וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שהמשפחה שלכם באמת צריכה זה קצת דמוקרטיה

קרן ארצי

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 7:48

היום מציינים בישראל את יום המשפחה, וזה בדיוק הזמן לדבר על האיזון שהכרחי לאווירה טובה ושיתוף פעולה בבתים שלנו: כבוד הדדי ושוויון ערך מול חוקים וגבולות. איך עושים את זה נכון?

אבא משחק עם ילד. ShutterStock
חינוך דמוקרטי חותר לשיוויון ערך ולכבוד הדדי. אבא וילד מבלים יחד/ShutterStock

היום מציינים בישראל את יום המשפחה, וזה בדיוק הזמן לדבר על רכיב הקסם שיכול לשנות את האווירה בבית שלנו - דמוקרטיה. בשונה מהאווירה שחלקנו גדל בצילה, כזו שבה ההורה קובע והילד מציית (לפעמים, רק כשההורה בסביבה), חינוך דמוקרטי חותר לשיוויון ערך, לכבוד הדדי, לשיתוף ובקשת עזרה, ולהבנה של הרציונל שעומד מאחורי קבלת ההחלטות במשפחה.

במעבר מהורות סמכותנית - שמבוססת ברובה על היררכיה, חוקים נוקשים ועונשים - אל סמכות הורית שמבססת את יכולת ההובלה של ההורים על מומחיות, תקשורת בגובה העיניים ויחסים טובים - לפעמים, אנחנו הולכים לאיבוד ומוצאים את עצמנו בתוך אנרכיה. כדי לאזן את ההתנהלות בבית, ללמד את הילד להתנהג בהתאם לציפיות ולדרישות של החברה, אבל, במקביל, גם לאפשר לו לטפח ישות עצמאית ובעלת אוטונומיה מחשבתית, עלינו לפתוח בפניו לא מעט דרגות חופש, אבל בתוך מסגרת מייצבת ומגנה.

חופש בתוך גבולות

אווירה דמוקרטית לא אומרת שאין גבולות חוקים בבית, אלא שאת החוקים בונים בכבוד. אם אתם מרגישים שהרעיון הזה לא מיושם אצלכם באופן חלק, שלילדים שלכם אין ערך לצעצועים או כבוד לשעות השינה שלכם, הם לא משתפים פעולה כשמבקשים מהם משהו ומצפים לפיצוי על כל תסכול שהם חווים, כדאי שתבדקו את העמדה האישית שלכם כלפי גבולות.

לפעמים, המילה "גבול" מייצרת אצלנו קונוטציה שלילית, אולי של מחסום בטון או שומרים עם רובים אוטומטיים שלופים, אבל גבול יכול להיות גם בלתי נראה, אם קיבלנו אותו בהבנה וכבוד, והפכנו אותו לחלק מאיתנו. כדי להבטיח סדר בבית, ולייצר תחושה של יציבות והיגיון שלא מצריכים מאיתנו ומהילדים שלנו להמציא את עצמנו כל יום מחדש, אפשר ללכת לפי מפת הדרכים לגבולות וחוקים:

1. בררו מה חשוב לכם. אילו פעולות אנחנו מעריכים זה בזו, באילו ערכים מישהו שמשמש לנו השראה מחזיק, איזה ערכים באו לידי ביטוי בפעולה שעשיתי ואני גאה בה?

2. בדקו מה מתוך רשימת הערכים שעלו (משפחתיות / כבוד / אמונה / עזרה הדדית / הומור / יצירתיות / חדשנות / אומץ / ותרנות), אתם רוצים לראות בהתנהגות הילדים, היום וגם בעוד 20 שנה, ומה יכין אותם להשתלבות מיטיבה במעגלי החיים (משפחה עתידית, חברה ועבודה)?

3. צרו רשימה של עד 5-7 חוקים שנמצאים ברמת החשיבות הגבוהה ביותר בעיניכם. בדרך כלל יהיו אלו חוקי יסוד שנגזרים מערכי הבריאות, הבטיחות והביטחון של הילד ויתר בני הבית, ועליהם אין עוררין.

4. את הרשימה, נסחו באופן חיובי ומובן, תוך עדכון על התוצאה של הפרתם.

5. תווכו את החוקים לילדים, תוך חיבור לרציונל שעומד מאחוריהם והעניקו זמן הדרכה ואימון אם צריך. עשו את זה בשיח מכבד ונעים.

6. כדי שהחוקים יהפכו לאופי שני, תהיו רציניים ועקביים כשאתם מדברים עליהם לראשונה או כשתזכירו אותם כשהגבול ייבדק, והוא ייבדק.

7. היו מוכנים להכיל כסלע איתן את התסכול של הילדים שלכם אל מול החקיקה החדשה בבית. כל עוד מדובר בתסכול מותאם גיל, תזכרו שאתם ממלאים את תפקידכם נאמנה ומאמנים אותם להתמודדות אמיתית עם החיים.

עוד בוואלה!

5 טעויות שכל ההורים עושים בנושא גבולות

לכתבה המלאה

דמוקרטיה מתחילה בבית

כדי להזין את תחושת הערך והמשמעות של הילדים, צרפו את בני הבית הצעירים למעגל ההחלטות בנושאים שנוגעים להם (כמו לאן לטייל, באיזה קונספט נחגוג יום הולדת, מה יהיה סדר המקלחות השבועי), ואפשרו להם בחירה מתוך אפשרויות שמקובלות עליכם.

כשהם פועלים בהתאם לסוגיות שנקבעו, אל תשאירו את הגאווה רק אצלכם ועודדו אותם על ההתנהגות החיובית. לפעמים, כשתתקלו בהתנגדות קשה או דווקא במונולוג באמת משכנע, תשלפו את קלף הגמישות המוסברת, לפיו, אתם זזים מהחוק, מקבלים החלטה אחרת (לא מתוך ייאוש או התשה) ואם היא חד פעמית, מסבירים למה הפעם "כן" וביתר הפעמים "לא".

החוקים של היום יהפכו בהדרגה לגבולות אישיים שיבדילו בין הילדים שלנו לילדים אחרים או דווקא יחברו ביניהם לבין כאלה שמחזיקים בערכים דומים, יאפשרו להם ולנו לחיות בביטחון, בידיעה ומתוך כבוד למרחב האישי של כל אחד. דמוקרטיה מתחילה בבית.

קרן ארצי היא מנחת הורים ומשפחה מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully