וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישנים יותר בזמן האחרון? אתם לא לבד, וזו הסיבה

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 10:49

כולנו עייפים, ולמרות שהיינו רוצים להאשים את מצב הרוח הקולקטיבי בעייפות שלנו, האמת היא הרבה יותר פשוטה וקשורה לאבולוציה שלנו

שיטה להתגבר על נדודי שינה/@dr.karanr

גם אתם מרגישים שקשה לכם יותר לקום בבוקר או שאתם נרדמים הרבה יותר מוקדם? אם כן, אתם לא לבד. מחקר חדש מצביע על כך שבני אדם עשויים להזדקק ליותר שינה במהלך החודשים הקרים.

ניתוח של אנשים שעברו מחקרי שינה מצא שאנשים ישנים יותר שנת REM (תנועת עיניים מהירה) בחורף.
בעוד שזמן השינה הכולל בחורף הוא כשעה יותר מאשר בקיץ, תוצאה זו לא נחשבה מובהקת סטטיסטית.
עם זאת, החוקרים גילו כי שנת REM - הידועה כמקושרת ישירות לשעון הביולוגי, המושפע משינוי האור - הייתה ארוכה יותר בחורף ב-30 דקות מאשר בקיץ.

אישה ישנה במיטה חמימה. New Africa, ShutterStock
נכנסים לתרדמת חורף. אישה ישנה/ShutterStock, New Africa

המחקר שפורסם בכתב העת Frontiers in Neuroscience. מצביע על כך שגם באוכלוסייה עירונית שחווה שינה שנחשבת מופרעת יותר, בני אדם חווים שנת REM ארוכה יותר בחורף מאשר בקיץ ושינה עמוקה פחות גם בסתיו.

החוקרים חקרו 188 מהמטופלים במרפאה שישנו במעבדה מיוחדת, שם נאמר להם לישון כרגיל, אך ללא שעון מעורר. אורך השינה שלהם נמדד, כמו גם איכות השינה. המדענים גילו שזמן השינה בסך הכל קפץ כשעה בחורף, שלדבריהם לא היה ממצא מובהק סטטיסטית בפני עצמו. מה שבאמת משך את תשומת לבם היה 30 הדקות הנוספות משנת ה-REM המונעת על ידי השעון הביולוגי - שלב השינה הרביעי המכונה שלב "החלום" - בחודשי החורף.

עוד בוואלה!

מחקר גילה: זה הגיל שבו אנשים ישנים הכי פחות

לכתבה המלאה

"העונתיות נמצאת בכל מקום בכל יצור חי על הפלנטה הזו. למרות שאנו עדיין מתפקדים ללא שינוי במהלך החורף, הפיזיולוגיה האנושית מווסתת, עם תחושה של 'ריצה על ריק' בפברואר או במרץ", הסביר ד"ר דיטר קונץ, מחבר המחקר מהקליניקה לשינה וכרונו-רפואה בבית החולים סנט הדוויג, גרמניה. "באופן כללי, חברות צריכות להתאים את הרגלי השינה כולל אורך ותזמון לעונה, או להתאים את לוחות הזמנים של הלימודים והעבודה לצרכי השינה העונתיים".

בעוד שהחוקרים מודים כי יש צורך לאמת את התוצאות באנשים ללא קשיי שינה, השינויים העונתיים עשויים להיות גדולים אף יותר באוכלוסייה בריאה במקומות אחרים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully