וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה הפופולרית שמעלה את הסיכון למוות מוקדם ב-30 אחוזים

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 9:16

דיאטת צום לסירוגין נחשבת מאוד פופולרית אצל מפורסמים רבים שטוענים כי הביאה אותם לתוצאות של ירידה במשקל. מחקר חדש מצא שאכילה בזמן קצר מדי עלולה לגרום לעומס על הגוף ובכך לגרום למחלות שונות

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

דיאטת צום לסירוגין - אחת מהדיאטות הפופולריות והמקודמות ביותר - עלולה למעשה להעלות את הסיכון למוות מוקדם. מחקר שנערך בקרב 24,000 אמריקאים מעל גיל 40 מצא כי אלו שאכלו ארוחה אחת ביום ולא שלוש, היו בסיכון גבוה ב-30 אחוזים למות מכל סיבה ב-15 שנים בהשוואה לאחרים.

צום לסירוגין - שפירושו אכילה בחלון זמן קפדני או דילוג מוחלט על ארוחות - הפך לאחד מכלי הדיאטה החמים ביותר בתחילת שנות ה-2010. מפורסמים כמו קורטני קרדשיאן, ג'ניפר אניסטון ומארק וולברג העידו שזה גרם להם להשיל הרבה מאוד קילוגרמים מגופם. למרבה האירוניה, אחד היתרונות העיקריים שציינו חסידי הדיאטה וגם מחקרים בנושא, היא אריכות ימים וקשר לסיכון נמוך יותר למחלות מרובות.

במחקר האחרון, דילוג על ארוחת בוקר נקשר לסיכון גבוה יותר למוות ממחלות לב, בעוד שהחמצה של ארוחת צהריים או ארוחת בוקר העלתה את הסיכוי לתמותה מכל הסיבות. התוצאות נשארו גם אם אנשים התאמנו, אכלו בריא מיעטו לעשן או לשתות אלכוהול, טוענים החוקרים. לדבריהם, אלה שעוקבים אחרי הדיאטה בדרך כלל צורכים כמות גדולה יחסית של מזון במכה אחת, מה שלאורך זמן עלול לפגוע בתאי הגוף. הצוות מזהיר שעדיין מוקדם מדי לומר בוודאות שהצום שיחק תפקיד במקרי המוות המוקדמים מכיוון שהם לא יכולים לשלול אורח חיים וגורמים גנטיים אחרים

ג'ניפר אניסטון. GettyImages
מעריצה של הדיאטה. ג'ניפר אניסטון/GettyImages

המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טנסי, מצא ששלוש ארוחות ביום הם המפתח לחיים ארוכים יותר. אבל המחקר מצא שאכילתן קרוב מדי זו לזו קשורה גם לסיכון מוגבר למוות מוקדם. כמו התיאוריה שלהם לגבי צום, הצוות מאמין שאכילה של יותר מדי אוכל, מהר מדי, מפעילה עומס מטבולי על הגוף.

המחברת הראשי של המחקר החדש פרופסור יאנגבו סאן, מאוניברסיטת טנסי, אמרה: "בזמן שבו צום לסירוגין נחשב כפתרון לירידה במשקל, לבריאות מטבולית ולמניעת מחלות, המחקר שלנו חשוב למגזר הגדול של מבוגרים אמריקנים שאוכלים פחות משלוש ארוחות בכל יום".

"המחקר שלנו גילה שאנשים שאוכלים רק ארוחה אחת ביום נוטים יותר למות מאשר אלה שאכלו יותר ארוחות יומיות."ביניהם, משתתפים המדלגים על ארוחת הבוקר נוטים יותר לפתח מחלות לב וכלי דם קטלניות, בעוד שאלו המדלגים על ארוחת צהריים או ערב מעלים את הסיכון שלהם למוות מכל הסיבות. בהתבסס על ממצאים אלה, אנו ממליצים לאכול לפחות שתיים עד שלוש ארוחות מפוזרות לאורך היום'".

במחקר, שפורסם ב-Journal of Academy of Nutrition and Diabetics, הצוות ניתח נתונים מ-24,011 בני יותר מ-40 מרחבי ארה"ב. שכבר השתתפו בסקר מייצג ארצי שנערך בין 1999 ל-2014 ושאל אותם על תזונה, בריאות כללית, מחלות והתנהגויות כל שנתיים. 40 אחוזים מהמשתתפים אכלו פחות משלוש ארוחות ביום, בממוצע. תשובות הסקר שלהם נלקחו לצד לתיעוד הרפואי שלהם. בסך הכל היו 4,175 מקרי מוות בסוף המחקר, כולל 878 שנגרמו מבעיות לב.

בהשוואה למשתתפים שאכלו שלוש ארוחות ביום, צריכת ארוחה אחת בלבד הייתה קשורה לסיכון מוגבר של 30 אחוזים לתמותה מכל הסיבות ו-83 אחוזים עלייה בסיכון למוות ממחלות לב. אנשים שדילגו על ארוחת הבוקר היו בסיכון מוגבר של 40 אחוזים למוות ממחלות לב בהשוואה לאלו שלא עשו זאת, אך לא היה הבדל בתמותה מכל הסיבות.

עומס אנרגיה גדול מדי

עם זאת, אנשים שהחמיצו ארוחת צהריים או ערב היו בסיכון גבוה ב-12 עד 16 אחוזים למות מכל סיבה שהיא. לאנשים שאכלו שלוש ארוחות ביום אבל היה פער ממוצע של פחות מארבע וחצי שעות בין לפחות שתיים מאלה היו בסיכון מוגבר של 17% לתמותה מכל הסיבות, בהשוואה לאנשים שחלקו מרווחים. ארוחות בחוץ בחמש שעות או יותר.

"התוצאות שלנו משמעותיות גם לאחר התאמות לגורמי תזונה ואורח חיים (עישון, צריכת אלכוהול, רמות פעילות גופנית, צריכת אנרגיה ואיכות תזונה) וחוסר ביטחון תזונתי. הממצאים שלנו מבוססים על תצפיות שנלקחו מנתונים ציבוריים ואינם מרמזים על סיבתיות. למרות זאת, מה שצפינו הגיוני בחילוף החומרים".

החוקרים הסבירו שדילוג על ארוחות פירושו בדרך כלל צריכת עומס אנרגיה גדול יותר בבת אחת, מה שעלול להחמיר את העומס של ויסות חילוף החומרים של הגלוקוז ולהוביל להידרדרות מטבולית שלאחר מכן. זה יכול גם להסביר את הקשר בין מרווח ארוחות קצר יותר לתמותה, שכן זמן קצר יותר בין ארוחות יביא לעומס אנרגיה גדול יותר בתקופה הנתונה."המחקר שלנו תורם ראיות נחוצות לגבי הקשר בין התנהגויות אכילה ותמותה בהקשר של תזמון הארוחות ומשך תקופת האוכל היומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully