וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוספת מיץ אשכוליות למשקה הזה עלולה להיות ממש מסוכנת

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 9:23

מיץ אשכוליות ידוע כמשקה שעלול להיות מסוכן עם נטילת חלק מהתרופות, אבל יש משקה אחד שבשילוב האשכוליות עלול להיות מסוכן במיוחד

אשכוליות. ShutterStock
אשכוליות או לא להיות? אשכוליות/ShutterStock

אם אתם מקוראי מדורי הבריאות למיניהם, אתם בוודאי מכירים את העובדה כי אשכוליות עלולות להיות תוספת מזיקה אם הן נאכלות לצד מספר תרופות. אבל יש סיכוי שאתם לא יודעים שמחקרים אף מצאו כי אשכוליות בשילוב מי טוניק - משקה פופולרי ברחבי העולם - עלולות לקיים אינטראקציה מסוכנת עבור חלק מהאנשים.

בסך הכל קרוב למאה תרופות מושפעות ממיץ אשכוליות, ומספרן רק גדל לאורך השנים. בין התרופות הללו ניתן למצוא סטטינים, תרופות למחלות לב, תרופות חדשות לטיפול בסוגי סרטן מסויימים ועוד.

מרכיבים מסוימים במיץ אשכוליות (פורנוקומרינים וככל הנראה גם פלבונואידים) הם הגורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים (CYP3A4) שאחראים לפירוק של תרופות בגוף. כיוון שהאנזים ממוקם בדפנות המעי הדק מפרק תרופות לפני שהן נספגות בזרם הדם, עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם, מה שעלול בתורו לגרום לכאבי ראש, דופק לא סדיר, נפיחות ואגירת נוזלים ועוד.

מיץ אשכוליות. ShutterStock
מיץ תמים או פחות? מיץ אשכוליות/ShutterStock

מה הקשר למי טוניק?

אבל זה לא הכל. מחקרים הראו ששילוב אשכולית עם מי טוניק המכילים כינין עשוי לעורר השפעות דומות. כמות הכינין במשקה עומדת על כ-60-70 מיליגרם לליטר, והיא נועדה רק להקנות מרירות למשקה הקל והממותק. "אנשים עם חשד להפרעה בקצב הלב צריכים להימנע מנטילת מיץ אשכוליות ומי טוניק ביחד. השילוב הזה עלול להחמיר כמה מצבי לב", נכתב ב-Medline Plus.

"כמו כן, אל תשתו יין אדום ומיץ אשכוליות יחד אם אתם נוטלים תרופות כלשהן. השילוב הזה יכול לגרום למיץ אשכוליות לתקשר עם תרופות אפילו יותר".

עוד בוואלה!

7 סיבות ממש טובות לאכול אשכוליות

לכתבה המלאה

סיכון בריאותי

השילוב של טוניק ואשכולית מהווה סיכון בריאותי מכיוון שהמיץ עלול לעכב אנזימים האחראים על חילוף החומרים של כינין. השימוש במיץ אשכוליות לצד כינין עלול להגביר את ריכוזי החומר התזונתי בדם, ולהגביר את הסיכון לתופעות לוואי של כינין.

דו"ח משנת 2003, שכותרתו "אשכולית וטוניק: שילוב קטלני בחולה עם תסמונת QT ארוך", הזהיר מפני הסיכון המשולב. בן 31 עם תסמונת QT מוארך - תופעה של אי-סדירות במערכת החשמלית של הלב - שתה כמויות מופרזות של מי טוניק המכילים כינין לצד מיץ אשכוליות. המטופל אושפז בבית החולים עם הפרעת קצב נדירה שעלולה להוביל לדום לב פתאומי.

תוך יומיים מהרגע שהפסיק לשתות את המשקה התייצב קצב הלב של המטופל. מחברי המקרה הציעו כי ייתכן שבעיות קצב הלב נוצרו כתוצאה מהאינטראקציה של כינין עם מיץ אשכוליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully