וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדל לא לבד: 40% מהאנשים יסבלו מהכאב הנורא הזה. מה עושים איתו?

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 10:29

הזמרת אדל דיברה לאחרונה על כאבי הגב שמלווים אותה כבר שנים, והעלתה למודעות את התופעה סיאטיקה - שפוגעת ב-4 מתוך 10 אנשים. אז מה גורם לכאב הקשה הזה, ואיך מתמודדים איתו?

אדל מופיעה בהייד פארק לונדון/צילום: בן בירון

הזמרת אדל מתמודדת עם כאבי גב כבר מלא שנים, ולאחרונה היא חלקה עם הקהל שלה שהיא סובלת מסיאטיקה - בעיה לא מאוד מדוברת אבל מאוד נפוצה. העצב הסיאטי הוא עצב הארוך ביותר בגוף - תחילתו בחוט השדרה והמשכו באזור הישבן, הירכיים והרגל. סיאטיקה זה למעשה כאב שמקרין לכל אורך המסלול של העצב הסיאטי.

העצב הסיאטי מחובר לחוט השדרה ויש לו שני תפקידים - לעזור לשרירי הרגליים לנוע, ולאפשר תחושה ברגליים. סיאטיקה היא כאב עצבי כתוצאה מפציעה או גירוי בעצב הזה, שמקורו באזור הישבן. אנשים שסובלים מסיאטיקה עשויים להרגיש כאב חד "דמוי סכין" על פני הרגל הפגועה או תחושה של התכווצות קשה ברגל.

סיאטיקה מתרחשת בדרך כלל בעקבות פריצת דיסק, שלוחצת על העצב הסיאטי העובר מהגב התחתון לכף הרגל. זה יכול לגרום לזרמים של כאב, לתחושת התכווצות, ואף להחמיר עד למצב שקשה ללכת. אדל, הסבירה לקהל בהופעה שלה כי היא מתקשה לזוז על הבמה בשל סיאטיקה קשה, והיא ממש לא לבד. 4 מתוך 10 אנשים יסבלו מסיאטיקה בחייהם. סיאטיקה שכיחה ביותר בקרב אנשים בגילאי 30 עד 50, וכאלה שכבר סובלים מכאבי גב חריפים או כרוניים.

מי נמצא בסיכון לסיאטיקה?

אדל סובלת מבעיות גב כבר המון שנים, לאחר שסבלה משתי פריצות דיסק - האחת כשהייתה בת 15 והשנייה לפני שנתיים. אדל סיפרה בעבר כי פריצה הדיסק הראשונה התרחשה לאחר שהתעטשה במיטה בילדותה, והשנייה לאחר שבנה אנג'לו, שהיה אז בן שמונה, קפץ כדי להפחיד אותה כשיצאה מהשירותים. בנוסף, לאדל יש גם עצם נוספת בעמוד השדר - לרוב האנשים יש חמש עצמות בחלק התחתון של הגב - הנקראות חוליות מותניות - אולם לאדל יש שש. במקרים רבים העצם הנוספת לא מזיקה, אך ישנם מקרים בהם היא מהווה טריגר לכאבי גב.

הופעה של אדל בלונדון, יולי 2022. GettyImages
2 פריצות דיסק ועצם אחת מיותרת בגב. אדל/GettyImages

מלבד פריצות דיסק ושינויים מבניים אחרים, אנשים שסובלים מהשמנת יתר, מעשנים ואנשים שלא מתעמלים מספיק נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיאטיקה. גם הרמת משקלים כבדים בחדר הכושר מעלה את הסיכון לכאב הזה, וכך גם יציבה לקויה, ודלקות פרקים. עם זאת, יש לציין כי במקרים רבים רופאים לא מוצאים את הסיבה. לגבי הסיאטיקה שלה, אדל אמרה כי "זה מתלקח בדרך כלל בגלל לחץ או מיציבה גרועה".

עוד בוואלה!

המהפך של אדל: 4 דברים שאתם יכולים ללמוד מהזמרת וליישם

לכתבה המלאה

לרוב, רופאים ימליצו לסובלים מסיאטיקה ליטול משככי כאבים או זריקת סטרואידים סביב שורש העצב הגורם לכאב. במקרים מסוימים יש צורך גם בפיזיותרפיה וירידה במשקל כדי להפחית את התסמינים. מקרים של סיאטיקה חולפים לרוב תוך מספר שבועות, אולם במקרים שלא - לעיתים הרופאים ישקלו ניתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully