וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו המוזיקה שתעזור לכם לישון (הרבה) טוב יותר בלילה

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 7:03

מדענים חוברים במסגרת מיזם שאפתני במטרה להלחין את שיר הערש היעיל ביותר בעולם. עד שזה יקרה, הנה כמה שירים שכבר עכשיו יכולים להיכנס לפלייליסט השינה שלכם, וגם כמה שירים שממש לא כדאי לכם לשמוע לפני השינה

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

כשחושבים על מוזיקה, יש נטייה ברורה להתמקד בהשפעה הרגשית שלה עלינו. הצלילים הנכונים יכולים לגרום לנו לרקוד בלי הפסקה, להתרפק על תקופות יפות מהעבר או לחילופין, לשקוע בעצבות ובגעגוע לאנשים שכבר לא בחיים שלנו. לצד כל אלו, מוזיקה משפיעה מאוד על המוח ועל שאר חלקי הגוף - היא יכולה לשפר את הריכוז, להשיג מידה רבה של בהירות, להאט את קצב פעימות הלב וגם להשקיט את המחשבות הטורדניות שמפריעות לנו להירדם בלילה.

כולם מכירים את שירי הערש שמשמיעים לתינוקות כדי שיירדמו, וחלק מהאנשים אף משתמשים בצלילים מרגיעים כדי להירדם בעצמם גם בבגרות. כעת, קבוצת מדענים מתחומים שונים מתאחדים לראשונה כדי להשתתף בפרויקט מסקרן וראשון מסוגו. זאת במטרה למצוא את המנגינה האידאלית שתעזור לכולנו להירדם מהר יותר וליהנות משינה רציפה ואיכותית יותר.

"פרויקט שיר הערש" ייצא לדרך בנובמבר הקרוב ומבוסס על שיתוף פעולה של אקדמאיים מעשר אוניברסיטאות ומכוני מחקר באירופה, המתמחים בין היתר במוזיקולוגיה, סומנולוגיה (השפעת השינה על הבריאות), מדעי המוח ומדעי המחשב. ד"ר מרים אקרמן, מומחית למוזיקולוגיה אמפירית באוניברסיטה הטכנית של דרזדן ומי שמנצחת על התזמורת האקדמית המרשימה, הסבירה בראיון לאתר Neuro Science News את מטרותיו המרכזיות של הפרויקט:

"מוזיקולוגיה היא תחום מחקר שבדרך כלל מתמקד במבנים מוזיקליים, פרקטיקות תרבותיות או הקשרים היסטוריים של המוזיקה, בעוד שמדעי המוח האמפיריים לא עוסקים הרבה במבנים מוזיקליים. אנחנו רוצים לשנות את זה בעזרת חיבור ראשון מסוגו בין כל הדיסיפלינות האלו".

בין היתר, החוקרים יבחנו איך שירי ערש מסורתיים, כמו גם שירים עדכניים ומודרניים יותר, משפיעים על המוח - ויתמקדו בעיקר בהשפעה של מנגינות שונות על היכולת להרגיע את המוח ולהכין אותו בצורה אופטימלית לשינה. גם השימוש בבינה מלאכותית, שהופך פופולרי יותר ויותר במגוון תחומי מחקר בשנים האחרונות, יעזור לנתח כמות עצומה של נתונים, מנגינות וצלילים, כדי לזהות דפוסים שלא הכרנו בעבר על הקשר בין מוזיקה ושינה.

עוד בוואלה!

זה מה שהשירים שאתם אוהבים מלמדים על האישיות שלכם

לכתבה המלאה

איזה סוג של מוזיקה יעזור לכם לישון טוב יותר?

כפי שאתם בטח יכולים לנחש, המסקנות הסופיות של "פרויקט שיר הערש" השאפתני, ככל הנראה יפורסמו בעוד זמן רב, אך כבר כיום ישנם מדענים רבים שמאמינים כי מוזיקה בהחלט משפיעה מאוד על היכולת שלנו להירדם ולשפר את איכות השינה. מחקרים על הקשר בין מוזיקה ושינה נערכו בכל רחבי העולם ועל מגוון סוגי אוכלוסיות - מתינוקות ופעוטות ועד לאנשים שמתמודדים עם סכיזופרניה ואתגרים נפשיים משמעותיים אחרים.

אשה עם אוזניות במיטה. ShutterStock
היכל ועיר נדמו פתע. אישה מקשיבה למוזיקה במיטה/ShutterStock

במחקר אחד שנערך בנושא נמצא לדוגמה כי מוזיקה איטית ומרגיעה יכולה להאט את קצב פעימות הלב, להרגיע את הגוף ולהפחית סטרס ומחשבות טורדניות לפני השינה. במחקר אחר אף ראו כי אפילו אנשים שאושפזו במחלקות טיפול נמרץ הצליחו לישון טוב יותר במהלך היום למרות הרעש מסביב, אם האזינו למוזיקה מרגיעה.

עם זאת, ישנם חוקרים שסבורים כי מידת ההשפעה של המוזיקה על השינה תלויה בראש ובראשונה במידת האמונה שלכם ביכולת שלה להרגיע אתכם. במילים אחרות, כמו עם הרבה דברים אחרים בחיים, אם אתם מאמינים שמנגינה מסוימת תעזור לכם להירגע ולישון טוב יותר - יש סיכוי טוב יותר שזה יעבוד.

ומטבע הדברים, גם סוג המוזיקה שתבחרו ישפיע מאוד על ההירדמות והשינה. בסקירה השוואתית שבחנה 10 מחקרים בנושא, נמצא לדוגמה כי אנשים שהאזינו למוזיקה קלאסית במשך 45 דקות לפני השינה, נהנו מהסיכוי הטוב ביותר להירדם מהר ולישון טוב יותר. ואם אתם לא כל כך מתחברים למוזיקה קלאסית, בסקירה הזאת גם נמצא שיר עדכני יותר שאותו הגדירו החוקרים כ"שיר המרגיע ביותר שאי פעם נוצר". השיר הזה נקרא Weightless של הלהקה הבריטית Marconi Union.

מומחים אחרים מציעים גם את השיר Blue Room Hotel של הזמרת ג'וני מיטשל או את Blue in Green של זמר הג'ז מיילס דייוויס, אם כי רבים מאמינים שהשירים הטובים ביותר שיעזרו להשקיט את המוח לפני השינה הם אלו שלא מכילים מילים בכלל.

ד"ר מייקל בריאוס (Michael Breus) מומחה לשינה ומחבר הספר The Sleep Doctor's Diet Plan הסביר זאת כך בראיון ל-WebMD: "אל תאזינו לשום דבר שמעלה בכם זיכרונות, מחשבות או רגשות חזקים - בין אם הם חיוביים או שליליים, בטח לא כאלו שמזכירים לכם בני זוג לשעבר או אנשים שחשובים לכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully