וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לירקות האלה יש הרבה יתרונות, אבל אחד חשוב במיוחד

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 9:58

ירקות ופירות סגולים, כמו תפוחי אדמה מיוחדים, כרוב סגול או אוכמניות מכילים חומרים חשובים במיוחד שעושים נפלאות לגוף, וגם יכולים למנוע סוכרת

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

כולנו שומעים כל הזמן שצריך להכניס יותר ירקות בתפריט, אבל האם יש כאלה ששווים יותר? לפי חוקרים מאוניברסיטת טורקו בפינלנד, פירות וירקות אדומים וסגולים כמו כרוב סגול, אוכמניות ותותים מכילים פיגמנטים הנקראים אנתוציאנינים, עשויים לסייע במניעת סוכרת. מחברי המחקר מציינים שתפוחי אדמה סגולים טובים במיוחד לבריאות. הממצאים מתפרסמים בכתב העת American Chemical Society.

מסתבר שפיגמנטים אלו יכולים להפחית את הסיכון לסוכרת על ידי שיפור חילוף החומרים, המיקרוביום במעיים ומניעת דלקות. זהו ממצא מבורך, במיוחד בהתחשב בשכיחות הסוכרת ברחבי העולם. על פי הערכות, מספר החולים בארץ עבר את החצי מיליון, ומספר החולים בעולם צפוי להגיע בשנת 2030 לכ-439 מיליון. יתרה מכך, קרוב ל-96 מיליון מבוגרים מעל גיל 18 סובלים מטרום סוכרת, וכנראה בכלל לא יודעים.

ההשפעה שנצפתה במחקר זה הייתה גדולה עוד יותר בקרב מזונות המכילים אנתוציאנינים אצילים - נוגדי חמצון יעילים יותר מהאנטוציאנינים הלא-אצילים, והם יכולים גם לשפר את מחסום המעי המאפשר ספיגה של חומרי הזנה הדרושים. זנים אצילים אלה נמצאים בשפע במזונות כמו תפוחי אדמה סגולים, צנוניות, גזר סגול וכרוב אדום.

כרוב סגול. הילה קריב
מכילים הרבה חומרים טובים. כרוב סגול/הילה קריב

"הגנוטיפ של הצמח מגדיר איזה סוג של אנתוציאנינים הוא מייצר. באופן כללי, ירקות ופירות סגולים מכילים אנתוציאנינים רבים. אך תפוחי אדמה סגולים למשל, במיוחד הזן הפיני הנקרא 'Synkeä Sakari', עשירים בשפע של אנתוציאנינים אצילים", אומר אחד מעורכי המחקר, הפוסט-דוקטורנט קאנג צ'ן מהיחידה למדעי המזון באוניברסיטת טורקו בהודעה לתקשורת.

לאנתוציאנינים אלו תכונות פרוביוטיות המאפשרות להם לשפר ולשמור על בריאות רירית המעי. הם גם יכולים לדכא דלקת בגוף ולווסת את מסלולי חילוף החומרים של גלוקוז ושומנים, שכולם פועלים יחד להורדת הסיכון לסוכרת בצורה יעילה יותר מאשר מקבילה הלא-אציל.

עוד בוואלה!

אם כבר סלט: 9 הירקות הכי בריאים שיש

לכתבה המלאה

בנוסף לכל זה, צריכה של אנתוציאנינים תסייע בהגנה מפני טרשת העורקים שמובילה למחלות לב וכלי דם. בנוסף, הסגולים תורמים בכל החזיתות: הם פועלים כנוגדי חמצון וכך מונעים מלכתחילה חמצון של הכולסטרול "הרע", ובמקביל הם בעלי השפעה נוגדת דלקת ושומרים על תקינות כלי הדם.

במחקר שנעשה על ידי משרד הבריאות האמריקאי נמצא שאנתוציאנינים מפירות נקלטו במהירות אל תוך תאי האנדותל בדופן הפנימית של כלי הדם ומנעו תהליכי חמצון. החוקרים הסיקו כי יכולה להיות לכך השפעה חשובה בהגנה על כלי הדם ומניעת מחלות לב כליליות. בנוסף לכך לאנתוציאנינים יש השפעה מרפה על כלי הדם, דבר התורם בהפחתת לחץ דם גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully