וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הרכיב הזה באוכל גורם לסטרס מיותר?

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 11:01

אתם כבר יודעים שמלח לא בריא ללב או ללחץ הדם שלכם, אבל אתם ככל הנראה לא יודעים שהוא גם יכול לשנות את ההתנהגות שלכם. איך? ככה ממש

האם זו השיטה הנכונה להשתמש במלחייה ופלפלייה?/TWITTER/@CreepyKellie/

במהלך השנים עודדו אותנו לצמצם את תוספת המלח באוכל, במקביל לנסיונות של היצרנים להגיע לרמות נמוכות יותר של נתרן במוצרים שלהם. הסיבה ברורה. מלח מעורב בהעלאת לחץ הדם, ומחקר שנערך השנה אף מצא כי הוספת מלח למזון מורידה יותר משנתיים מתוחלת החיים של גברים ושנה וחצי לנשים. אבל, לפי מחקר חדש של אוניברסיטת אדינבורו, מלח יכול לגרום לשינוי מהותי בהתנהגות.

צריכת המלח המומלצת למבוגרים היא פחות משישה גרם ביום אך רוב האנשים אוכלים באופן קבוע כתשעה גרם. זה, כאמור, יכול לתרום ללחץ דם גבוה יותר, שבתורו מגביר את הסיכון להתקפי לב, שבץ ודמנציה וסקולרית. עם זאת, בעוד שהשפעות על הלב ומערכת הדם היו מבוססות היטב, מעט היה ידוע על ההשפעה של דיאטה עתירת מלח על התנהגותו של אדם, וזה מה שהמדענים מאוניברסיטת אדינבורו התעניינו בו.

המחקר מצא כי תזונה עתירת מלח העלתה את רמות הורמון הלחץ ב-75 אחוזים בעכברים. כדי להגיע למסקנה הזו הם השתמשו בעכברים, שבדרך כלל ניזונים מדיאטה דלת מלח, ונתנו להם מזון עתיר מלח כדי להקביל לצריכה האופיינית של בני האדם. הם גילו שלא רק רמות הורמוני הלחץ במנוחה עלו, אלא גם התגובה ההורמונלית בעכברים ללחץ סביבתי הייתה כפולה מזו של אלה בדיאטה רגילה. באופן מכריע, מלח הגביר את פעילות הגנים האחראים לחלבוני המוח השולטים בתגובת הגוף ללחץ.

לקריאה נוספת
6 מאכלים ומשקאות שיכולים להוריד את לחץ הדם באופן טבעי
7 רופאים ממליצים על החלטה בריאה אחת שכדאי שתאמצו השנה

מלח על צ'יפס. Giphy
תרגעו עם המלח. גיף של הוספת מלח/Giphy

"אנחנו מה שאנחנו אוכלים, וההבנה כיצד מזון עתיר מלח משנה את בריאותנו הנפשית היא צעד חשוב לשיפור הרווחה", אומר פרופסור מתיו ביילי מהמרכז למדעי הלב וכלי הדם של אוניברסיטת אדינבורו, "אנחנו יודעים שאכילת יותר מדי מלח פוגעת בלב, בכלי הדם והכליות שלנו. מחקר זה אומר לנו כעת שכמות המלח הגבוהה במזון שלנו משנה גם את האופן שבו המוח שלנו מתמודד עם מתח".

למרות ששני המחקרים הללו משפרים את ההבנה שלנו לגבי ההשפעות של דיאטה עתירת מלח על המוח, החוקרים מזהירים שעלינו להיזהר בתרגום התוצאות לבני אדם. "ישנם הבדלים באופן שבו בעלי חיים ובני אדם סופגים, משתמשים ומטבולים מלח. יש לפרש השוואות בין מכרסמים לבני אדם בזהירות, לאור חוסר הוודאות בהערכת דרישות המלח המינימליות בעכברים, החשיפה הקצרה יחסית במודלים של בעלי חיים בהשוואה לחשיפה לכל החיים בבני אדם, וההערכה המועטה הידועה של צריכת מלח אנושית", הסביר החוקר.

ולמרות שלא ניתן להעלות את הממצאים שלהם ישירות לבני אדם, הם מקווים שאנשים יהיו קצת יותר מודעים לצריכת המלח שלהם. "נכון לעכשיו, רוב הצרכנים שמים לב לתכולת הקלוריות והסוכר כשהם אוכלים - היבט המלח עובר מאוד מתחת לרדאר במודעות של אנשים", אומרים החוקרים. "כל זה יכול להשתנות אם נגלה איזו השפעה יש לזה על מצב הרוח שלנו ואיך אנחנו מרגישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully