וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזעזע: 1 מתוך 5 ילדים סובל מהפרעת אכילה

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 9:17

הפרעות אכילה הן לא רק דיאטות קיצוניות או חס וחלילה הרעבה, אלא מתייחסות גם לאכילה מוגזמת ועוד. מטא אנליזה חדשה מצאה כי המספרים אצל ילדים מאמירים, ויש לזה השלכה בריאותית מפחידה במיוחד

איריס קול מראיינת את פרופ' רונית לובצקי בנושא השמנת ילדים/מערכת וואלה

שלוש מכל 10 בנות סובלות מהפרעת אכילה, לפי מחקר חדש ומזעזע. אנורקסיה, בולימיה והתנהגויות דיאטה קיצוניות אחרות משפיעות גם על אחד מכל שישה בנים, על פי ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics. בסך הכל, יותר מאחד מכל חמישה ילדים (22%) סובל מהפרעות אכילה.

מדענים אספו נתונים מ-32 מחקרים קודמים שכללו יותר מ-63,000 משתתפים בין הגילאים שבע עד 18 מ-16 מדינות. "זיהוי כמותן של הפרעות האכילה והפצתן באוכלוסיות בסיכון חיוני כדי לתכנן ולבצע פעולות שמטרתן מניעה, איתור והתמודדות עמן", כותב המחבר המקביל ד"ר חוסה פרנסיסקו לופז-גיל מאוניברסיטת קסטיליה-לה מנצ'ה בספרד.

סימנים להפרעת אכילה עתידית יכולים להופיע בשלב מוקדם בחיים

יש המאשימים את הרשתות החברתיות בקידום אידיאל יופי רזה במיוחד - מה שגורם לחוסר שביעות רצון גוברת בגוף בקרב צעירים שאינם סובלים אפילו מעודף משקל. התופעה עלולה להוריד עשרות שנים מחייו של אדם, מזהיר הצוות הבינלאומי. "הפרעות אכילה הן בין הבעיות הפסיכיאטריות מסכנות החיים ביותר", ממשיך ד"ר לופז-גיל. "אנשים עם מצבים אלה מתים צעירים ב-10 עד 20 שנה מהאוכלוסייה הכללית".

המחקר,הראשון מסוגו מבוסס על שאלון בשם SCOFF (Sick, Control, One, Fat, Food). בסך הכל 14,856 מתוך 63,181 ילדים ובני נוער המעורבים הראו סימנים של הפרעות אכילה, כאשר השיעור גבוה משמעותית בבנות (30%) מאשר בבנים (17%). השיעורים עלו עם הגיל ועלו ב-BMI (מדד מסת הגוף).

"ממצאים אלה יכולים להצביע על סדרי עדיפויות של התערבות להפרעות אכילה כיוזמה בריאותית גלובלית למניעת בעיות בריאות אפשריות בקרב צעירים, במיוחד בנערות וצעירים עם BMI גבוה יותר", מציינים החוקרים, "הממצאים שלנו מצביעים על יותר מ-1 מכל 5 ילדים ובני נוער עם הפרעות אכילה".

עוד בוואלה!

500 דיאטניות ודיאטנים מזהירים: יש גל הפרעות אכילה אצל ילדים

לכתבה המלאה
ילד וילדה עם משקל עודף אוכלים גלידה בבריטניה. ShutterStock
מצב של מיליוני ילדים ברחבי בהעולם. ילד וילדה אוכלים גלידה/ShutterStock

"ראוי לציין שהפרעות אכילה ודפוסי אכילה קיצוניים אינם דומים מכיוון שלא כל הילדים והמתבגרים שדיווחו על התנהגויות אכילה מופרעות יאובחנו בהכרח עם הפרעת אכילה", מוסיף הצוות. "עם זאת, הפרעות אכילה בילדות/התבגרות עשויה לחזות תוצאות הקשורות להפרעות אכילה בבגרות המוקדמת. מסיבה זו, שיעור גבוה זה שנמצא מדאיג וקורא לפעולה דחופה כדי לנסות לטפל במצב זה".

מיליוני ילדים מציגים סימנים של הפרעות אכילה

על פי החוקרים, בשנת 2019, 14 מיליון אנשים חוו הפרעות אכילה, כולל כמעט שלושה מיליון ילדים ובני נוער.

"ההתנהגויות הקשורות להפרעות אכילה עלולות להוביל לסיכון גדול יותר או לנזק לבריאות, למצוקה משמעותית או לפגיעה משמעותית בתפקוד", כותב הצוות של ד"ר לופז-גיל בדוח שלהם. "במובן זה, הסקירה השיטתית והמטה-אנליזה שלנו תורמת על ידי מתן עדויות אפידמיולוגיות על המצב הנוכחי של הפרעות אכילה, שאם לא מזוהה ולא מטופלת, יכולה להוביל להשלכות מזיקות לפרט, למשפחה ולחברה", מסבירים החוקרים. "בדומה, השיעור הגבוה של הפרעות אכילה שנמצאו בסקירה שיטתית זו ובמטא-אנליזה מחזקים את החשיבות של בדיקת הפרעות אכילה במסגרת טיפול ראשוני אצל ילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully