וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שלא כדאי לכם לצאת עם אנשים "מעל לרמה שלכם"

עודכן לאחרונה: 9.10.2022 / 9:41

יכול מאוד להיות ששמעתם את העצה הזאת לא מעט מחברים, אבל עכשיו יש גם קביעה של פסיכולוגים מוסמכים בנושא: מערכות יחסים שבהן צד אחד מרגיש פחות מושך, ככל הנראה לא יסתיימו באושר ועושר

קים קרדשיאן עם פיט דיווידיסון, מט גאלה 2022. Giphy
זו הסיבה שזה לא עבד? קים קרדשיאן עם פיט דיווידיסון/Giphy

כשאנחנו מנסים למצוא אהבה, הגיוני שנרצה שהחצי השני שלנו יהיה מושך, חכם, מצחיק, מוצלח, עם ערכים טובים ואישיות כובשת. השאיפה לשלמות היא דבר טבעי ומובן שמושרש ברבים מאיתנו - אך פסיכולוגים מזהירים שהשאיפה הזאת היא בדיוק מה שעלול לגרום לנו למצוא את עצמנו לבד בסופו של דבר.

כדי להגיע למסקנה הזאת, כמובן שלא צריך תואר בפסיכולוגיה. יכול להיות ששמעתם עצות דומות מחברים ומבני משפח, ועדיין - כדאי להכיר את המחקרים שנעשו בתחום כדי להבין את המשמעויות העמוקות יותר של השאיפה הזאת.

בשנת 1996, פורסם בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology מחקר שטבע לראשונה את המונח "תיאוריית ההתאמה" (Matching Hypothesis). במחקר הזה טענו כי מערכות יחסים שבהן שני בני הזוג הם "באותה הרמה" - יהיו מוצלחות ויציבות יותר.

ג'ניפר לופז בן אפלק. אינסטגרם, צילום מסך
מערכות יחסים שבהן שני בני הזוג "באותה הרמה" מוצלחות ויציבות יותר. ג'ן ובן/צילום מסך, אינסטגרם

כדי לבחון את התיאוריה הזאת, פורסם ב-2011 מחקר מעניין שבו ביקשו מ-200 אנשים למלא שאלון שבו הם מעריכים את עצמם ואת בני הזוג הפוטנציאליים שלהם, על בסיס נתונים כמו מראה חיצוני, הערכה עצמית, חום, אדיבות ואמינות. על פי ההערכות האלו, ניתן למשתתפים דירוג (שהם לא היו מודעים אליו) בסולם של 1 עד 10. בשלב השני, המשתתפים יצרו פרופילים באתר היכרויות ייעודי, שבו חיפשו בן או בת זוג מתוך משתתפי המחקר.

עוד בוואלה!

המון גברים בטוחים שהם יהיו בודדים לנצח. זו הסיבה (והדרך לשנות את זה)

לכתבה המלאה

החוקרים ראו, באופן לא מאוד מפתיע, שרוב המשתמשים שאפו להשיג בן או בת זוג עם דירוג גבוה משלהם, אך רק מי שחשבו שיש להם ערך גבוה יותר מזה שאחרים העניקו להם, היו אמיצים מספיק כדי לפנות לאנשים ש"מעל הרמה שלהם". בפועל, הממצאים הראו שברוב המקרים, הניסיונות האלו לא צלחו. כלומר, אנשים שדורגו כ-9 או 10 יצאו עם אנשים עם דירוג דומה, בעוד שמי שדורגו כ-6 או 7 התפשרו על אנשים ברמה שלהם. מי ששאפו גבוה יותר, לא באמת הצליחו להשיג את הדייט המיוחל.

היתרון הגדול שמופיע כשאנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו רוצים

כשמחפשים מערכת יחסים טובה ויציבה - הגיוני שנכוון הכי גבוה שאפשר, אבל איך לומר בעדינות, הנתונים הרשמיים דווקא מציעים להנמיך את הסטנדרטים במרדף הזה. בהקשר הזה, מעניין להכיר עוד מחקר שפורסם השנה ובחן נתונים על 12 אלף בני אדם, על פי אותה שיטת הדירוג ששימשה גם במחקר מ-2011.

במחקר הזה ראו כי אנשים שדורגו כ-3 או 4 שאפו לזוגיות עם מי שדורגו כ-8 או 9, אך בפועל, מי שהצליחו לשמר מערכת יחסים ארוכה ויציבה היו אלו שבחרו בפרטנרים שתואמים את הדירוג שלהם. החוקרים ציינו כי "סביר להניח שאדם עם דירוג 6 ימצא זוגיות עם אדם אחר שמדורג כ-6, אולי 7 אם יהיה לו מזל, או 5 אם הוא חסר מזל".

הסדרה "ברידג'רטון" של נטפליקס. Giphy
אנשים עם דירוג דומה מדווחים על חיי מין מספקים יותר. מתוך הסדרה "ברידג'רטון"/Giphy

אך על אף הפסימיות, מומחים מדגישים כי מדובר בחדשות טובות. לדוגמה, אנשים עם דירוג דומה שמנהלים מערכות יחסים מוצלחות דיווחו במחקר הזה על חיי מין מספקים יותר, תקשורת בריאה יותר וזוגיות ארוכה יותר בהשוואה למי שיצאו עם אנשים שנתפסים ככאלו ש"לא ברמה שלהם".

המסר הכללי כאן יכול להיות מאוד מדכא, אבל גם מאוד מעודד, תלוי איך תבחרו להסתכל עליו. ד"ר גארי לבנדובסקי, מומחה לפסיכולוגיה, סיכם זאת כך במאמר שכתב ב-Psychology today: "מה שאתה רוצה ומה שאתה מקבל יכולים להיות שני דברים מאוד שונים. זו עובדת חיים - לגורל של האהבה שלך לא אכפת מהרצונות שלך. כשמחפשים התאמה מושלמת, יכול להיות שלא נקבל את מה שאנחנו רוצים, אבל במקום, אנחנו יכולים לקבל בדיוק את מה שאנחנו צריכים כדי לנהל מערכת יחסים נהדרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully