וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו אנטיביוטיקה גרמה למותו של גבר בן 50 - ועד כמה זה נדיר?

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 13:48

צפטריאקסון-ויטאמד. זה השם של האנטיביוטיקה שניתנת לווריד במקרים של זיהומים שונים. איך היא עובדת ואילו תופעות לוואי יש לה? הנה כל התשובות

מאיר טויטו, מת מהרעלת אנטיביוטיקה בבי"ח וולפסון. באדיבות המצולמים
תגובה אלרגית חריפה. יגאל טוויטו/באדיבות המצולמים
האנטיביוטיקה צפטריאקסון, 4 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
צפטריאקסון-ויטאמד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

יגאל טויטו בן ב-55 מת בסוף השבוע בבית החולים וולפסון בעקבות תגובה אלרגית חריפה ביותר שפיתח לצפטריאקסון-ויטאמד (Ceftriaxone), אנטיביוטיקה נפוצה שמשמשת גם לטיפול בדלקת ריאות. בעקבות המקרה החמור, הורה משרד הבריאות לאסוף את האצווה של אותה התרופה מכל בתי החולים בישראל ולהפסיק את השימוש בה. עוד נכתב כי בעקבות דיווח על אירוע נוסף שהתרחש בחודש שעבר באסותא אשדוד, שקרה אצל מטופלת שלא הייתה ידועה כרגישה לתרופה בעבר, "משרד הבריאות הורה להפסיק לאלתר את השימוש בתכשיר באצווה הרלוונטית".

צפטריאקסון-ויטאמד היא אנטיביוטיקה מסוג צפאלוספורין הניתנת ישירות לווריד בבתי חולים. אנטיביוטיקות מקבוצת הצפלוספורינים הורגות חיידקים על ידי היקשרות לחלבון בתא והריסת דופן התא.

האנטיביוטיקה הזו משמשת לטיפול בזיהומים חמורים, בעיקר של מערכת הנשימה, מערכת השתן, ולטיפול בחולים הסובלים מדלקת קרום המוח ואלח דם. וגם לאלה הסובלים מזיבה. האנטיביוטיקה ניתנת לעיתים גם לפני סוגים מסוימים של ניתוח כדי למנוע זיהומים שעלולים להתפתח לאחר הניתוח.

האנטיביוטיקה הזו משמשת לטיפול בזיהומים חמורים, בעיקר של מערכת הנשימה, מערכת השתן, ולטיפול בחולים הסובלים מדלקת קרום המוח ואלח דם. וגם לאלה הסובלים מזיבה.

האנטיביוטיקה ניתנת לעיתים גם לפני סוגים מסוימים של ניתוח כדי למנוע זיהומים שעלולים להתפתח לאחר הניתוח.

צפאלוספורין מגיעה כאבקה לערבוב עם נוזל, או כמוצר מעורב מראש, שמיועדת להזרקה לווריד שנמשכת בין 30 עד 60 דקות. הזרקתה יכולה להינתן גם לתוך השריר. לעיתים ניתן כמנה בודדת ולעיתים ניתנת פעם או פעמיים ביום למשך 4-14 ימים, תלוי בסוג הזיהום המטופל.

עוד בוואלה!

7 שאלות שצריך לשאול את הרופא לפני שמתחילים לקחת אנטיביוטיקה

לכתבה המלאה

לאילו תופעות לוואי תרופה זו יכולה לגרום?

כמו כל תרופה, גם צפטריאקסון-ויטאמד עלולה לגרום לתופעות לוואי. תופעות הלוואי הנפוצות כוללות בעיקר פריחה ושלשול. לעיתים נדירות עלולה התרופה לגרום לתגובות של רגישות יתר:

כאב, רגישות או חום במקום הזריקה
עור חיוור, חולשה או קוצר נשימה בעת פעילות גופנית
שלשול
פריחה
צואה מדממת או מימית
רגישות בבטן, כאב או נפיחות
בחילה והקאה
צרבת
כאב בחזה
כאבים עזים בצד ובגב מתחת לצלעות
כאבים במתן שתן
ירידה במתן שתן
מתן שתן לעתים קרובות יותר מהרגיל
שתן ורוד, חום, אדום, מעונן או בעל ריח רע
נפיחות ברגליים וברגליים
חזרה של חום, כאב גרון, צמרמורות או סימנים אחרים של זיהום
קילוף, שלפוחיות או נשירה של העור
קשיי בליעה או נשימה
נפיחות של הגרון או הלשון
התקפים

תגובה אלרגית?

בעוד שבמשפחתו של טוויטו טוענים כי בית החולים התרשל בכך שלא הבחין באלרגיה שלו, מבית החולים וולפסון נמסר כי "המטופל ציין שיש לו אלרגיה כלשהי אך לא ידע לומר למה. בדקנו ביסודיות את הרשומות הרפואיות, גם בבית החולים וגם בקופת החולים ולא מצאנו תיעוד לאלרגיה ובוודאי שלא תיעוד לאלרגיה לתרופה. מעבר לכך, המטופל קיבל פעמים רבות את התרופה המדוברת, במסגרת טיפולים שקיבל בבית החולים עקב מחלתו הכרונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully