וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יכולים להפסיק לבדוק את הטלפון? זה מה שזה אומר על המוח שלכם

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 7:34

חוקרים מצאו קשר מדאיג בין תדירות השימוש בטלפון החכם (ואפילו בדיקת ההתראות) לבין פגיעה ביכולות הקוגניטיביות החשובות ביותר. אבל לא הכול שחור - והטלפון יכול גם להועיל לנו. הנה כל הפרטים

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

הטלפונים החכמים כבר שינו מזמן את האופן שבו אנחנו מתקשרים, חושבים ומתנהלים כמעט בכל היבט בחיינו. לכן, הגיוני שמדענים מכל העולם מנסים כל הזמן להבין עד כמה עמוקה ההשפעה הזאת, ומהן ההשלכות החיוביות והשליליות שלה על הבריאות של כולנו. רוב הזמן, אנחנו שומעים על ההשפעות השליליות של הסמארטפונים, וגם הפעם נספר לכם על כמה מהמדאיגות ביותר שבהן, אבל חשוב להבין שהטלפונים שלנו הם כלי שגם אפשר להפיק ממנו הרבה תועלת ואפילו, כפי שנבין בהמשך, לשפר את בריאות המוח.

נתחיל מהחדשות הרעות. בספטמבר האחרון פורסם מחקר בכתב העת British Journal of Psychology שמצא קשר מדאיג בין שימוש מוגבר בסמארטפון לבין נזק מוחי. על פי המחקר, כשאנחנו מרבים לבדוק את הסמארטפון במהלך היום, זה יכול להעיד על תפקוד קוגניטיבי לקוי. לדברי החוקרים, שימוש תכוף בטלפון במהלך היום עלול להוביל ל"עומס קוגניטיבי" שמתבטא בין היתר בירידה ביכולות הקשב והריכוז ובקשיי זיכרון. בנוסף, באופן לא מפתיע, החוקרים מצאו כי שימוש ממושך בסמארטפון פוגע ביכולת להתמקד ולהשלים מטלות.

אישה גולשת בסמארטפון. ShutterStock
כמה פעמים ביום אתם בודקים התראות? אישה מביטה בסמארטפון/ShutterStock

עם זאת, במחקר הנוכחי גילו המומחים כי אותו "נזק קוגניטיבי", לא היה קשור באופן מובהק לכל שימוש בטלפון הנייד, אלא בעיקר הושפע מתדירות הבדיקה שלו לאורך היום וגם מאופן השימוש בו. שוב, באופן לא מפתיע, הם גילו כי הנזק המובהק ביותר הופיע אצל מי שהרבו לבדוק את הטלפון במהלך היום ובייחוד אם השתמשו בו לצורך קניות, בידור או משחקים.

מה שהפתיע את החוקרים היה שמי שהשתמשו בנייד לצורך אינטראקציות חברתיות, או נעזרו בכלים ספציפיים, דווקא לא סבלו מפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי ואף הראו יכולות משופרות בחלק מהמקרים.

מחשבון ומפות דווקא יעזרו למוח?

אחת האמירות השחוקות ביותר של השנים האחרונות היא שהטלפונים החכמים הופכים אנשים לטיפשים, אבל זה ממש לא חייב להיות המצב. הטלפונים שלנו כיום נותנים לנו גישה לכל המידע שבעולם וגם לכלים שעוזרים להשתפר כמעט בכל תחום בחיים.

במגזין PsyPost ציטטו בהקשר הזה את דבריו של אנדריי הרנטו, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת סינגפור, שחיבר את המחקר שהצגנו כאן: "הממצאים שלנו מראים שסוגים מסוימים של שימוש בסמאטפון יכולים להועיל באופן זמני לתפקוד הקוגניטיבי שלנו. לדוגמה, אפליקציות הקשורות לכלים שימושיים, כמו מחשבון או מפות, יכולות לעזור לאנשים לחסוך במשאבים קוגניטיביים ולשמר אותם לצרוך ביצוע משימות מנטליות אחרות".

עוד בוואלה!

הילד שלוש שעות ביום על הסמארטפון? זה מה שעלול לקרות

לכתבה המלאה

הרנטו מוסיף כי "הממצא המפתיע הזה מדגיש את היחסים המורכבים בין השימוש בסמארטפון לבין תפקוד המוח. סמארטפון הוא כלי ובדיוק כמו כל כלי אחר, הוא מחייב אותנו להיות מודעים וחכמים כשאנחנו משתמשים בו. כך נוכל לייעל את היתרונות שלו ולמזער את החסרונות הפוטנציאליים שלו".

עם זאת, בהקשר הזה חשוב להדגיש כי יש מומחים שחלוקים על דעתו של הרנטו ומאמינים כי גם האפליקציות ה"שימושיות" לכאורה, עלולות להסב נזק. לדוגמה, במחקר שפורסם בינואר האחרון בכתב העת PLOS ONE מצאו כי אנשים עם יכולות ניווט מפותחות סובלים פחות ממחלות ניווניות כמו אלצהיימר.

צעירים מסתכלים בסמארטפון. ShutterStock
אפשר להשתמש, אבל לעשות זאת בחכמה. צעירים בנייד/ShutterStock

ד"ר ג'ניפר הייס, מומחית לבריאות המוח מאוניברסיטת מקמאסטר ומי שהובילה את המחקר, אמרה בהקשר הזה כי לתפיסתה, אנשים שמסתמכים יותר על אפליקציות ניווט ופחות על היכולות שלהם, עלולים לסבול מכך בטווח הארוך. "בחיים המודרניים, אנחנו לא תמיד מקבלים את האתגרים הקוגניטיביים והפיזיים שהמוח צריך כדי להתפתח", כתבה בהודעה לעיתונות.

באופן כללי, חשוב לזכור כי ככל שנאתגר את המוח ביותר משימות וגירויים קוגניטיביים "אמיתיים" ולא וירטואליים, כך יגבר הסיכוי שהאיבר החשוב הזה יישאר בריא וחד לאורך זמן. כשאנחנו מסתמכים על עזרים חיצוניים כדי לתפקד, בין אם אמצעים טכנולוגיים, כימיקלים או הרגלים שגורמים לנו לתפקד "על אוטומט", אנחנו הופכים עצלנים יותר, פוגעים בגמישות המנטלית ועלולים, עם הזמן, לגרום למוח להתנוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully