וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

CH.1.1: הכירו את זן הקורונה החדש בעולם

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 11:26

כל כמה חודשים אנחנו שומעים על זן חדש שתפס את עיניהם של מדענים ועלול להיות עם פוטנציאל התפרצות עולמי. אז מה חדש בתת הזן החדש ועד כמה הוא באמת מסוכן?

בווידאו: סין פתחה את גבולותיה לעולם/רויטרס

נחשו מה? תת-וריאנט חדש של נגיף הקורונה מתפשט ברחבי העולם. הוא נקרא CH.1.1, והוא צאצא של BA.2.75. יש כאלה שמכנים את אותו תת-וריאנט "Orthrus", אורתרוס - על שם הכלב הדו-ראשי במיתולוגיה היוונית ששמר על הבקר של גריאון ונהרג על ידי הרקולס. לא הרבה ידוע על הזן החדש יחסית, שרמותיו עולות ברחבי העולם מאז נובמבר. כמו גרסאות אחרות של קורונה יש לו פוטנציאל להיות מדבק יותר, לחמוק מחסינות מפני חיסון וזיהום, ולגרום למחלות חמורות יותר.

עד כה, נראה שהגרסה הזו, שסומנה רשמית כ-CH 1.1, היא בעלת מוטציה דומה לזו של זן הדלתא הקטלני, אך עמידה יותר בפני החיסונים הנוכחיים. CH.1.1 זוהה לראשונה בהודו ב-8 ביולי 2022 ותתי השושלות שלו היוו למעלה מ-6 אחוזים מספירת הרצף העולמית בחודש הקודם. הוא נמצא ב-67 מדינות או אזורים נכון ל-30 בינואר 2023, כשהוא משפיע בעיקר על מדינות כמו בריטניה (כרבע מהמקרים), הונג קונג, ניו זילנד (כשליש מהמקרים), דנמרק, גינאה החדשה (חמישית מהמקרים) וסינגפור.

נגיף הקורונה. KAUST; Ivan Viola, Giphy
בחור חדש. גיף של נגיף הקורונה/Giphy, KAUST; Ivan Viola

נכון לעכשיו, ה-CH.1.1 נמצא במקום החמישי במרכז האמריקני למניעת ובקרת מחלות (CDC) בתרשים מעקב אחר וריאציות Covid-19 בארה"ב. בשבוע שעבר, XBB.1.1.5 עדיין היווה 66.4 אחוזים מכל הדגימות של Covid-19 שנוצרו גנטית במהלך פרק הזמן הזה. במקום השני נמצא ה-BQ.1.1. עם 19.9 אחוזים. ה-BQ.1 סיים במקום השלישי עם 7.3 אחוזים בעוד שה-XBB הגיע למקום הרביעי עם 2.2 אחוזים. ה-CH.1. רשם רק 1.6 אחוזים.

עוד בוואלה!

זה סופי: אלה 7 התסמינים הנפוצים (והקצת משונים) של קוביד ארוך

לכתבה המלאה

למרות של-CH.1.1 יש יכולת גבוהה יותר להתחמק מחסינות, לאוכלוסייה משמעותית ברחבי העולם יש רמות גבוהות של נוגדנים מנטרלים, המספקים הגנה מפניו ומפני דומיו. מומחים מעריכים כי זן זה לא יגרום להתפרצות גדולה בשלב זה. אלה שמעולם לא נדבקו ב-COVID-19 ואלה בקבוצות פגיעות (מבוגרים, עם בעיות רפואיות קיימות, ולא מחוסנים) צריכים להיות זהירים יותר.

ובתוך כל זאת, חשוב להזכיר כי במקרה של XBB.1.5, שנראה היה בתחילה כאתגר רציני מאוד עבור אוכלךוסיית העולם, ואכן התפשט בקצב גדול מאוד בצפון מזרח ארה"ב, הוא בסוף נעצר בשאר חלקי המדינה. קשה להגיד מה עתידה של מגיפת הקורונה כרגע ובעתיד - ולכן קשה גם לדעת איזה מהזנים יתפשט, אם בכלל והיכן בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully