וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית האשכים הנפוצה שהורים חייבים להכיר

איריס קול

עודכן לאחרונה: 9.10.2022 / 9:50

יש לא מעט תינוקות שנולדים עם אשך טמיר וזקוקים לניתוח (קטן) לתיקון התופעה. פרופ' יעקב בן חיים מסביר למה זה קורה, ומדוע חשוב מאוד לטפל בתופעה לפני שהילד מגיע לגיל שנה

פרופ' יעקב בן חיים מסביר מהו אשך טמיר ואיך מטפלים בתופעה הנפוצה/מערכת וואלה!

הורים צעירים מגיעים למשרד האורולוג מכל מיני סיבות, כאשר הסיבה הנפוצה ביותר היא אשך טמיר - אשך שלא נמצא בשק האשכים. פרופ' יעקב בן חיים, מנהל היחידה לאורולוגית ילדים בבית חולים דנה, התארח בפודקאסט מרפאת מומחים כדי להסביר מהו בדיוק אשך טמיר, עד כמה התופעה נפוצה ואיך מטפלים בה.

פרופ' בן חיים הסביר בפודקאסט כי "באופן נורמלי, האשכים מתחילים להיווצר בחלל הבטן כשהעובר הוא בגודל של מספר סנטימטרים, ותוך כדי הגדילה של העובר, האשכים אמורים לרדת ולהתקבע בשק האשכים. כאשר זה לא קורה, והאשך נתקע באיזשהו מקום בדרך - זה נקרא אשך טמיר".

לאשך טמיר יש כמה רמות. האשך יכול להיתקע בחלל הבטן, במפשעה - המקרה שכיח ביותר - ויש גם מצב של אשך שסוטה מהדרך לגמרי ויכול להימצא בירך העליון או באיבר המין. "לפעמים הוא טועה בדרך, אבל זה לא שכיח", הסביר פרופ' בן חיים.

איך מאבחנים אשך טמיר?

לרוב, רופא הילדים בתינוקייה, כאשר הילד נולד, בודק את שק האשכים במסגרת הבדיקה הכללית ומאבחן אשך טמיר במקרה הצורך. "צריך לקחת בחשבון שהשכיחות של אשך טמיר בקרב יילודים מאוד גבוהה - בסביבות 3 אחוזים, ואצל פגים זה יכול להגיע לעד 30 אחוזים", הסביר פרופ' בן חיים, "אבל עד גיל חצי שנה, אצל שני שליש מהיילודים, האשכים יורדים ספונטנית לשק, אבל אם עד גיל חצי שנה הם לא ירדו, צריך לקבע אותם בניתוח קטן".

תינוקייה בבית חולים בגרמניה, 2011. GettyImages
לרוב מאבחנים כבר בבית החולים. תינוק בתינוקיה/GettyImages

מדוע כל כך חשוב לטפל באשך טמיר?

פרופ' בן חיים הסביר כי אשך שלא נמצא בשק האשכים, נחשף לטמפרטורה גבוהה מדי. "הטמפרטורה בגוף היא של 36.5 בממוצע, ובשק האשכים יש בין מעלה אחת לשתיים פחות, שכן זו הטמפרטורה האידיאלית להתפתחות האשכים ולייצור הזרע בעתיד, ולכן אם האשך לא נמצא במקום - יש פגיעה בהתפתחות שלו ובייצור הזרע", אמר. הוא הוסיף כי מחקרים הראו כי יש שינוי ברקמת האשך אם הוא נשאר הרבה מעבר לגיל שנה בבטן או במפשעה, ולכן מומלץ לעשות את הניתוח הזה לפני גיל שנה.

עוד בוואלה!

אאוצ': 5 סיבות אמיתיות לגמרי לכאבי ביצים

לכתבה המלאה

בנוסף, לאשכים טמירים יש גם פוטנציאל ליצירת בקע מפשעתי, וגם יותר נטייה להסתובב - מה שעלול לגרום לכאבים ולנמק. יש גם סיכון מוגבר להתפתחות של סרטן אשכים במקרה של אשך טמיר. "הסיכויים פוחתים אם מורידים אותו לשק, אבל הם עדיין מעט יותר גדולים מהאוכלוסייה הכללית", הסביר פרופ' בן חיים, והזכיר כי מדובר בסרטן נדיר יחסית.

איך מבוצע הניתוח?

כאשר מדובר באשך שנמצא במפשעה (כאמור, המקרה הנפוץ ביותר) הניתוח נמשך כחצי שעה ומבוצע בהרדמה כללית, והילדים משתחררים כבר באותו היום לביתם. "ההצלחה היא מאוד טובה, כ-98 אחוזים, כשבאחוז אחד עד שניים האשך עלול לעלות בחזרה, ולעיתים רחוקות האשך עלול להיפגע בזמן הניתוח, אבל אם לא עושים את הניתוח האשך נפגע ב-100 אחוז", הסביר פרופ' בן חיים.

במקרים בהם לא ניתן למשש את האשך במפשעה, צריך לעשות בדיקת לפרוסקופיה כדי לחפש אותו בחלל הבטן. "מכניסים מצלמה דרך פתח קטן בטבור, מנפחים את חלל הבטן בגז, ואז רואים מה קורה בפנים, ואם יש אשך בבטן - אנחנו יכולים להכניס עוד מכשירים ובאותה הזדמנות מורידים אותו לשק", הסביר פרופ' בן חיים, "זה עדיין ניתוח די פשוט, במקרים מסוימים משאירים את הילד להשגחה למשך לילה". הוא הוסיף כי מדובר בפרוצדורה לא מסובכת, אבל משמעותית וחשובה מאוד, וחבל לדחות אותה כי זה יוביל לפגיעה באשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully