וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשקה החם הזה יכול לסייע נגד דיכאון?

יעל דרור

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 7:13

לא כולם אוהבים תה, אבל בחורף רבים צורכים אותו כדי להתחמם. אבל האם תה ירוק יכול להועיל לנו לא רק לחימום, אלא גם לנפש? דיאטנית קלינית מביאה את המחקרים על הקשר בין תה והורדת תסמיני דיכאון

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

דיכאון נחשב למחלת הנפש הנפוצה ביותר בעולם, עם עלייה משמעותית לאחר תקופת הקורונה. בשל העובדה שדיכאון נחשב למצב רפואי נפוץ, ואף כזה שעלול לסכן חיים, נעשה ניסיון רב בשנים האחרונות למצוא דרכי טיפול להקל ולמנוע מצבי דיכאון בעזרת תזונה ושימוש בצמחי מרפא ומזונות או משקאות שונים.

סגולות הצמחים והרכיבים הצמחים הביואקטיבים ידועים כבר אלפי שנים ביכולות הטיפול והריפוי שלהם. הקשר בין תה ירוק לבין סימפטומים של דיכאון נחקר גם הוא בשנים האחרונות בבני אדם ובחיות, והממצאים מעידים על כך שכנראה יש לתה הירוק פוטנציאל מניעתי וטיפולי במקרים שונים של דיכאון.

חוסן נפשי הוא אחד המדדים החשובים לשמירה על הבריאות הכללית, ובמיוחד חשוב בהקשר ליכולת התפקוד במצבי סטרס ומציאות משתנה היוצרת לא פעם מצבי דחק שעלולים להציף או ליצור מצבי דיכאון ומנלכוליה גם אם לא מוגדרים כ"דיכאון קליני".

מליסה. ShutterStock
מרגיע ומפחית דיכאון. תה ירוק/ShutterStock

ההתעניינות המדעית בקשר בין התה הירוק לבין סימפטומים של דכאון החלה כאשר מחקרים הראו כי נוגדי החמצון הנמצאים בתה הירוק ממשפחת "הקטציטונים" (Catechins) נמצאו כמעלים את רמת הורמונים נוירו-אדרנלין ודופמין, להם יש תפקיד מרכזי במלחמה כנגד דכאון. בנוסף לכך, התיאנין וחומצות האמינו שנמצאות בתה הירוק נמצאו במחקרים קודמים כמורידות מצבי סטרס. יש לכך חשיבות רבה כיון שכיום ידוע כי מצבי סטרס הם גורם שלילי מובהק העלול לעורר מצבי דיכאון. בשל ממצאים אלו, יש חוקרים המייחסים לתה ירוק תכונות רפואיות של הפחתת מצבי דכאון ואף מניעה של היווצרותם.

במאי 2022 התפרסם מחקר של אוניברסיטת טוקיו, במגזין המדעי Journal of nutritional science and vitaminology. שבחן את הקשר בין שתית תה ירוק לבין סיכון לתסמיני דיכאון. המחקר נערך בקרב בני אדם בצורה של סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים. במחקר נכללו 8 מחקרים תצפיתיים (הרוב היה בקרב אוכלוסיית אסיה) ונבחן הקשר בין רמות שונות של שתיית תה ירוק לבין תסמינים של דיכאון. תוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכת תה ירוק גבוהה הייתה קשורה באופן הפוך לתסמיני דיכאון. כלומר, ככל שצריכת התה הירוק היומית הייתה גבוהה יותר, כך תדירות הדיווחים על סימפטומים של דיכאון פחתו. מסקנת החוקרים במחקר הייתה כי שתיה קבועה של 3 כוסות תה ירוק ביום היא הכמות היומית המומלצת כדי להפחית את הסימפטומים של הדיכאון באוכלוסייה הרחבה.

ביוני 2022 התפרסם מחקר התערבות קליני מבוקר במגזין המדעי Nutrients. במחקר השתתפו 81 מתנדבים בריאים. קבוצה אחת קיבלה תה ירוק (באבקה, 1.5 גרם) 3 מנות ביום שנחלטו במים חמים למשקה, לעומת קבוצת הביקורת שלא קבלה משקה תה, עם הנחייה לכולם להימנע מצריכת תה מכל סוג. בקבוצה שצרכה תה ירוק נמצאה לאחר ההתערבות ירידה משמעותית במדדי חרדה שונים (STAI) ביחס לציון לפני ההתערבות.

איך זה עובד?

הנחת היסוד של החוקרים הייתה שהרכיבים העיקריים של התה הירוק המעורבים בהשפעות אלו הם: תיאנין, נוגד החימצון EGCG, ארגינין וקפאין.

במחקרי מעבדה בחיות בהם נבדקה ההשפעה והמנגנונים האפשריים של תה ירוק על תסמיני דיכאון, נמצא כי צריכה של תה ירוק מדכאת היפרטרופיה של יותרת הכליה הבאה לידי ביטוי במצבי סטרס וכן את הביטוי של דלקת מוח האופיינית למצבי סטרס. בניסויים קליניים קודמים שנערכו בבני אדם, נמצא כי צריכת תה ירוק הפחיתה את הרגישות הסובייקטיבית במצב של דיכאון.

לאורך השנים הצטברו מחקרים רבים שהראו כי לתה הירוק יש תכונות רפואיות המורידות את הסיכון הבריאותי למחלות שכיחות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן ועוד. בשנים האחרונות נאספות עדויות כי השפעתו המיטיבה של התה הירוק קשורה גם להיבט הנפשי של דיכאון וחרדה. המחקרים האחרונים שהתפרסמו השנה מחזקים גישה זו הפותחת כיון טיפולי חדש באמצעות שתיה טבעית ואף מחדדת גישה מניעתית ולא רק טיפולית במצבי מתח וחרדה העלולים להוביל למצבי דכאון.

על סמך המחקרים, הכמות היומית המומלצת לשתייה של תה ירוק היא 3 כוסות ביום. חשוב לציין שכמות זו של 3 כוסות תה ירוק ביום נמצאה גם במחקרים אחרים, בלתי תלויים, בתחומי הבריאות (תפקוד המוח, סוכרת, לחץ דם, שבץ ועוד) ככמות היומית המומלצת.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully