וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צופים כל היום בטיקטוק? זו ההפרעה שיכולה לקרות לכם

עודכן לאחרונה: 24.11.2022 / 10:44

במציאות שבה כל נערה פופולרית מעלה סרטונים על השייק ששינה לה את החיים וכל ספורטאי חטוב נותן עצות שחוקות לפיתוח גוף - בהחלט ניתן להבין את הדאגה מההשפעה של טיקטוק על הדור הצעיר. עכשיו, החשש הזה גם מגובה בנתונים רשמיים ומדאיגים במיוחד

הדר מוכתר הותקפה בכניסה לקלפי, 1 בנובמבר 2022/טיקטוק

אם גם אתם התמכרתם לטיקטוק בשנים האחרונות, בטח נתקלתם בהרבה ריקודים שטותיים, ליפסינקים מצחיקים, אבל גם בלא מעט עצות על תזונה, כושר ואורח חיים בריא. עם הזמן, רופאים, מאמני כושר ותזונאים זיהו את הפוטנציאל והתחילו לפרסם תכנים מועילים בטיקטוק, אבל בפועל, רוב התכנים בנושאים האלו מגיעים מ"מומחים מטעם עצמם", שאין להם באמת הסמכה או רקע מקצועי כדי לתת עצות לאחרים.

בעידן הדיגיטל, שבו כל אדם יכול להפוך ל"גורו", קואוצ'ר או משפיען, התופעה הזאת לא מפתיעה או מרגשת אותנו במיוחד, אך כעת, מומחים מזהירים שהרשת החברתית הפופולרית עלולה לגרום ללא מעט גולשים, בעיקר ילדים, בני נוער וצעירים, לפתח הרגלים מזיקים ומסוכנים.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי PLOS One נכתב כי אפליקציית טיקטוק מקדמת תרבות של דיאטות "רעילות" ו"מהללת" ירידה במשקל. כדי להגיע למסקנה הנרחצת, ניתחו החוקרים כאלף סרטונים שהוצגו ב-10 האשטאגים פופולריים הקשורים בכושר ובתזונה. מאז שהחל המחקר ב-2020, כל סרטון שנבחן בו צבר לא פחות ממיליארד צפיות.

תוכן הסרטונים שנבחנו במחקר היה מגוון מאוד - מגולשים ששיתפו במתכונים האהובים עליהם ועד לטיפים לירידה במשקל ולהפחתת אחוזי השומן. המדענים גילו שברוב המקרים, העצות שניתנו בפלטפורמה הגיעו מגולשות צעירות ולא ממומחים מוסמכים. באופן כללי, הם שמו לב, באופן לא מאוד מפתיע, שהסרטונים שצברו הכי הרבה צפיות היו אלו שהציגו נשים וגברים יפים וכריזמטיים - ולא את מי שבאמת מוסמכים לחלוק עצות רפואיות עם הציבור.

זוג בוחר יעד לחופשה בהגרלה. טיקטוק, צילום מסך
אווירה כללית של שמחה ורזון. גיף של זוג בטיקטוק/צילום מסך, טיקטוק

מסרים נסתרים שקשורים ברזון ובדימוי גוף בעייתי

ד"ר ליזי פופ, מרצה במחלקה למדעי התזונה והמזון באוניברסיטת ורמונט, אשר הובילה את המחקר הנוכחי, אמרה בראיון ל-New York Post: "כמעט לא נתקלנו בקולות של מומחים בדיונים האלו. יש מעט מאוד רופאים או דיאטנים שקיימו אינטראקציה סביב התכנים האלו, אז בעצם רוב התכנים הגיעו מאנשים פרטיים שמשתפים מתוך הניסיון האישי שלהם. דווקא בתחום התזונה, יש היום כל כך הרבה מידע שגוי שעלול להיות גם מסוכן, אז אנחנו צריכים להיות זהירים במיוחד".

לדבריה, חלק גדול מהתכנים הפופולריים האלו קידמו ירידה מהירה במשקל והיללו את החשיבות של גוף רזה וחטוב. "היו שם סרטונים שגרמו לזה להיראות ממש קל, כמו לדוגמה גולשים שמראים חמישה תרגילים שיעזרו לגולשים להוריד 15 קילוגרמים תוך זמן קצר".

ולצד כל אלו, הבעייתיות הגדולה שזיהו ד"ר פופ וצוותה לא נבעה מהעצות עצמן, אלא מהאווירה הכללית שעולה מהסרטונים הנצפים ביותר בתחומים האלו. "יש שם הרבה מסרים נסתרים שקשורים באופן שבו הגוף צריך להיראות. כל כך הרבה (גולשים) דיברו על דרכים להשגת גוף רזה - בין אם באופן מרומז או כאמירה ברורה".

בהודעה לעיתונות שפורסמה מטעם אוניברסיטת ורמונט אף ציינו כי "העובדה שהסרטונים האלו זכו למיליארדי צפיות אומרת הרבה על המקום שתרבות הדיאטות והרזון תופסת בחברה שלנו. תוכן הקשור לתזונה בטיקטוק הוא פופולרי מאוד ועשוי להוביל לפיתוח הפרעות אכילה או דימוי גוף שלילי אצל קהלים צעירים, שהם המשתמשים העיקריים בפלטפורמה הזאת".

"בדיקת גוף": ההאשטג הפופולרי שמעצים את האובססיה להרזיה

מנתונים של המרכז הרפואי ג'ון הופקינס בארצות הברית, עולה כי נערות ונערים בין הגילים 12 עד 15 מצויים בסיכון הגדול ביותר לפתח הפרעות אכילה. עוד עולה מהנתונים כי הפרעות אלו ישפיעו על כ-3 אחוזים מהנשים בשלב כזה או אחר בחייהן.

ד"ר פופ הביעה דאגה מכך שבכל יום, מיליוני בני נוער וצעירים ניזונים מהתוכן בטיקטוק, שכאמור מייצר תמונה מאוד לא מציאותית של האופן שבו גוף "בריא" ו"יפה" צריך להיראות. זאת לצד העובדה שכאמור, חלק גדול מהעצות הקשורות בתזונה וכושר אשר זוכות לפופולריות בפלטפורמה, עלולות להיות לא מועילות במקרה הטוב ואף מזיקות ומסוכנות במקרה הרע.

לורן פליימן. טיקטוק, אתר רשמי
תמונה לא מציאותית. גיף של כוכבת טיקטוק/אתר רשמי, טיקטוק

במסגרת המחקר, זוהו כמה טרנדים מדאיגים, שאחד מהם הוא #WeightLossCheck. במסגרת הטרנד הזה, גולשים רבים (ובעיקר גולשות), מתעדים שינויים במראה הגוף שלהם בעקבות דיאטות או אימוני כושר. העיסוק המוגבר הזה במשקל ובמבנה הגוף, מזהירים החוקרים, לא רק מעודד הפרעות אכילה, אלא עלול לגרום נזק בלתי הפיך לביטחון העצמי של הגולשים.

חלק מהטרנדים שהפכו פופולריים בטיקטוק עלולים גם להיות מסוכנים ממש - כמו לדוגמה חוקן עם מי מלח, שלכאורה אמור "לחטא" את האיברים הפנימיים. טרנדים אחרים שהפכו פופולריים באפליקציה, כמו הוספת חלבון לקפה, אמנם לא יהיו מסוכנים ברמה הזאת, אך ככל הנראה, אין להם באמת ערך אמיתי שיסייע בשיפור התזונה בפרט או הבריאות בכלל.

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שטיקטוק ורשתות חברתיות אחרות אמנם יכולות לעזור לנו להעביר את הזמן ולפעמים גם ללמוד דברים חדשים, אך כשזה מגיע לעצות שמשפיעות על הבריאות - חשוב לקחת תכנים כאלו בעירבון מוגבל. ואם אתם הורים לילדים, ודאו שהם מבינים את הבעייתיות והסכנות שבתכנים האלו וגלו ערנות לכל סימן למצוקה או להפרעות אכילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully