וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי הסרטן: כל מה שחשוב לדעת על ניתוח שחזור שד

איריס קול

עודכן לאחרונה: 28.10.2022 / 8:55

במהלך אוקטובר דיברנו המון על העלאת מודעות לסרטן שד ועל בדיקות לגילוי מוקדם, אבל היום אנחנו רוצות לדבר דווקא על מי שכבר חלו וצריכות להמשיך בחייהן אחרי הכריתה. הנה כל המידע על ניתוח השחזור, שהוא הרבה יותר מתהליך אסתטי

ד"ר מדאח איהאב מסביר מהו ניתוח לשחזור שד, כיצד הוא מבוצע ולמי הוא מומלץ/מערכת וואלה!

בכל שנה מאובחנות בישראל 4,000 עד 5,000 חולות חדשות בסרטן השד, ורבות מהן צריכות לעבור כריתה מלאה או חלקית של השד. התהליך הזה עלול להשאיר משקעים, פיזיים ורגשיים, וכדי להקל על התהליך מוצע לנשים תהליך של שחזור השד לאחר הניתוח. ד"ר מדאח איהאב, רופא בכיר במערך לכירורגיה פלסטית בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מהו בדיוק שחזור שד, כיצד הוא מבוצע ולמי הוא מומלץ.

"שחזור שד זו מילה גדולה. למעשה מדובר בכמה תהליכים שמאפשרים לבנות שד מחדש", הסביר ד"ר איהאב, ואמר שכאשר אישה עוברת כריתה חלקית של שד, באחריות הרופאים לחשוב איך לייצר שד שדומה לצד השני, ובמקרה של כריתה כפולה איך לייצר שדיים חדשים שיגרמו לאישה להרגיש במיטבה ככל האפשר. הוא ביקש להדגיש עוד כי "כריתת שד זו מילה גסה", וכי למעשה זה לא המינוח בו משתמשים היום, אלא מתייחסים לזה כאלה כריתה המשמרת את העור של השד. "כורתים את התוכן של השד - הכירורג מבצע ריקון של רקמת השד מבפנים, ואנחנו מבצעים את השחזור ממעטפת העור שנותרה", הסביר.

גם השאלה כמה צריך לכרות מהשד במקרה של גידול סרטני היא שאלה מורכבת, ולדברי ד"ר איהאב, הצוותים הרפואיים עושים כל שביכולתם כדי לכרות כמה שפחות. "היום ברפואה המודרנית יש כל מיני כלים שעוזרים לכל הצוות שמטפל בסרטן השד, לדעת כמה בדיוק צריך לכרות מהשד. תמיד מנסים לכרות כמה שפחות", אמר. ד"ר איהאב הוסיף כי אם באמת מצליחים לבצע כריתה חלקית בלבד של רקמת השד, ניתן למלא אותו בכמה דרכים. "אם הכריתה קטנה והעור שמור, אפשר לעשות ניתוח שדומה להרמת שדיים, כך נגיע לתוצאה אסתטית שמאוד דומה להרמת שדיים, ואז ניתן לעשות הרמה גם בצד השני, של השד הבריא", הוסיף.

עוד בוואלה!

אחת ולתמיד: מאיזה גיל צריך לעשות ממוגרפיה?

לכתבה המלאה

ד"ר איהאב הוסיף כי קשה להגיע לתחושה של שד טבעי. "אם השד התרוקן מבפנים התחושה בפטמה לדוגמא לא תחזור, אבל במקרה של אונקו-פלסטיקה, הרמת שדיים, יש סיכוי טוב שהתחושה תחזור".

מתי נכון לבצע את ניתוח השחזור?

שאלה נוספת שמטרידה נשים היא אם לבצע את השחזור באותו ניתוח של הכריתה, או האם מוטב להחלים קודם לחלוטין. ד"ר איהאב אמר כי "כל מקרה לגופו. יש מקרים עם אופציה לשחזור מידי, באותו ניתוח", אבל יש מקרים שההחלטה יותר מורכבת. האישה צריך להחליט אם היא מעוניינת, כאשר גם הגיל משחק תפקיד. גם מבחינה רפואית יש שאלה של האם יש צורך בהקרנות או לא, וגם האם כורתים עור או לא. "לכן, לפעמים יש מקרים שגם אם האישה רוצה, אי אפשר לשחזר באותו הרגע, ויש צורך בשחזור מאוחר".

צלקת לאחר ניתוח להסרת גידול בשד. ShutterStock
"ברוכות הבאות למרפאת שחזור שד, אנחנו ניפגש הרבה". צלקת לאחר ניתוח להסרת גידול בשד/ShutterStock

"אני אישית כרופא חייב להסביר את כל האופציות למטופלת, ושהיא תבחר את האופציה שהיא שלמה איתה. מבחינה אישית אני בעד לחסוך למטופלות עוד ניתוח ועוד ניתוח ותמיד נעדיף פחות תהליכים טיפוליים", אמר ד"ר איהאב,"מצד שני אני תמיד אומר למטופלות חדשות - 'ברוכות הבאות למרפאת שחזור שד, אנחנו ניפגש הרבה'. כי בהרבה מקרים צריך אחרי השחזור המיידי עוד תיקון קטן או הזרקה של שומן, או משהו אחר כדי להגיע לתוצאה האסתטית המושלמת. אבל זה כן עוזר לאישה לצאת מהניתוח בתחושה שהיא לא איבדה את השדיים". והתחושה הזו חשובה מאוד.

"אני באופן אישי התחברתי לנושא של שחזור שד כי יש תחושה כמנתח שמטופלת נכנסת לחדר הניתוח עם סרטן, וכשהיא יוצאת היא הרבה פעמים שואלת - 'האם יצא יפה?', וזה מראה כמה זה חשוב לנשים, התחושה שיש שד". הוא הוסיף כי "מאוד חשוב עניין הביטחון העצמי. כשהמטופלת באה שמחה ומתרגשת שיש לה עדיין שדיים, זה חשוב יותר מהשאלה אם הם דומים למה שהיה לפני, כי זה נותן תחושת דימוי גוף טובה ומספקת". הוא הוסיף כי מבחינת הדמיון לשדיים המקוריים, "היום עם הרפואה המודרנית אפשר להגיע לתוצאות יפות והמטופלת עם הזמן תרגיש שזה שלה, וזה משמח את כולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully