלים לטיפול נקודתי שמייבשים פצעים. טיפולים תרופתיים פשוטים, זולים ואפקטיביים. בשלבים מתקדמים יותר יש אנטיביוטיקות מסוגים שונים שיכולות להביא להטבה, והשלב הבא, המתקדם ביותר, הוא רואקוטן - תרופה שמאוד עוזרת, אבל מעוררת הרבה חשש.

"רואקוטן היא נגזרת של ויטמין A ונמצאת בשימוש משנת 1982, אז יש לנו 40 שנים של נסיון יפה, אם בעבר היה המון פחד סביבה בגלל תופעות לוואי, היום אנחנו יודעים שאפשר לתת מינונים נמוכים יותר, ולכן יש גם פחות תופעות לוואי", הבהירה ד"ר איזמן נלקנבאום, "אני נותנת את התרופה הרבה שנים, וכמעט ולא ראיתי תופעות לוואי לתרוםה".

חשוב לדעת כי מדובר בתרופה מאוד יעילה שמתקיפה את האקנה מכל הכיוונים, והיא יכולה להשיג הפוגה לתקופות ארוכות, יותר מאנטיביוטיקה. אני לא מפחדת מהתרופה, וגם לא הקולגות שלי, כי צברנו המון שנות של ניסיון, אמרה ד"ר איזמן נלקנבאום, "רופאים היום כבר לא היסטרים לקחת בדיקות דם כל חודש, נרגענו קצת, כן חשוב לדעת שיש תופעות לוואי כשהנפוצה ביותר היא יובש של העור ושל השפתיים, יכולים להיות גם כאבי ראש, שינויים בתפקודי כבד או עלייה של טריצגלידים - אבל אנחנו עוקבים אחרי זה, וזה נדיר".

בהקשר זה חשוב לציין כי במקרה של אקנה אצל מבוגרים, כזה שמופיע לראשונה אחרי גיל 20, המינונים נמוכים אפילו יותר, וגם תופעות הלוואי יותר נדירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully