וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

37 מיליון נדבקים ביום? הקורונה בסין חזרה - וזו המשמעות המאיימת

מספרי הקורונה מסין נחשפו השבוע והתמונה מדאיגה במיוחד. אז מה קורה במדינה שהביאה את הנגיף לעולם, ומה המשמעות של זה על כולנו בחורף הנוכחי ובכלל? תכינו את המסיכות

בווידאו: מחאה נגד הגבלות הקורונה בשנחאי, סין/רויטרס

הכאוס של התפשטות הקורונה בסין עלול להחזיר את שאר העולם לנקודת ההתחלה במאבק נגד המגיפה, כך מזהירים מומחים ברחבי העולם. בתי החולים העמוסים וחדרי המתים שהתמלאו מאז שבייג'ין שינתה את מדיניות האפס הדבקה השנויה במחלוקת של הקורונה בחודש שעבר ופתחה הכל. התחזיות השחורות מעריכות כי עד מיליון בני אדם עלולים למות מהנגיף בחודשים הקרובים.

וזה לא הכל. מומחים מזהירים כי ההתפרצות החדשה, אולי הגדולה מסוגה, שאינה מראה סימני האטה, עשויה להיות בעלת השלכות גלובליות - עבור כל העולם. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אף אמר כי "ארגון הבריאות העולמי מודאג מאוד מהמצב המתפתח בסין, עם דיווחים הולכים וגוברים על מחלות קשות". אז מה קורה בסין ומה ההשלכות של זה על הבריאות שלנו פה בארץ ובעולם כולו?

רק השבוע מסמכים שדלפו מדיוני ועדת הבריאות הלאומית בסין (NHC) חשפו שבניגוד לנתונים הרשמיים, שמראים על הדבקה יומית של כמה אלפי בני אדם, ביום שלישי האחרון לבדו נדבקו כ-37 מיליון איש, כך דיווחה רשת בלומברג. אגב, המספר הרשמי עמד על 3,049 נדבקים חדשים שדווחו באותו יום. ולמרות שבסין נטען כי לא נרשם מקרה מוות מקורונה בימים האחרונים - ההערכות הן שמדי יום מתים שם יותר מ-5,000 איש.

בסוכנות רויטרס ציטטו הערכות של רשות הבריאות העליונה של הממשלה שקבעה כי כ-248 מיליון בני אדם, שהם כמעט 18 אחוזים מהאוכלוסייה, נדבקו בנגיף ב-20 הימים הראשונים של דצמבר. חברת נתוני הבריאות הבריטית Airfinity העריכה בשבוע שעבר שסין חווה יותר ממיליון הדבקות ביום. ביום שישי דיווח פקיד בריאות מקומי בצ'ינגדאו כי העיר רואה "בין 490,000 ל-530,000" מקרים חדשים של קורונה ביום.

ג'אנג וונגונג, מנהל המרכז הלאומי למחלות זיהומיות, אמר בתקשורת המקומית כי סין "צפויה להגיע לשיא מאומתים תוך שבוע". לדבריו, "השיא גם יגביר את שיעור החולי הקשה, ויהיה לכך השפעה מסוימת על כל המשאבים הרפואיים", אמר, והוסיף שהגל יימשך עוד חודש או חודשיים.

תיעוד מבית החולים בסין. אדי שפירא, אתר רשמי
מה באמת קורה בסין? תיעוד של נהג אמבולנס מסין/אתר רשמי, אדי שפירא

ולמרות, או יותר נכון בגלל הנתונים האלה, ועדת הבריאות הלאומית של סין הפסיקה לפרסם נתונים יומיים על הקורונה, על רקע חששות לגבי מהימנות הנתונים לאחר עליה מטאורית בכמות ההדבקות בעקבות ההקלה של ההגבלות הקשות. "מידע רלוונטי לגבי קוביד יפורסם על ידי המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן לצורך התייחסות ומחקר", אמרה הוועדה בהצהרה, מבלי לציין את הסיבות לשינוי או באיזו תדירות יעדכנו את הציבור במידע חדש על הקורונה במדינה.

בנוסף, בשבוע שעבר הודיעו רשויות הבריאות בסין כי ידווחו מעתה רק על נדבקים שפיתחו תסמינים, ולא על נשאים א-סימפטומטיים של הנגיף, ובמקביל צמצמה סין את ההגדרה שלה למוות מקורונה, וסופרת רק את מקרי המוות שנגרמו מדלקת ריאות או אי ספיקת נשימה שנגרמה מקורונה.

האם זו ההתפרצות הגדולה בהיסטוריה?

למרות שיש מי שמאמינים כי תת-הזן אומיקרון BF.7 שנחשב מאחורי ההתפרצות הנוכחית לא מהווה איום ממשי, שכן רוב המערב כבר מחוסן נגד הזנים האלה, מה שאומר שיש לאוכלוסיה חיסון טבעי. לעומתם, מומחים אחרים מזהירים מהעומד מולנו.

"במשך קרוב לשלוש שנים שמרו בסין על מדיניות אכיפה קפדנית ונסיון לשמור על מינימום נדבקים בקורונה ועל תחלואה מינימלית. מדיניות הזאת הייתה רלוונטית בשנה הראשונה, כשהנגיף היה לא מוכר ולא היה טיפול מונע יעיל. אך בזמן שבמדינות אחרות עברו למצב של חיים לצד הנגיף - הנגשת חיסונים, אפשרויות בדיקה וטיפולים לכל מי שזקוק. בסין נותרו במדיניות ה"אפס נדבקים" שהפכה פחות ופחות ריאלית לאכיפה והם חווים התפרצות חסרת תקדים, אולי הגדולה בהיסטוריה", אומר האימונולוג ד"ר ארז גרטי, ראש תחום תקשורת המדע במכון דוידסון לחינוך מדעי.

לדבריו, קשה לדעת מה המספרים המדוייקים, היות והדיווחים הלא-רשמיים מבוססים על הדלפות אבל מה שברור כעת הוא המחיר הגבוה של תחלואה לא מבוקרת באוכלוסייה, שלא נחשפה למחלה. הוא מוסיף כי "בזמן שבמערב בחרו בחיסונים שעברו ניסויים קליניים מבוקרים ושיעילותם ברורה ומדווחת, בסין בחרו בחיסונים מתוצרת עצמית עם יעילות פחותה ולא ברור כמה מהאוכלוסייה חוסנה". המשמעות של שני הנתונים הללו היא הרבה יותר אנשים חולים, והאחוז הקטן שמתדרדר למחלה קשה צפוי להפוך למספרים גדולים מאוד.

"אחת הבעיות בהדבקה המונית בלתי מבוקרת היא הופעה של ווריאנטים חדשים. זה דבר שהוא כמעט בלתי נמנע. בכל הדבקה קיים סיכוי קטן שהנגיף ישתנה, וסיכוי זעום שישתנה בצורה שתהפוך אותו ליותר מדבק או חמקן. זה סיכון שקיים תמיד ובכל הדבקה. כאשר מאות מיליוני בני אדם נדבקים הסיכון הזה הופך למשמעותי הרבה יותר ולו בגלל המספרים הגדולים. ראינו את זה בחורף שעבר ברוב העולם ובישראל ונראה את זה גם החורף גם בסין - זה כמעט בלתי נמנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully