וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום מציל חיים: איך משתמשים בדפיברילטור במקרה חירום?

ד"ר רפאל סטרוגו

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 10:45

מה עושים כשרואים אדם מתמוטט באמצע הרחוב? לרגל יום הדפיברילטור, רופא מסביר איך מפעילים את המכשיר מציל החיים הזה

אבשלום קור דפיברילטור מד"א/יח"צ

כולם יכולים להציל חיים. כן, גם ללא ידע או ניסיון רפואי וגם ללא הכשרה מקצועית. ביכולתם, בכל רגע נתון, להפוך טרגדיה לנס ולגרום למשפחה לחייך - רגע לאחר שכמעט נפרדו מאהובם.

הכלי העומד לרשותכם במרחב הציבורי המפריד בין אסון לשמחה הוא אחד - מכשיר המפעם, או דפיברילטור. בשנים האחרונות מגן דוד אדום הציבו אלפי מכשירי מפעם בפריסה ארצית במגוון מיקומים מרכזיים, על מנת להנגיש את המכשיר לציבור בעת חירום. בנוסף, בשיתוף מפעל הפיס, הוצבו כ-600 מכשירי מפעם על דוכני מפעל הפיס בלב הערים בישראל, מכשירים אלו זמינים גם כשהדוכן סגור. מדובר בעמדות חכמות שמחוברות למוקד החירום 101 של מגן דוד אדום וניתנו לשליטה ופתיחה מרחוק במקרה חירום.

מה עושים כשרואים אדם שהתמוטט ברחוב?

ראשית יש לשמור על קור רוח, מהירות תגובה וחיוג מהיר למוקד 101 של מגן דוד אדום הם הכלים הטובים ביותר להצלת חיי אדם. דום לב מחוץ לכותלי בית חולים מתרחש לעיתים רבות וללא כל סימני אזהרה. זה יכול לקרות לכל אחד, בכל מקום. וכאן האזרח הממוצע נכנס לתמונה. הסיכוי להציל את החולה עולה לאין שיעור אם הסובבים אותו מזהים את מצב החירום ומתחילים ללא דיחוי בפעולות החייאה.

במקרה כזה, יש להתחיל ללא דיחוי בהחייאה, במקביל להזנקת ניידת טיפול נמרץ וחיבור מפעם המאפשר מתן שוק חשמלי שעשוי להפעיל את שריר הלב. לצורך כך, יש להתקשר במהירות למוקד 101 של מד"א ולדווח על האירוע ומיקומו. במוקד ילוו אתכם טלפונית חובש או פראמדיק בעל ניסיון מבצעי וינחו אתכם, צעד אחר צעד, כיצד לפעול בשטח עד להגעת האמבולנס. בתוך שניות יצאו גם חובשים מתנדבים הנמצאים בסמוך למקום האירוע שיוזנקו על ידי המערכת.

עוד בוואלה!

מה עושים כשילד נחנק? רופא ילדים מסביר

לכתבה המלאה
דפיברילטור,רחבת מוזיאון תל אביב, 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
אין צורך בידע רפואי מוקדם. דיפיברילטור/ראובן קסטרו

הפעולה הבאה, כפי שהזכרנו כאן, מהותית וחיונית להצלת החיים. במוקד מד"א יבקשו מכם להגיע אל מכשיר המפעם הציבורי הסמוך אליכם. חובש המוקד יפתח את ארון המפעם בשליטה מרחוק. עם הבאת המכשיר, יסייע החובש בהנחיות החיבור לחולה ובמתן שוק חשמלי במידת הצורך.

אין צורך בידע רפואי מוקדם. מכשיר המפעם הוא אוטומטי ויודע לאבחן במדויק מצב הדורש מתן שוק חשמלי, כך שאין חשש להזיק לחולה. פשוט עקבו אחר הוראות המכשיר, בליווי מוקד מד"א עד להגעת הצוות לזירה. זאת תוך המשך עיסויי לב מהירים על בית החזה של החולה ללא הפסקה.

היום (שלישי) מציינים בישראל את יום הדפיברילטור, במסגרתו מקיימים מפעל הפיס, מגן דוד אדום, מרכז השלטון המקומי ואפליקציית "איפה דפי?" מיזם מודעות לאומי תחת הכותרת "שמים לב". המיזם יתמקד בהסברה על אודות הצלת חיים באמצעות שימוש בדפיברילטור, ובמסגרתו יפרסו ברחבי הארץ מאות עמדות הדרכה ותרגול תרחישי הצלת חיים במקרה של דום לב. לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר רפאל סטרוגו הוא סמנכ"ל רפואה במגן דוד אדום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully