וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

XBB.1.5: זה זן הקורונה החדש שגורם לגל הנוכחי. מה שונה בו?

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 7:06

בסין מדווחים על עשרות מיליוני נדבקים ביום, בארה"ב זינק מספר החולים בכמעט פי שניים והמצב מתחיל לגלוש למדינות אחרות. אז מי הזן התורן שאחראי על ההדבקות ובמה הוא שונה ביחס לאחרים לפניו?

בווידאו: בתי חולים ובתי קברות בסין עמוסים/רויטרס

רוב הסיכויים שאתם כבר מעודכנים במה שקורה בסין כרגע בכל הנוגע לקורונה, אבל זן האומיקרון החדש שאחראי להתפרצות הזו כבר עושה את דרכו ברחבי העולם. הזן חדש שנקרא XBB.1.5, הצליח בתוך שבוע להכפיל את תפוצתו מ-21.5 ל-41 אחוזים בנדבקים החדשים בארה"ב, והוא אחראי גם לעליה בתחלואה בהודו ובמדינות אחרות. "במשך כמה חודשים לא ראינו וריאנט שהמריא במהירות כזו", אמרה פביטרה רויצ'ודהורי, מנהלת ריצוף הקורונה במעבדה הוירולוגית של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון.

בעקבות כך ארצות הברית הודיעה כי החל מהיום (חמישי), סינים שרוצים להיכנס אליה חייבים להראות בדיקת קורונה שלילית שנערכה יומיים לפני הטיסה. איטליה, יפן, הודו, מלזיה וטייוואן הודיעו גם הן על חובת ביצוע בדיקות לכל אדם שיגיע מסין. וגם פה בישראל החליט שר הבריאות הנכנס אריה דרעי על ביצוע בדיקות קורונה לנכנסים מסין.

אז מה אנחנו יודעים על הזן החדש?

מה מקור הזן החדש?

זן זה של האומיקרון התפתח מגרסה XBB של אומיקרון, שהיא בעצמה מעין שילוב של שתי גרסאות BA.2 שונות.

כמה מהר הזן החדש מתפשט?

אם ניקח את ארה"ב כדוגמה: מספר האשפוזים העולה בניו יורק, מעלה את החשש ש-XBB.1.5 עומד לגרום לגלי מחלות נוספים ככל שהוא מתפשט למדינות אחרות. כמה הערכות בארה"ב מצביעות על כך ש-XBB.1.5 מתפשט יותר מפי שניים מהר יותר מגרסה BQ.1.1, שהיא אחת הגרסאות הנפוצות ביותר ברחבי מדינות בעולם.

נגיף הקורונה. Giphy
הוא חזר! גיף של קוורנה/Giphy

למה הוא מתפשט כל כך מהר?

לגרסה החדשה יש מוטציה יוצאת דופן המכונה F486P שעוזרת לה להתפשט. המוטציה משנה חלק מנגיף הקורונה שנוגדנים רבים מהחיסונים מכוונים אליו. השינוי הופך את הנוגדנים לפחות יעילים בניטרול הנגיף. לווריאנט האב, XBB, יש מוטציה שונה באותו מיקום. זה הופך את XBB לטוב גם בהתחמקות מההגנה החיסונית, אבל למוטציה יש מחיר: הנגיף לא יכול להיצמד לתאים אנושיים באותה יעילות, כך שהנגיף למעשה פחות מדבק.

עוד בוואלה!

קורונה, שפעת או RSV? כך תבחינו בין 3 המחלות הכי נפוצות עכשיו

לכתבה המלאה

אבל הנצר החדש, XBB.1.5 אינו סובל מנכות כזו: מוטציית F486P מאפשרת לו לחמוק מנוגדנים מבלי להתפשר על מידת החיבור שלו לתאים אנושיים. למעשה, הוא נקשר אליהם אפילו חזק יותר מ-XBB, מה שמגביר את ההדבקה שלו.

"המוטציה יכולה לתת את ההתחמקות החיסונית הזו ללא פגיעה במספר ההדבקות, וזו הסיבה שהיא הפכה כל כך מוצלחת", אומר ראווי גופטה, פרופסור למיקרוביולוגיה קלינית באוניברסיטת קיימברידג' בראיון לגרדיאן הבריטי. היועץ הרפואי של הבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אף הודה שה-XBB "מפחית במידה מסוימת" את ההגנה שמספקות זריקות הבוסטר.

האם הזן החדש גורם למחלה קשה יותר?

אין ראיות לכך ש-XBB.1.5 גורם למחלה חמורה יותר מאשר גרסאות אחרות של אומיקרון. אבל העובדה שהוא מתפשט במהירות מדאיגה, מכיוון שהנגיף נוטה להגיע לאנשים פגיעים שעלולים להתאשפז או למות מהזיהום, במיוחד אם הם לא קיבלו בוסטר.

האם זה יעורר גל נוסף בעולם?

זו בגדול הדאגה. בארה"ב, מדענים חושדים ש-XBB.1.5 אחראי לפחות חלקית לעלייה במספר האשפוזים בבתי חולים בניו יורק, אם כי מזג האוויר הקפוא והתכנסות בתוך הבתים בעקבותיו ובעקבות החגים תרמו גם הם.

באופן פרדוקסלי, גל החורף של שפעת ונגיפי נשימה אחרים כמו RSV שקורים עכשיו יכולים להקהות כל זינוק בקורונה. אם אתה נדבק בווירוס, הוא אמור להפעיל את המערכת החיסונית שלך, ההגנה הקדמית של הגוף מפני פתוגנים, שמציע לפחות הגנה מסוימת מפני הווירוסים הבאים לאחר מכן. אז אם חטפת שפעת או נגיף נשימתי אחר לאחרונה, ההגנה החיסונית עשויה לעזור גם במפגש עם קורונה.

אז מה עושים? מומחים מציעים כי במידת האפשר, מומלץ לנקוט בצעדים להפחתת מגע, חבישת מסכות באיכות גבוהה בחללים פנימיים צפופים, ובידוד אם יש לכם תסמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully