וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת הממשלה: האם יש קשר בין משקאות ממותקים להתקרחות?

מחקר שפורסם השבוע הראה קשר מדאיג בין שתיית משקאות מתוקים ובין קרחת גברית בגילאים צעירים. מה בדיוק קרה שם והאם לממצאים האלה יש משמעות על כולנו?

ככה מכינים את ה"קולה הבריאה"/@mandyvjones

בישראל בוטל המס על משקאות ממותקים, אבל אולי שווה לחכ"ים לקרוא את הממצאים של המחקר הזה שמצא כי לגברים ששותים לפחות משקה ממותק אחד ביום יש סיכוי גבוה יותר לסבול מנשירת שיער בגיל מוקדם. חוקרים דיווחו במחקרם שפורסם בכתב העת Nutrients על הקשר בין משקאות ממותקים לבין התקרחות גברית אצל גברים צעירים.

התקרחות גברית (MPHL) הפכה בשנים האחרונות לנושא מרכזי בבריאות הציבור העולמי. במקביל, צריכת משקאות ממותקים הפכה לנפוצה בקרב אוכלוסיות צעירות ברחבי מדינות העולם. מכיוון שיש מחקרים מוגבלים על הקשר בין משקאות ממותקים להתקרחות גברית, החוקרים בחרו להתמקד בקשר בין השניים.

צוות החוקרים ביקש לחקור את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין נשירת שיער אצל גברים. הם ערכו מחקר חתך מינואר עד אפריל 2022 ביבשת סין, וגייסו צעירים בגילאי 18-45 מ-31 מחוזות. בין 1,028 המשתתפים בשלב הסופי של ניתוח הנתונים, הקבוצה מצאה שצריכה גבוהה של סודה ומשקאות ממותקים מעלה את הסיכון להתקרחות אצל גברים צעירים.

מספר גורמים סוציו-דמוגרפיים נלקחו בחשבון עבור המחקר, כולל מצב שיער, צריכה תזונתית, אורח חיים וגורמים פסיכולוגיים.

עוד על התקרחות:
אלה ההרגלים היומיומיים שגורמים לשיער לנשור
הנה כל מה שצריך לדעת על התקרחות גברית

בקבוקי שתיה קלה. ShutterStock
גורמים לקרחת? משקאות ממותקים/ShutterStock

"התסמינים הביוכימיים של התקרחות אנדרוגנית בקרקפת מרמזים מאוד על מסלול פעיל יתר של פוליאול (Polyol)", כתב הצוות בממצאיו. בהסבר כיצד המשקאות הממותקים גרמו למצב, אמרו החוקרים שמסלול הפוליאול - סוכרים אלכוהולים - מופעל על ידי ריכוז גבוה יותר של גלוקוז בדם הנגרם על ידי המשקאות הממותקים. כאשר זה קורה, כמות הגלוקוז במעטפת השורש החיצונית של זקיקי השיער מתרוקנת, מה שמוביל להתקרחות.

כאשר משקאות מוגזים הופכים למרכיב נפוץ בתזונה המערבית, סביר מאוד שיותר גברים יאבדו את שיערם מוקדם. נתונים מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הראו כי 63% מהמבוגרים בני 18 ומעלה שותים לפחות משקה מתוק אחד ביום.

עם זאת, חשוב לציין שהצוות לא הצליח לאבחן קלינית את ההתקרחות הגברית של המשתתפים מכיוון שהוא התבסס על סקרים. לכן, יש צורך בחקירה נוספת כדי לבחון ולבסס את הקשר בין משקאות ממותקים להתקרחות גברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully