וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנאה, כעס וחרדה: הצדדים הקשים נורא של המסע להורות

הילה שלזינגר

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 8:10

זוגות שמחליטים על פונדקאות, לרוב עושים זאת אחרי מסע של אין ספור ניסיונות להפוך מזוג למשפחה. אז איך מתמודדים עם החרדות, דימוי גוף שלילי, תקשורת זוגית קשה, ועוד שלל רגשות לא זוהרים?

פרומו לסדרה "גוף שלישי"/קשת 12

15 אחוזים מכלל הזוגות בישראל סובלים מבעיות פריון, ועבור חלקם הפתרון היחיד הוא פונדקאות. אבל ההליך הזה לא פשוט, בין אם עושים זאת בארץ או בחו"ל, ויש לו מחיר רגשי כבד.

לפני כמה שנים הגיעה אלי טלי ( שם בדוי ), אישה יפיפייה, עם קריירה משגשגת ובלי ילדים. היא ובן זוגה החלו הליך פונדקאות לאחר שמונה שנים של ניסיונות כושלים להרות. במפגשים הראשונים היא הייתה מאוד רהוטה, מאורגנת באופן יוצא דופן בדרך בה סיפרה את כל מה שעברו עד כה, וגם הכריזה שאין צורך שבן זוגה יבוא איתה למפגש, כי היא כרגע רוצה לעשות את הטיפול ואם היא תחשוב אחרת היא תגיד לי. טלי שיתפה אותי בכל הפרטים ואף ציינה שהיא ובעלה מאוד אוהבים אחד את השני, וחוץ מזה שאין להם ילדים היא לא רואה אף בעיה.

באחד המפגשים שאלתי אותה על החברות שלה, על מי הם האנשים שאותם היא משתפת בקשיים שלה. זו הייתה הפעם הראשונה שהייתה שתיקה מצידה, וטלי בקול שקט, כמעט לוחש, אמרה "אף אחד. אני מקנאה, ואני מתביישת בזה שאני מקנאה, ולכן אני לא משתפת אף חברה שיש לה כבר ילדים. אני לא יכולה לשאת את זה שאין לי ילדים ושלכל מי שאני מכירה יש. אף פעם לא הייתי טיפוס קנאי, ופתאום הגיעה הקנאה הזו ולגמרי משתלטת עלי". המשפט הבא שלה כבר היה עם דמעות של כאב, והיא שאלה: מה אני עושה איתה? עם הקנאה?

רותם סלע, "גוף שלישי". קשת 12, צילום מסך
זו יכולה להיות חוויה בודדה מאוד. רותם סלע בסדרה "גוף שלישי"/צילום מסך, קשת 12

הסתכלתי על טלי בעיניים טובות ואמרתי לה שאנחנו נלמד להכיר אותה. זוגות שמגיעים לתהליך פונדקאות, מגיעים אחרי מסע של אין ספור ניסיונות להיות בהריון ולהפוך מזוג למשפחה. ניסיונות שניפצו את החלום הרומנטי לעשות אהבה ולהיכנס להריון, ניסיונות שהביאו איתם אין ספור בדיקות, רופאים, זריקות ובעיקר המתנה מורטת עצבים לתשובה, והאכזבה הגדולה שמגיעה על כל שלילי ששומעים.

כל חוסר הצלחה הוא משבר שהזוג חווה. כל כישלון יוצר עוד סדק באמונה שמתי שהוא יהפכו למשפחה. זוגות שמגיעים לתהליך פונדקאות מגיעים עם חרדות, דימוי גוף שלילי, תקשורת זוגית קשה, כעסים על חוסר ההצלחה, ועוד שלל רגשות לא זוהרים. כמו כל תהליך שאנחנו עוברים יש לנו אפשרות להיכנע לו או לצמוח ממנו. הצמיחה קשורה במקום שאנחנו נותנים לרגשות שלנו.

עוד בוואלה!

הסיפור הזה מלמד את כולנו שיעור חשוב בהורות. וגם בסובלנות

לכתבה המלאה

השלב הכי חשוב והראשון הוא קודם כל הכרה ברגשות שקיימים, להניח אותם ולתת להם מקום. מה זה אומר להכיר ברגשות כמו קנאה, כעס וחרדה - ולמה כל כך חשוב ללמוד אותם? להכיר רגשות לא זוהרים זה לקבל בהבנה את עצם היותם. להסיר את הבושה ולאפשר לפגיעות להיות נוכחת. לדעת איך הרגש הזה משפיע עלינו, מה המחשבות שנלוות אליו, ומה יכול לעזור לנו ולהטיב איתנו יחד עם הרגש שקיים.

טלי, מעצם ההכרזה שלה בקול רם את זה שהיא מקנאה, כבר השילה מחסום ראשון של בושה, בחנו יחד מה המחשבות שנלוות לזה כמו: שהיא חושבת שהיא כישלון, שהיא חברה לא טובה ולא מפרגנת בגלל שהיא מקנאה. אחרי שהכרנו ברגש ונתנו לו מקום, שאלתי את טלי מה יכול לעזור לה עכשיו עם הקנאה שהיא נמצאת בה. התשובה כמו זרמה ממנה ישר - גם להגיד לעצמה שזה ממש בסדר שהיא מקנאה, וגם לזכור את כל הדברים האחרים המדהימים שיש בה ולהתגאות בהם.

לפגישה הבאה טלי הגיעה עם בן זוגה, ושיתפה אותו על תחושות הקנאה שהיא חווה וכמו אבן גדולה ירדה ממנה. זו הייתה פגישה מרגשת מאוד. הרגשות הלא זוהרים הם חלק מהמערכת הרגשית שלנו בדיוק כמו שצד ימין בגוף לא יכול להתקיים בלי צד שמאל, כך גם המערכת הרגשית בכדי שתעבוד במיטיבה אנחנו צריכים להכיר ולתת מקום לכולה. הדחקה והסתרה של הרגשות יכולים לגרום להתפרצויות זעם, הפרעות אכילה, דיכאון, ציניות קשה ואף ירידה באופן דרסטי באיכות החיים שלנו.

הילה שלזינגר היא פסיכותרפיסטית ומלווה זוגות בהליך פונדקאות במנור מדיקל מקבוצת דנאל ובעלת הפודקסט "מקום טוב לרגשות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully