וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה: זה הגיל שבו אנשים ישנים הכי פחות

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 7:48

אם גם אתם חושבים שהתשובה לשאלה הזו היא גילאי העשרים הפוחזים, אתם טועים. אז מה הגיל בו אתם ישנים הכי מעט, ומי ישן יותר - גברים או נשים? הנה התשובות ממחקר חדש

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

באילו גילאים אנשים ישנים הכי פחות לאורך חייהם? רובכם כנראה חושבים שזה בשלב הבגרות המוקדמת, כאשר בני 20 מנצלים את המיטב מהנעורים והחופש הכלכלי שלהם. אבל מחקר חדש מצא שזה לא המקרה. אנשים ישנים הכי פחות משנות ה-30 המוקדמות לחייהם ועד שנות ה-50 המוקדמות לחייהם. אז מה הסיבה?

לצורך המחקר, שפורסם ב-Nature Communications, חוקרים בדקו את השינויים במהלך השינה של אנשים לאורך חייהם, וכיצד הם עשויים להיות שונים בין מדינות על ידי הערכת הנתונים של 730,187 משתתפים מ-63 מדינות. כפי שהסבירו החוקרים, שינה היא "חיונית לרווחתנו", ולכן מדובר בשאלה חשובה במיוחד.

התשובה לשאלה כמה זמן אנשים ישנים משתנה מאדם אחד למשנהו, אבל זה אחד הגורמים שקובעים "הרבה תחומים בריאותיים וחברתיים". הגיל הוכח כמסביר חלק גדול מהשונות במשך השינה באוכלוסייה הכללית, כאשר ילדים ישנים הרבה יותר זמן וטוב יותר ממבוגרים, ומבוגרים צעירים ישנים פחות ממבוגרים, הסבירו החוקרים.

שינה במיטה. Giphy
שאלה של גיל. אישה ישנה/Giphy

החוקרים מצאו שהיו שלושה שלבים "מובחנים" במסלולי החיים של בני אדם - בגרות מוקדמת (בני 19 עד 33), אמצע הבגרות (בני 34 עד 53) ובגרות מאוחרת (בני 54 ומעלה). .

בעוד שהמשתתפים הצעירים ביותר (19 גיל מינימלי) ישנו הכי הרבה, איכות השינה החלה לרדת ככל שהם התקדמו לבגרות המוקדמת (עד גיל 33). לאחר מכן הירידה מואטת, רק כדי שהשינה תגדל שוב בסביבות הזמן שבו הגיעו ל-53. במילים אחרות, אנשים ישנו הכי פחות החל משנות השלושים המוקדמות לחייהם ועד שנות החמישים המוקדמות לחייהם, וזה היה זהה עבור שני המינים, בכל המדינות ואפילו בכל ברמות השכלה.

עוד בוואלה!

כמה שעות אתם צריכים לישון *במינימום* כדי להישאר בריאים?

לכתבה המלאה

"הפחתה כזו בשינה עד אמצע החיים קשורה לדרישות הטיפול בילדים וחיי העבודה", כתבו החוקרים. "השינה הגוברת שדווחה לאחר גיל 53 קשורה ככל הנראה להפחתה באחריות לגידול ילדים והקלה על גורמים אחרים המניעים את השינה הנמוכה באמצע החיים".

הם גם מצאו כמה הבדלים מעניינים למדי בדפוסי השינה של אנשים בין קבוצות. לדוגמה, למרות שמשך השינה הממוצע בעולם היה 7.01 שעות בכל לילה, נשים ישנו בממוצע כ-7.5 דקות יותר מגברים.

זוג ישן. ShutterStock
תישנו כל עד אתם יכולים. זוג ישן/ShutterStock

ולמרות שדפוס הגיל היה "יציב להפליא בין מדינות", עדיין היו כמה הבדלים גיאוגרפיים במשך השינה של המשתתפים לפי מדינה. באופן ספציפי, אלה במדינות מזרח אירופה ישנו הכי הרבה, עם תוספת של 20 עד 40 דקות שינה בכל לילה. מצד שני, אלה במדינות דרום מזרח אסיה, כולל אינדונזיה, מלזיה והפיליפינים, ישנו הכי פחות.

בעוד שמחקרים קודמים בדקו את דפוסי השינה של אנשים, אמרו החוקרים, אלה התמקדו בדרך כלל רק בקבוצת גיל מסוימת, או בעיית שינה מסוימת, או הסתמכו על מדגמים קטנים יותר. "מחקרים קודמים מצאו קשר בין גיל ומשך השינה, אבל המחקר שלנו הוא המחקר הגדול הראשון לזהות את שלושת השלבים הנבדלים הללו במהלך החיים", אמר ראש המחקר פרופסור הוגו ספירס מ-UCL, "מצאנו שברחבי הגלובוס, אנשים ישנים פחות באמצע גיל הבגרות, אבל משך השינה הממוצע משתנה בין אזורים ובין מדינות".

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully