וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה למלא גברים יש חצ'קונים עם הקרקפת?

ד"ר סיון מרסר

עודכן לאחרונה: 22.11.2022 / 11:43

אקנה בקרקפת הוא תופעה נפוצה למדי, וגם כואבת הרבה יותר ממה שהייתם מצפים. ד"ר סיון מרסר מסבירה למה זה קורה ואיך מתמודדים עם זה. הנה כל התשובות

המסכה החדשה שאתם צריכים-דפי אורז ותה/NOW רוני שרמייסטר

אקנה היא תופעה נפוצה למדי, והיא לא מוגבלת לגיל ההתבגרות, וגם לא לאזור הפנים. אחרי שכתבנו כאן על חצ'קונים בישבן, הגיע הזמן לדבר על תופעה נפוצה ומביכה אחרת. אקנה בקרקפת היא תופעה של התפרצות פצעי אקנה באזור הקרקפת, העורף והמצח. סוג האקנה הזה נחשב לאחת ממחלות הקרקפת הנפוצות ביותר בקרב גברים, והוא לרוב תוצאה של תהליך דלקתי המתרחש בתוך זקיקי השיער.

אקנה בקרקפת היא מחלה שהיא מטרד הרבה יותר רציני מפצעונים באזורים אחרים, בשל המיקום הבעייתי שלה - אין לנו ברירה אלא לשים את הראש בסוף היום, ואז זה פשוט כואב (ומגרד). בנוסף, האקנה הזה הוא תוצאה של בלוטות חלב לא מאוזנות, ולכן מדובר בתופעה כרונית.

למה זה קורה?

פוליקוליטיס בקרקפת היא הפרעה דלקתית של זקיק השערה שמופיעה לעיתים קרובות עם פצעונים קטנים ומגרדים. זה יכול להיגרם מדלקת הקשורה לשיערות חודרניות או זיהום שנגרם על ידי חיידקים, פטריות או קרדית.

הדלקת מלווה בגירוד כרוני ואדמומיות, וכאשר אלו מתפשטים מהקרקפת, ניתן לראות את הדלקת בחלק הקדמי של המצח. לדלקת יש שני סוגים: הראשון הוא דלקת זקיקים שטחית, שהיא קלה ובדרך כלל ניתנת לטיפול בקלות, והשני הוא דלקת זקיקים עמוקה, הגורמת לזיהומים עמוקים יותר בזקיקי השיער ויכולה להיות קשה יותר לשליטה.

גבר קירח שסובל מאקנה בקרקפת. ShutterStock
תופעה מוכרת, מאוד. גבר שסובל מאקנה בקרקפת/ShutterStock

לאקנה בקרקפת יש פוטנציאל להימשך או ללהחמיר אם היא לא מטופלת אנטיביוטית. זה עלול להתבטא בבליטות כואבות בדמוי פצעי מוגלה.

מעור אדום עד נשירת שיער

פוליקוליטיס בקרקפת יכולה להתבטא בכמה דרכים:

1. נגעים קטנים ומגרדים: דלקת זקיקים בקרקפת מתחילה לרוב בנגעים קטנים ומגרדים לאורך החלק הקדמי של הקרקפת. הגירוד יכול להוביל לכאב וזיהום נוספים, מכיוון שגירוד יכול להכניס חיידקים חדשים לעור השבור כעת.

2. עור אדום, מודלק ונפוח: זו יכולה להופיע גם כעור אדום, דלקתי ונפוח. בהתאם לגודל וחומרת הזיהום, הוא עשוי להופיע ככתם של הקרקפת לעומת פצעון בודד.

3. ראשים לבנים לאורך קו השיער הקדמי: נוכחותם של ראשים לבנים קטנים לאורך קו השיער הקדמי הם אחד האינדיקטורים הברורים ביותר להתפרצות אקנתית בקרקפת, במיוחד בנוכחות התסמינים האחרים, וסביר שיגיעו אחר כך גם פצעונים עמוקים יותר.

4. נשירת שיער: אמנם לא סימפטום ראשוני, אך כאשר ישנה החמרה בדלקת הזקיקים, נוצרת אט אט נשירה כי הזקיקים חולים, מי שיסייע במצב כזה הוא רופא עור.

עוד בוואלה!

7 הרגלים יומיומיים מפתיעים שעלולים לגרום להופעת אקנה

לכתבה המלאה

מי עלולים לסבול מאקנה בקרקפת?

מטופלים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת מהרגיל, הם בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול מדלקת בזקיקי השיער בקרקפת, גם אנשים שכבר סובלים ממחלת האקנה באיברים אחרים בגוף, אנשים שסובלים מאלרגיות בעור, ומי שמטופל באופן תדיר בסטרואידים.

כדי להוריד את הסיכון לאקנה כזה מומלץ להימנע גילוח באופן תדיר או באופן לא סטרילי. גם ג'קוזי יכול להוות קרקע חיידקית, ועדיף לא להרבות בבילוי מהסוג הזה, כמו גם חבישת כובעים וסרטי ראש למשך שעות רבות בהן הזיעה לכודה על הקרקפת, לא נושמת ולא מתאווררת ועל כן נוצר הליך דלקתי עם הזמן.

איך מטפלים?

ישנם טיפולים אותם ניתן לבצע בבית באופן שיקל על התופעה ובמקרים מסוימים ימנע את התפרצות הדלקת, אך חשוב לציין כי רק רופא עור יוכל לקבוע את סוג הבעיה, להעניק לה את הפתרון המקצועי ולקבוע מה יקל עליה.

1. שימוש בשמפו למניעת קשקשים: כיוון שבשמפו נגד קשקשים ישנם לרוב רכיבים אנטי פטרייתיים, אלו עוזרים להסיר נגעים פטרייתים, שמנוניות יתרה בקרקפת וחיידקים אחרים מסביב לזקיקי השיער ועל כן, סיכויים גבוהים שדלקות וזיהומים יצומצמו. ניתן לבקש המלצות גם לרכיבים אנטי פטרייתיים טבעיים, כמו חלק מהשמנים האתריים והחומרים הבוטניים המוכרים שנחשבים לרכיבים מחטאים באופן טבעי.

גיף מקלחת. Giphy
לכו על מים פושרים. גבר חופף/Giphy

2. הימנעו ממים חמים: דלקתיות בזקיקי השיער בקרקפת גורמת לגירוי במחסום העור, לכן חשוב לעשות שימוש בעת חפיפה במים פושרים, שכן מים חמים מחמירים את הגירוד ועלולים לייבש את העור. עם זאת, מחוץ למקלחת, קומפרסים חמים כן מרגיעים ומקלים על ניקוז פצעונים.

3. הקלה על הגרד ללא מרשם: גירוד שנובע מפוליקוליטיס קרקפת עשוי לגרות ולהגביר את הצורך בגירוד עז יותר - מה שיחמיר ויפצע את האזור יותר. תרחיפים ללא מרשם שהם אנטי-היסטמינים מועילים להקלה על תסמיני גירוד, כמו גם אלוורה ורכיבים שנועדו להרגעה מומלצים לשימוש תדיר.

4. אנטיביוטיקה: אפשרות טיפול במרשם ובמעקב רופא היא נטילת אנטיביוטיקה לדיכוי הדלקת באופן ניכר.

מתי לפנות לרופא?

דלקת זקיקים בקרקפת יכולה להופיע בהדרגה ואולי לא תיראה רצינית בהתחלה, במיוחד אם חווית אקנה בקרקפת בעבר. עם זאת, חשוב לפנות לחוות דעת של רופא עור - במיוחד אם התסמינים לא נעלמים. אבחון נכון הוא חשוב, כי עין שאינה מקצועית עלולה להתרשם כי מדובר בפסוראזיס בקרקפת ובינתיים מבשילה לה דלקת זקיקים חמורה לא פחות.

ד"ר סיון מרסר היא מומחית ברפואת עור אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully