וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבה לדאגה? הנה כל מה שאנחנו יודעים על הקשר בין חיסון קורונה ושבץ

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 13:25

ממצאים ראשוניים ולא ברורים מספיק של רשויות הבריאות בארה"ב הראו קשר בין חיסוני הקורונה החדשים שעודכנו נגד זן האומיקרון ובין שבץ. האם יש סיבה לפאניקה או שלכולנו עדיין כדאי להתחסן?

בווידאו: סין פתחה את גבולותיה לעולם/רויטרס

מנהל המזון והתרופות האמריקני הודיע אתמול (ראשון) יחד עם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) כי קיים סיכוי לקשר בין חיסוני הקורונה של חברת פייזר לבין שבץ מוחי אצל מבוגרים. שני הגופים מסרו כי ביום שישי מצאה מערכת ניטור בעייה אפשרית בחיסוני הקורונה המעודכנים של החברה, כשבחנה את מאגר הנתונים של ה-CDC. ממאגר הנתונים עלה כי בני 65 ומעלה שקיבלו את החיסון נטו יותר ללקות בשבץ מוחי ב-21 הימים שאחרי. ה-FDA וה-CDC מסרו כי מחקרים אחרים שנעשו בנושא ומאגרי מידע של מדינות אחרות לא מצאו השפעה דומה של החיסון, ועל כן הנושא דורש חקירה נוספת.

אז מה באמת נכתב בדוח והאם אנחנו אמורים להיות מודאגים? צללנו לתוך פרטי המידע המעטים שפורסמו וביררנו אצל מומחים מה דעתם. הנה חלק מהדברים שעלו:

נתחיל עם רשויות הבריאות האמריקניות שמסרו כי "למרות שמכלול הנתונים כרגע לא מצביע על כך שמדובר בסיכון קליני אמיתי, אנו מאמינים שחשוב לשתף מידע זה עם הציבור". רשויות הבריאות מסרו כי חשש זה לא נמצא בחיסוני הקורונה של חברת מודרנה. כמו כן, המליצו הרשויות כי על כל אדם מגיל חצי שנה ומעלה להמשיך ולהתחסן נגד קורונה אם יש בכך צורך.

החברות פייזר ו-BioNTech שיצרו את החיסונים מסרו בהצהרה כי נודע להם על הממצא החדש, אך הוסיפו כי "ממצאים דומים לא נצפו ממערכות ניטור אחרות בארצות הברית ובעולם, ואין מספיק ראיות כדי להסיק קשר בין חיסון הקורונה לשבץ מוחי".

לא להיכנס לפאניקה

אז בואו נשים את ההכרזה האחרונה בפרספקטיבה נכונה. ה-CDC מצא במערכת המעקב שלהם Vaccine Safety Datalink (VSD) שאצל בני 65 ומעלה, מספר גבוה מהצפוי של אנשים סבלו משבץ איסכמי בתוך 21 יום (לעומת 22 עד 44 ימים) לאחר קבלת חיסון הבוסטר של פייזר. הם לא מצאו את אותה עלייה בחיסונים אחרים לקורונה כמו הבוסטר של מודרנה.

חשוב להבין שהעלייה הזו שנצפתה בשבץ איסכמי בלבד אינה מוכיחה דבר, וזה לא מספיק כדי להסיק שהחיסון של פייזר גרם איכשהו למקרי השבץ הנוספים. זה שדברים קרו באותו זמן, לא אומר שהם היו קשורים בהכרח, והעלייה הקלה בשבץ איסכמי יכולה הייתה להיות מקרית לחלוטין.

עוד בוואלה!

כמעט מיליארד בני אדם: הסטטיסטיקה המבהילה של הקורונה בסין

לכתבה המלאה
שבץ מוחי. ShutterStock
האם החיסון גורם לשבץ? צילום הדמיה של מוח/ShutterStock

"ה-FDA מדווח שבאחת מדרכי המעקב אחרי בטיחות חיסונים עלה חשש לקשר אפשרי בין החיסון החדש הביוולנטי נגד קורונה (המכיל את תת הזן המקורי וזן האומיקרון) של פייזר לארועי שבץ באנשים מעל גיל 65 ב-21 יום אחרי החיסון", מסביר פרופ' אורן קובילר, וירולוג ומרצה בכיר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת". "זהו מידע ראשוני, וכרגע יש מעט פרטים שהתפרסמו", הוא הוסיף, "על פי הממצאים שפורסמו לא נצפו השפעות דומות באף אחד ממקורות הבקרה האחרים, וגם המידע שנמצא אינו חד משמעי, שכן לא נבדקו עדיין גורמים שונים שיכולים להשפיע על התוצאות".

פרופ' קובילר הוסיף כי ה-FDA יצא בהודעה לציבור על מנת לאפשר שקיפות מלאה, אך אין שינוי בהמלצות וכרגע הסבירות לכך שהחיסון אכן גורם לתופעה זו לא מאוד גדולה. "החשיבות בדיווח היא שהחיסונים נבדקים כל הזמן, וכל חשד חדש נבדק בזמן אמת. פרסום זה מוכיח את יעילות וחשיבות הניטור ואת הבטיחות של החיסונים עד כה", אמר פרופ' קובילר, והוסיף כי ב-26.1 תתקיים פגישה נוספת ואז אולי יתנו יותר פרטים על מה בדיוק נצפה בממצאים.

גם האימונולוג ד"ר ארז גרטי, ראש תחום תקשורת המדע במכון דוידסון לחינוך מדעי, סבור שאין כאן סיבה לחשש אמיתי. "ה-CDC דיווח על סיגנל, כלומר חשד לתופעה בסמוך לחיסון הדו זני לקורונה של פייזר-ביונטק בקרב מחוסנים מעל גיל 65. החשד הזה עלה ממערכת ניטור אחת וכרגע לא זוהה במערכות ניטור אחרות או במספר מחקרים שכבר נערכו על החיסון", אמר, "כאקט של שקיפות ה-FDA וה-CDC פרסמו את החשד והנושא יחקר, אם כי הסבירות שיש כאן אכן ממצא אמיתי לא גבוהה, ואין שינוי בהמלצה לאנשים מעל גיל 6 חודשים להתחסן נגד קורונה". ד"ר גרטי הוסיף כי העובדה שנקבע דיון לעוד עשרה ימים מבלי שחל שינוי בהמלצות הוא סימן מעודד שלא מדובר בראיות חזקות שמצריכות עצירה וחישוב מסלול מחדש ושנכון לעכשיו התועלת מהחיסון - במיוחד בגילים בהם עלה הסיגנל, עולה בהרבה על כל סיכון פוטנציאלי.

המגיפה לא נגמרה

כך או כך, ה-CDC וה-FDA לא יכולים פשוט להתעלם מחריגות שכאלה במערכת הניטור. שבץ מוח הוא מצב חירום רפואי מסכן חיים המתרחש בעקבות הפרעה של זרימת הדם, הנושא חמצן, לרקמת המוח. תאי המוח זקוקים לחמצן ולחומרים מזינים הקיימים בדם כדי לתפקד כהלכה. אם אספקת הדם מופרעת או מופסקת, תאי מוח מתחילים למות, מה שעשוי לגרום לנזק נוירולוגי זמני או קבוע, לשיתוק ואף למוות. במקרה של שבץ איסכמי, קריש דם מקומי יכול להיווצר באזור במוח בעקבות טרשת עורקים, ולחסום את אספקת הדם לאזור מקומי ולגרום לפגיעה ברקמת המוח. לפי הערכות, כ-87 אחוז ממקרי השבץ הם מקרים של שבץ איסכמי.

השלב הבא של ה-CDC וה-FDA יהיה ביצוע מערך של ניתוחים על מקורות נתונים שונים כדי להגיע למסקנה חזקה יותר. עד כה, לא נצפתה בעייה במקורות נתונים אחרים, וזו הסיבה שהארגונים האלה ימשיכו להמליץ "לכל אחד מגיל 6 חודשים ומעלה להתחסן בחיסונים המעודכנים", כך מסרו. זוהי גישה סבירה שכן היתרונות של החיסונים עדיין רחוקים ועולים בהרבה על הסיכונים. מגיפת הקורונה לא הסתיימה, וההוכחה לכך נמצאת סביבכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully