וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להשתמש בדפיברילטור במקרה חירום?

בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 26.5.2021 / 14:41

איך מזהים אדם שזקוק להחייאה, וכיצד כל אחד מאיתנו יכול להשתמש במפעם (דפיברילטור) כדי להציל חיים במקרה חירום? איש מקצוע מנוסה עם כל מה שצריך וחשוב לדעת

דפיברילטור,רחבת מוזיאון תל אביב, 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
חשוב, חיוני ומציל חיים. עמדת דפיברילטור ברחבת מוזיאון ת"א/ראובן קסטרו

עוד בשנת 1775, הרבה לפני שורה ארוכה של פיתוחים רפואיים ששינו את חיינו, גילו שני מדענים שחשמל יכול להציל חיים, כאשר הם ראו שאותות חשמליים יכולים להפסיק ולחדש את פעימות ליבן של ציפורים. אמנם עברו שנים רבות עד שהתובנה הזאת שימשה את האנושות בפועל - אבל לבסוף זה קרה בשנת 1947, כאשר ילד בן 14 סבל מפרפור חדרים (הפרעת קצב) בליבו, וחייו ניצלו הודות למנתח בשם קלוד בוק, שהיה הרופא הראשון בהיסטוריה להשתמש במפעם (דפיברילטור).

כיום לאיש אין ספק שהמכשיר הזה חשוב, חיוני ומציל חיים. זוהי הדרך היעילה ביותר להגיש טיפול ראשוני לאנשים עם מצבים מסכני חיים של הפרעות קצב, שמובילים לדום לב ויכולים בסבירות גבוהה לגרום למוות. מאז 2014, החוק בישראל אף מחייב שיהיה מכשיר כזה בכל מקום ציבורי - אך זו המחויבות שלנו להבטיח שהוא לא רק יהיה זמין - אלא גם שכל אחד יוכל לתפעל אותו ובקלות.

מאהר אגברייה, שהקים ומנהל את "השלום ציוד רפואי ומעבדתי", מכיר היטב את היכולת של המכשיר הזה להציל חיים. מאהר, כיום בן 56, למד סיעוד באיטליה בצעירותו ועבד במשך 15 שנים כאח ביחידות כירורגיה וטיפול נמרץ בבתי החולים איכילוב, מאיר, ואסותא. בשלב כלשהו הוא החליט להקדיש יותר זמן למשפחה ולכן עזב את העבודה התובענית בסיעוד והקים חברה משלו, שמציעה מגוון רחב של ציוד רפואי ומעבדתי ואף מחזיקה מפעל שמייצר בעצמו ריהוט לבתי חולים ומרפאות.

דפיברילטור. ShutterStock
נחשב למכשיר ייחודי בנוף הרפואי, כי הוא יודע לעשות את כל העבודה בעצמו. דפיברילטור בבי"ח/ShutterStock

כעת הוא מסביר מדוע דווקא הדפיברילטור נחשב למכשיר כל כך ייחודי בנוף הרפואי. "לא רק שהמכשיר הזה חיוני להצלת חיים, הוא עושה את כל העבודה בעצמו ולא צריך אף אחד שיתפעל אותו. בעצם, לא צריך הכשרה מיוחדת כדי להשתמש בו - כל מה שצריך לעשות זה לחבר אותו לגוף של האדם שזקוק לעזרה והוא מבצע את האבחון וגם מעניק טיפול מציל חיים במידת הצורך".

"המכשיר מדבר איתך בשפה שלך ומסביר איך לפעול"
כיום כאמור, הדפיברילטור מוצב מכורח החוק בבתי אבות, בתי חולים, מרכזים שיקומיים, מרכזי קניות, חדרי כושר, בריכות שחייה, בנייני משרדים ובעצם כל מוסד אחר שמאכלס מאות אנשים כדרך קבע. עם זאת, מומלץ וחשוב לשלב אותו גם במקומות שבהם הוא אולי אינו נדרש מכורח החוק - אך עשוי להיות שימושי.

יש לכם שאלה? היכנסו לפורום קרדיולוגיה באתר דוקטורס>>

המכשיר יודע לזהות לבד אם יש בו צורך

כחלק מתפקידו, מאהר מדריך אנשים לשימוש נכון במכשיר. את ההדרכות הוא מעביר בעיקר למנהלים, חובשים וצוותים רפואיים וסיעודיים, אם כי הוא מדגיש שלא חייבים לעבור הכשרה כדי להציל חיים באמצעותו. "כשמפעילים את המכשיר, הוא מדבר איתך בעברית או בכל שפה אחרת ומסביר לך איך לפעול. גם אם יש ספק אם המכשיר נחוץ או לא - כדאי להשתמש בו, כי הוא ידע לזהות לבד אם יש בו צורך - ויפעיל את החשמל רק אם זה נדרש. בכל מצב אחר, הוא לא יעשה דבר".

פרמדיק מבצע החייאה. ShutterStock
איתרתם אדם מחוסר הכרה וללא דופק? החלו בלחיצות החייאה וחפשו דפיברילטור/ShutterStock

לדבריו, בשום שלב המכשיר לא יכול להעמיד את האדם בסכנה - גם אם המטופל לא באמת סובל מהפרעות בקצב הלב, אלא פשוט התעלף כתוצאה מחוסר איזון של סוכר בדם, התייבשות או כל סיבה אחרת.

להכיר את ההנחיות שמצילות חיים

על אף שהמפעם (דפיברילטור) עושה כאמור את עבודת ההחייאה בעצמו, חשוב שכל אדם גם ידע כיצד לזהות אנשים שזקוקים לפעולות החירום החשובות האלו ויבין איך להגיש סיוע נכון בהקדם האפשרי. גם בהקשר הזה, מאהר חולק איתנו מהידע שלו כאח לשעבר וכמנהל חברה לציוד רפואי שמתעסקת לא מעט גם בציוד נוסף להצלת חיים.

"אם רואים אדם שאיבד את ההכרה, קודם כל חשוב לחייג 101 למגן דוד אדום ולקבל סיוע והכוונה בטלפון. אחר כך צריך לבדוק אם לאדם יש דופק ואם הוא נושם. אם אין דופק, צריך לבקש מאדם קרוב שיאתר את מכשיר הדפיברילטור ובמקביל להתחיל לבצע עיסויים מהירים באזור בית החזה. כשמאתרים את הדפיברילטור, פשוט פותחים את המכסה ועוקבים אחרי ההוראות האוטומטיות. כל מה שצריך לעשות זה להדביק את המדבקות על הגוף של המטופל ולאפשר למכשיר לבצע את האבחון בעצמו".

השלום ציוד רפואי

קבוצת זאפ, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully