וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא להאמין: חוקרים גילו חלק חדש במוח האנושי

עודכן לאחרונה: 10.1.2023 / 13:09

זה מפתיע בכל פעם מחדש, אבל גם קורה לא מעט. חוקרים גילו לאחרונה עוד חלק במוח שלא היו מודעים לקיומו. הנה מה שאנחנו יודעים ומצליחים להסביר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

אין ספק שהמוח האנושי הוא האיבר המורכב והמסתורי ביותר בגוף האדם. בעזרתם של מדענים, התקדמות בתחום ההדמיה העצבית אפשרה רק לאחרונה לחקור את המוח החי ברמת פירוט שלא הייתה מושגת קודם לכן, ולפתור חלק קטן מהתעלומות שלו. התגלית האחרונה, שתוארה בכתב העת Science, היא מרכיב שלא היה ידוע עליו בעבר באנטומיה של המוח, שפועל גם כמחסום מגן וגם כפלטפורמה שממנה תאי חיסון עוקבים אחר המוח לאיתור זיהום ודלקת.

המחקר החדש של אוניברסיטת רוצ'סטר ואוניברסיטת קופנהגן שינה את ההבנה לגבי המכניקה הבסיסית של המוח האנושי ומצא ממצאים משמעותיים לתחום מדעי המוח. המבנה האנטומי שהתגלה, הוא למעשה שכבת רקמה, הנקראת ממברנה דמוית הלימפה התת-עכבישית (SLYM - Subarachnoidal LYmphatic). לטענת החוקרים היא ממלאת תפקיד חשוב הן בפינוי הפסולת של המוח והן במערכות החיסון, והיא פועלת כמחסום מגן, כמו גם מכילה תאי חיסון.

"הגילוי של מבנה אנטומי חדש שמפריד ועוזר לשלוט בזרימת נוזל המוח והשדרה (CSF) במוח ובסביבתו מספק לנו כעת הערכה רבה יותר לתפקיד המתוחכם שהנוזל השדרתי ממלא לא רק בהובלה ובסילוק פסולת מהמוח, אלא גם בתמיכה בהגנות החיסוניות שלו", אמרו החוקרים.

הנה עוד איברים שגילו בעשור האחרון:
חוקרים גילו איבר חדש שלא ידעתם שבכלל קיים אצלכם בגוף
מתלה המעי: איבר נוסף התגלה בגוף האדם

חלק חדש במוח SLYM. University of Copenhagen, אתר רשמי
מה עוד קורה שם? SLYM - החלק החדש במוח/אתר רשמי, University of Copenhagen

הממברנה אופיינה לראשונה בעכברים, אך מאז נצפתה כאמור במוחות אנושיים בוגרים. עוביה רק כמה תאים והיא אחת מארבע ממברנות כאלו בין הגולגולת למוח. שלוש האחרות הן ממברנות דורה (Dura mater), ארכנואיד (Arachnoid Mate) ופיא (Pia mater) - ביחד, הן מרכיבות את שכבת קרום המוח. התוספת האחרונה מחלקת את החלל שמתחת לשכבה הארכנואידית, החלל התת-עכבישי, המכיל נוזל מוחי, לשני תאים.

בכך היא מצטרף לממברנות קרום המוח האחרות ביצירת מחסום בין המוח לשאר הגוף. נראה שה-SLYM, באופן ספציפי, מפרידה נוזל שדרתי טרי, "נקי" מכזה "מלוכלך" שמכיל חומרי פסולת של תאים. סביר להניח שהיא מעורבת במערכת הגלימפטית - רשת האחראית על פינוי פסולת במוח.

תצפיות אלו ודומות לה מצביעות על כך שמחלות מגוונות כמו טרשת נפוצה, זיהומים במערכת העצבים המרכזית ואלצהיימר עלולות להיגרם או להחמיר על ידי הפרעות בתפקוד SLYM. הם גם מצביעים על כך שהעברת תרופות למוח עשויה להיות מושפעת מתפקוד ה-SLYM, אשר יצטרך להילקח בחשבון עם פיתוח דורות חדשים של טיפולים ביולוגיים.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully