וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוע הר געש: סיגריה אלקטרונית יותר מסוכנת לכם משדמיינתם

26.10.2022 / 12:30

תמימה למראה, משדרת רוגע וניקיון - ומפחידה פי כמה. התלקחות הסיגריה האלקטרונית בפיו של צעיר מדימונה סוקרה בהרחבה בתקשורת, אבל הסכנה בעישונה אורבת מהרבה כיוונים אחרים

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

לאחרונה נפצע בחור צעיר פניו כתוצאה כתוצאה מהתפוצצות סיגריה אלקטרונית. הסיקור התקשורתי סביב המקרה הסיט את הקשב הציבורי מהסיכונים המשמעותיים יותר של עישון סיגריות אלקטרוניות. היצרניות משקיעות מאות מיליוני דולרים על מנת לשוות למוצרים נראות מושכת ותמימה, אולם כאשר פותחים את הסיגריה ובוחנים את הרכב החומרים שבה, מגלים כי היא כוללת תרכובות להן יש פוטנציאל להשפעה בריאותית מזיקה ביותר, ולא רק על המעשן עצמו. צללנו לתוך המחקרים המעודכנים בנושא, שוחחנו עם שורה של רופאים מומחים, הכל על מנת להבין עד כמה גדול הסיכון שנשקף ממנה.

מעשנים חומר שמיועד להמסת שרפים והסרת לכה

למרבית המעשנים אין באמת מושג לגבי הרכב התרכובת שנמצאת בנוזל האידוי שבסיגריה האלקטרונית. הרוב, מודע לעובדה כי יש בו ניקוטין, חומרי טעם וריח, אבל בכל הנוגע למרכיביו הרעילים - הבקיאות שואפת לאפס. אם כך, מה באמת נמצא שם? נתחיל בחומר אצטאלדהיד - חומר רעיל שבריכוזים גבוהים מעלה דרמטית את הסיכון לסרטן. נמשיך בטולאון - חומר שמשמש להמסת שרפים מלאכותיים, צבעים, דיו, לכה, גומי ועוד.

הטולואן משמש גם כחומר מוצא לחומר הנפץ, TNT ולחומרים פלסטיים כגון פוליאורטילן. בנוסף, סיגריה אלקטרונית מכילה שורה של חומרים, מוכרים יותר, ומזיקים לא פחות. מחקר שהתפרסם לפני כשנה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא רמות גבוהות ורעילות של 15 מתכות כבדות, ביניהן ניקל, כרום ועופרת, בנוזל שמקיף את סליל החימום בסיגריה האלקטרונית ובתרסיס שנפלט ממנה. הממצאים נאספו מסיגריות של יצרנים שונים, שהתקבלו מ-56 משתמשים.

הבן שלך התחיל לפרכס? סיכוי גדול שזה בגלל הסיגריה האלקטרונית

ה-FDA פרסם מחקר לפיו זוהה קשר בין סיכון לפרכוסים לבין שימוש בסיגריות אלקטרוניות, בעיקר בקרב בני עשרה ובוגרים צעירים. למעשה, בכל שבוע מצטברות עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים הקושרים בין סיגריות אלקטרוניות לבין סיכונים בריאותיים של ממש. מהודעת ה- FDA עולה כי סיגריות אלקטרוניות נחשדות עתה כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח.

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
נמצא קשר בין סיכון לפרכוסים לבין שימוש בסיגריות אלקטרוניות. צעירה מעשנת/ShutterStock

בנוסף, במחקר שנערך בארה"ב שמבוסס על ממצאי סקר לאומי נרחב ביוזמת המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (ה-CDC), נמצא כי סיגריות אלקטרוניות עשויות להעלות את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. המחקר שבוצע במסגרת בית הספר לרפואה באוניברסיטת קנזס, הקיף 410,651 נבדקים אמריקאים בוגרים (מעל גיל 18). על פי תוצאותיו, מעשן סיגריות אלקטרוניות נמצא בסיכון גבוה ב-40 אחוזים לפתח אנגינה פקטוריס ("תעוקת חזה") או מחלת לב כלילית - מחלה הפוגעת בעורקים המספקים דם ללב, בהשוואה לנבדקים שלא התנסו בסיגריות אלקטרוניות.

עוד בוואלה!

אל תזיקו: זה מה שאסור לעשות כשמישהו מפרכס לידכם

לכתבה המלאה

הדעות חלוקות בנוגע לפוטנציאל הגמילה מעישון סיגריות רגילות

מדובר על סוגיה שהתשובה אליה עדיין לא חד משמעית. מחד, יש את ארגוני הבריאות הבריטיים נמצאים בצד המצדד בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי גמילה. מחקר מ-2017 במימון הארגון הבריטי לחקר הסרטן (Cancer Research UK) הראה כי בגופם של אנשים שעברו לסיגריה אלקטרונית, במקום סיגריה רגילה, לתקופה של 6 חודשים לפחות, נמצאו רמות נמוכות באופן משמעותי של רעלנים וחומרים מחוללי סרטן.

מנגד, אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון, מציין כי ממחקר שנערך בארה"ב וכלל 13,000 משתתפים עלה שהניסיון להיגמל מסיגריות באמצעות עישון של מוצר אחר, ובכלל זה סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי, אינו אפקטיבי, ואף מביא לתוצאה הפוכה. המחקר, שנערך על ידי ג'ון פירס ועמיתיו, פרופסור לרפואת משפחה ולבריאות הציבור ב-UC San Diego,הצביע על כך כי מבין המעשנים לשעבר שניסו להיגמל מסיגריות באמצעות סוג אחר של מוצר טבק או ניקוטין, לרבות סיגריה אלקטרונית, רק 41.5 אחוזים נותרו "נקיים" במהלך בדיקת המעקב השנייה. במילים אחרות, הסיכוי שלהם להשלים בהצלחה גמילה מסיגריה אלקטרונית היה נמוך ב-8.5 אחוזים.

סיגריה אלקטרונית, ג'ול. ShutterStock
המראה "הנקי" לכאורה ונטול הטבק והעשן מוליך שולל את המשתמשים. גבר מעשן/ShutterStock

עוד מציינים במכון אברהמסון כי המראה "הנקי" לכאורה ונטול הטבק והעשן מטעה ומוליך שולל את המשתמשים, שכן לא רק שלא מדובר באמצעי גמילה למעשנים, אלא שהסיגריה האלקטרונית מהווה אמצעי כניסה של צעירים שלא עישנו לעולם העישון. לדבריו, קיים מחקר שהתבסס על יותר מ-17 אלף מעשנים בני 30-14 שענו על שאלות באשר להרגלי השימוש שלהם בסיגריות אלקטרוניות ובסיגריות טבק. הממצא העיקרי הוא ש-30.4 אחוזים ממי שהשתמשו אי פעם בסיגריות אלקטרוניות התנסו גם בעישון טבק, לעומת 7.9 אחוזים בלבד מאלה שלא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות כלל - פי ארבעה כמעט. למעשה, התברר ששימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא גורם סיכון גבוה יותר להתחלת עישון סיגריות רגילות אפילו לעומת עישון סיגריות על ידי הורים, חברים ואחים.

קיים סיכון מסוים לנזק בלתי הפיך, גם מעישון בודד של סיגריה אלקטרונית

מחקר שפורסם ב-Radiologyמצא כי שימוש בסיגריית אידוי נוזלים אלקטרונית עלול לגרום לנזק בכלי הדם של המשתמש, אפילו ששאף את האדים לריאותיו פעם אחת בלבד. המחקר נועד לבדוק כיצד האידוי משפיע על כלי הדם ועל שינויים בזרימת הדם בעורק הירך ברגל לאחר שימוש בסיגריית אידוי אחת. כדי לבדוק את השינויים נלקחו משתתפי הניסוי לבדיקת הדמיה ב-MRI ההדמיות נעשו פעמיים - לפני ואחרי שהמשתתפים שאפו לתוכם את אדי הנוזל ממכל הסיגריה האלקטרונית.

יש קשר בין עישון סיגריה אלקטרונית להתפתחות הפרעות קשב אצל בני נוער

סיגריות אלקטרוניות מכילות ניקוטין, בדיוק כמו סיגריות רגילות. ניקוטין הוא חומר ממכר בכל גיל, אך לדברי פרופ' בן-עמי סלע, מהחוג לגנטיקה מולקולארית וביוכימיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב, חשיפה של בני נוער אליו חמורה עוד יותר כיוון שבתקופת ההתבגרות המוח רגיש במיוחד ולכן הניקוטין יכול לגרום להתמכרות, להפרעות קשב ולהפרעות במצב הרוח (דיכאון למשל). מעבר להשפעה על המוח, הניקוטין משפיע על תהליכים נוספים בגוף כגון לחץ הדם וקצב הלב. כל אלו יכולים להפוך להשפעות ארוכות טווח. למעשה, הסיכון שטמון בהן גדול עוד יותר. במאמר שפורסם ב-Science report , נכתב כי יש לכלול 50 מיליגרם ניקוטין במיכל סיגריות אלקטרוניות על מנת לקבל השפעה דומה לזו המתקבלת מניקוטין בסיגריות רגילות, אולם כיום, בהיעדר פיקוח נאות, נמכרות בישראל סיגריות כאלו שכוללת שיעור גבוה בהרבה של ניקוטין.

חשיפה פאסיבית לאדי סיגריות אלקטרוניות מסוכנות מאוד

יש סברה על פיה לסיגריות אלקטרוניות אין השפעה שלילית על בריאות אלה שאינם צורכים אותן ונמצאים בסביבה הקרובה של מעשנים. בפועל, לא מעט מחקרים קובעים כי חשיפה לסיגריות אלקטרוניות עלול לגרום למעשן הפסיבי קליטה מוגברת של ניקוטין, זאת כתלות בגודל המיכל המכיל את הנוזל.

אישה בהיריון עובדת. ShutterStock
העובר יכול להיפגע. אישה הרה/ShutterStock

באגודה למלחמה בסרטן מציינים, כי באדי סיגריות אלקטרוניות נמצאו חומרים רעילים ומסרטנים ידועים, וחשיפה פסיבית לחומרים אלה אשר נפלטים במהלך העישון, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, בהן פגיעה במערכת הנשימה והלב. בנוסף, נמצא כי חשיפה לעישון סיגריות אלקטרוניות יכולה להביא לספיגה של ניקוטין בכמות העולה משמעותית על ספיגה של ניקוטין מאוויר נקי. מדובר בספיגה משמעותית מספיק על מנת לסכן אוכלוסיות אשר פגיעות להשפעות הניקוטין, כמו ילדים ונשים בגיל הפוריות.

פוגע בזרימת הדם לעובר

סיגריה אלקטרונית עלולה לגרום לפגיעה בעובר בעת היריון. בסקירת ספרות של 91 מאמרים בנוגע לעישון סיגריה אלקטרונית במהלך ההריון וההשפעה על העובר, נמצא כי רמת הניקוטין הנצרכת על ידי מעשני סיגריה אלקטרונית שוות ערך לזו שנצרכת על ידי מעשני סיגריות רגילות. כמו כן, מצוין כי שימוש בניקוטין במהלך הריון מקטין את משקל העובר בכמעט חמישים אחוז ואת גודל העובר (נמדד מקצה הראש ועד עצם הזנב) בכמעט 30 אחוז. כמו כן, שימוש בניקוטין במהלך ההיריון הביא לירידה של למעלה מ-65 אחוז בזרימת הדם בעובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully