וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין החלקת שיער ואי ספיקת כליות?

ד"ר מיטל קידר

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 13:39

המון נשים (יש שיאמרו יותר מדי) עושות החלקה בשנים האחרונות, ובעוד שהדיון על הנזקים לשיער מוכר וידוע, לא מספיק מהן יודע איך זה עלול לפגוע בבריאות שלהן. ד"ר מיטל קידר מסבירה

ככה נראים הנזקים שנגרמים לשיער מההחלקות - תחת עדשת המיקרוסקופ/@foli_q

31 נשים אושפזו במצב קשה בשנתיים האחרונות, לאחר שהחליקו את שיערן, ומינואר 5 נערות אושפזו גם כן במצב קשה עם אי ספיקת כליות חמורה. ביניהן, רק לאחרונה, נערה בת 17 שאשופזה אחרי שעברה החלקת שיער, נערה בת 13 שהגיעה לבית החולים וולפסון; אישה בשבוע 15 להריונה; ואישה בת 42 שגם לאחר החלקה שגרמה לה לאי ספיקת כליות, עברה שוב החלקת שיער שגרמה לה לאירוע שני של אי ספיקת כליות. בעוד חלק מהנשים הבריאו עצמונית, חלקן נזקקו לטיפולי דיאליזה.

יהיו מי שיגידו שמתוך אלפי נשים שמחליקות שיער בישראל בשנה, רובן יוצאות ללא כל נזק, ו"רק" 26 נשים הגיעו לאי ספיקת כליות. ואני עונה, שאי ספיקת כליות ודיאליזה זו תחלואה מאוד קשה ואף מסכנת חיים. המטופלות שלי יגידו לכן שהן לא מאחלות לאף אחת בעולם לעבור את הטראומה הרפואית שהן חוו. זה מחיר שאף אחת לא צריכה לשלם בשביל הליך קוסמטי חיצוני.

מהמספרה לדיאליזה

בשנות ה-2000 החלו להגיע דיווחים על תסמינים מהחלקות שיער שהכילו פורמלין. בעיקר ממעצבי שיער שנחשפו למרבית העשן הנשאף במהלך ההחלקה. הנזקים התבטאו בגירוי במערכת הנשימה (אף, גרון וריאות), גירוי עיני, פריחה באזור הפנים, קוצר נשימה ובצקת ריאות. לשמחתנו, מעל לעשור בעולם בכלל ובישראל בפרט, לא מאושרות החלקות המכילות פורמלין.

למרות שהתכשירים המודרניים לא מכילים פורמלין, הם כוללים, בין השאר, חומצה גליאוקסילית. החומצה הגליאוקסילית נספגת דרך עור הקרקפת העשיר בכלי דם אל מערכת הדם של המטופלת, ומכאן הספיגה המוגברת יחסית של החומצה בגוף. אצל חלק מהנפגעות עור הקרקפת היה פצוע, מה שהגביר את ספיגת החומר, ולכן אסור לבצע החלקה על עור פצוע.

מזרם הדם, אל רקמת הכבד, החומצה הגליאוקסילית עוברת תהליכי פירוק לחומצה אוקסילית וקלציום אוקסלאט שיוצאים בשנית אל זרם הדם ומופרשים מהגוף דרך הכליות אל השתן. תהליך זה מתרחש תמיד, בדרגה נמוכה, אצל כל אחד ואחת מאתנו ואינו מזיק לתאי הכליה. אבל, חשיפה למינונים גבוהים במיוחד של חומצה גליאוקסילית, גורמת לאי ספיקת כליות. זהו למעשה מצב של הרעלה מחומצה אוקסילית.

עוד בוואלה!

מחקר מצא קשר מפחיד בין מחליקי שיער ובין סרטן הרחם

לכתבה המלאה
החלקת שיער. ShutterStock
רק דיאליזה הצליחה להוציא את הרעלן מדם המטופלות. אישה עושה החלקה/ShutterStock

בביופסיות כליה שנערכו לנשים שהגיעו לאי ספיקת כליות אחרי החלקות השיער, נמצאו משקעי קלציום אוקסלאט בתאי הכליה. רק הדיאליזה הצליחה להוציא את הרעלן מדם המטופלות והביאה להבראה מהירה יותר או צמצמה את הנזק הכלייתי.

ב-2021 ניסתה ילדה בת 3 לשתות תכשיר החלקת שיער. הודות לטעמו המר של התכשיר וספיגה מינימלית בחלל הפה, ללא בליעה אמיתית של החומר, האירוע הסתיים "רק" באי ספיקת כליות קשה ודיאליזה, ולא במוות. כל אלה הובילו לכך שבינואר 2023 הודיע משרד הבריאות על ביטול רישיונות מוצרי החלקת השיער להחלקות המכילות חומצה גליאוקסילית ובעלות PH הנמוך מ 4.

בעיה נוספת שהתגלתה היא חוסר האמינות, שלא לומר חוסר האמת, במידע של תוויות התכשירים להחלקות השיער בעולם. כך בשנת 2010 נמצא באוהיו תכשיר שדווח כי הינו ללא פורמלין והכיל בפועל 8.5 אחוזי פורמלין, וב-2022 בישראל בתכשיר שהתהדר בהעדר פורמלין ו-2 אחוז חומצה גליאוקסילית, נמצאו 3,082ppm של פורמלין ו-26.8 אחוזים של חומצה גליאוקסילית.

רק בישראל

מעניין לציין שחוץ משני מקרים שדווחו במצרים, כל שאר מקרי ההרעלה שדווחו בעולם הגיעו מישראל. האם חילוף החומרים בכבד "הישראלי" שונה בין נשות ישראל ונשות העולם? האם הגן המפרק את החומצה הגליאוקסילית קצת "עצלן" אצל נשות ישראל? האם יש קשר בין שכיחות המחלה הגנטית היפראוקסלוריה בישראל לבין משקעי הקלציום אוקסלאט במטופלות אלו? והאם ניתן יהיה בעתיד להציע למטופלות אלו טיפול תרופתי כמו שניתן לחולי היפראקוסלוריה מסוג 3?

שאלות אלו הן בתהליכים ראשוניים של מחקר ובירור, ויעברו עוד הרבה שנים עד שנדע לתת על כך תשובה ברורה. ועד אז, לא נרצה שאף לא אישה אחת בישראל תסכן את בריאותה.

ואת, שרוצה להחליק את השיער, דעי כי ישנן בשוק מוצרי החלקת שיער בטוחים יותר מבחינה כלייתית, ללא חומצה גליאוקסילית, ועם PH גבוה מ-4, שרישיונות משרד הבריאות שלהם פעילים ותקפים. לפני הטיפול בדקי, עם מעצב השיער שלך, את הרכיבים של התכשיר ובררי מהם הרישיונות העדכניים של משרד הבריאות. אלה, יחד עם החלקה רק כשהקרקפת שלמה וללא פצעים, יעזרו לך לשמור על שער חלק, על גופך ועל פרופורציות בריאות. הרי כולנו יודעות שהיופי האמיתי שלך מגיע מבפנים.

ד"ר מיטל קידר היא מנהלת שירות נפרולוגיה ילדים בבי"ח וולפסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully