וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקחים כדורי שינה? זה הדבר המפחיד שיכול לקרות למוח שלכם

עודכן לאחרונה: 8.2.2023 / 8:19

לא מעט אנשים נוטלים כדורי שינה שיעזרו להם להרדם בלילה. לכאורה מדובר במוצר יעיל, אבל מחקר חדש מצא שהוא עלול הביא עימו גם סיכונים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

כדורי שינה הם כלי יעיל עבור אנשים שמתקשים לישון. אבל מחקר חדש הראה שלתרופה הפופולרית יש גם חסרון - כזה שעלול לאלץ משתמשים להפסיק לקחת אותה. מדענים גילו לאחרונה שכדורי שינה נפוצים יכולים להגביר באופן משמעותי את הסיכון לדמנציה. במחקר שלהם שפורסם ב-Journal of Alzheimer's Disease, הם דיווחו על עלייה מדאיגה של 79 אחוזים בסיכון.

החוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ערכו את המחקר כדי להבין את ההשפעה של כדורי שינה על קוגניציה בקרב מבוגרים. הם רצו לקבוע את הקשר בין שימוש בתרופות שינה לבין הסיכון לדמנציה במשך 15 שנים בקרב משתמשים.

החוקרים עקבו אחר 3,068 מבוגרים (42% שחורים ו-58% לבנים) ללא דמנציה החיים מחוץ לבתי אבות, ונרשמו למחקר הבריאות, ההזדקנות והרכב הגוף במשך תשע שנים. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 74. למרות שצוות המחקר מצא סבירות דומה לפתח דמנציה בקרב משתתפים שחורים, הם לא התמקדו בכך מכיוון שצריכת כדורי שינה בקרבם הייתה נמוכה באופן ניכר.

בחורה אישה נוטלת כדורים. ShutterStock
נשים נוטלות יותר כדורי שינה מגברים. אישה נוטלת כדור/ShutterStock

"ניתן לייחס הבדלים למעמד סוציו-אקונומי. משתתפים שחורים שיש להם גישה לתרופות שינה עשויות להיות קבוצה נבחרת עם מעמד סוציו-אקונומי גבוה, ולפיכך, בעלי רזרבה קוגניטיבית גדולה יותר, מה שהופך אותם לפחות רגישים לדמנציה. יתכן גם שתרופות מסוימות לשינה היו קשורות לסיכון גבוה יותר לדמנציה מאחרות", אמר העורך הראשי ד"ר יו לנג מהמחלקה לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות של אוניברסיטת קליפורניה.

עוד בוואלה!

מה קורה לגוף שלכם כשאתם לא מצליחים לישון?

לכתבה המלאה

המשתתפים הלבנים נמצאו בסבירות גבוהה פי שלושה ליטול כדורי שינה לעתים קרובות - כחמש עד 15 פעמים בחודש. כדורי השינה שבהם השתמשו המשתתפים כללו אמביאן (Ambien) המוכרת, תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, כמו Halcion, Dalmane ו-Restoril, וכן תרופות נוגדות דיכאון.

נשים משתמשות יותר גברים

מכיוון שהממצאים חלים רק על אנשים לבנים, החוקרים אמרו שיכולים להיות גורמים מניעים אחרים לירידה קוגניטיבית בקרב האוכלוסייה הכללית. "שימוש תכוף בתרופות שינה היה קשור לסיכון מוגבר לדמנציה בקרב מבוגרים לבנים. דרוש מחקר נוסף כדי לקבוע את המנגנונים הבסיסיים", סיכם צוות המחקר.

בהתבסס על הנתונים העדכניים ביותר הזמינים באתר המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), כ-8.4 אחוזים מהמבוגרים האמריקאים נטלו תרופות שינה מדי יום או ברוב הימים בחודש בשנת 2020. נשים (10.2 אחוזים) נמצאו בסבירות גבוהה יותר לקחת כדורי שינה מאשר גברים (6.6 אחוזים).

בינתיים, ההערכות הנוכחיות כי כ-5.8 מיליון אנשים בארה"ב סובלים ממחלת אלצהיימר ודמנציה. מתוך הנתון, כ-5.6 מיליון מקרים הם אנשים בני 65 ומעלה, לפי ה-CDC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully