וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אאוצ': 5 סיבות אמיתיות לגמרי לכאבי ביצים

15.10.2018 / 13:04

הגיע הזמן לדבר על האמת הכואבת. תחושה לא נעימה באשכים היא עסק לא פשוט בכלל שמחייב לעיתים טיפול רפואי מהיר. מתי אסור להתעלם מכאב שמשבש את השגרה ויכול לפגוע באופן בלתי הפיך בפוריות שלך?

ביצים קשות. ShutterStock
זה כואב, זה יכאב אבל בסוף זה יגמר. ביצים קשות/ShutterStock

זה יכול לתקוף אותך פעם ביום, פעם בשבוע או פעם בחודש ואין גבר שלא מכיר את ההרגשה של כאבי ביצים. הסיבות למצב המבאס הזה מגוונות. גם אם היית בר מזל ולא חטפת שם (במזיד או בשוגג) בעיטה, אין סיכוי שלא הרגשת לפחות פעם אחת כאב חד שמפלח את האשכים.

"כאבי אשכים כל כך נפוצים וכל גבר, בשלב כלשהו בחייו, ירגיש אותם", אומר ד"ר ג'אמין ברהאמבט מהמרכז הרפואי PUR שבפלורידה המתמחה באורולוגיה, "תחושת כאב באשכים גורמת לחלק מהגברים לחשוב על הגרוע מכל ולחשוש שמקורה בסרטן האשכים. אבל למעשה, ברוב המקרים סרטן האשכים נטול כאבים והוא מאופיין דווקא בהתפתחות של גוש במקום". קודם כל, מומלץ לא להיכנס לפאניקה, הסיבות לכאבים שונות ומגוונות ולא תמיד יש מקום לבהלה. הנה כל ההסברים האפשריים שבגללם אתה אולי קצת מצטער שאתה גבר.

עוד בנושא:
למה זה כל כך כואב כשמקבלים מכה באשכים?
גברים, שימו לב: 9 דברים שפוגעים לכם בפוריות
פוריות הגבר: מתי מתחילים לחשוד שיש בעיה?

פיתול באשכים

במצב שבו האשכים מתעוותים, הכאבים לא מאחרים להגיע. לפעמים, לא עלינו, האשך מסתובב סביב עצמו, בעקבות בעיה רפואית מולדת כלשהי או כתוצאה מחבלה ישירה, תנועה חדה או מאמץ. הפיתול מתחיל בצינור הזרע ומכווץ את כלי הדם המזרימים את הדם לאשך, סיבוך שעלול לגרום למוות של רקמות האשך, לנמק או במקרים חמורים אפילו למוות של האשך בגלל הפסקת זרימת הדם למקום.

גבר רותח מעצבים. ShutterStock
אל תכנס ללחץ, זה קורה לכולם. גבר צורח מכאבים/ShutterStock

"אפשר לדמות את פיתול האשכים לקטיף תפוחים", אומר המומחה לאורולוגיה ד"ר מיכאל זלסקי, "כדי לנתק תפוח מהענף, צריך לסובב את הגבעול עד שהתפוח נתלש. זה יכול לקרות גם עם פיתול האשכים - הצינור מתעוות עד שהוא ניתק והאשך מת".

פיתול האשכים יכול לקרות בגלל מספר סיבות: תאונות עבודה, תאונות בעת קיום יחסי מין ואפילו תנוחה בעייתית בשינה יכולה לגרום לו. מלבד כאבים ונפיחות במקום, הפיתול ילווה בכאבי בטן, בחילות, הקאות ואשך במראה חריג. לא משנה מה תהיה הסיבה לפיתול, חשוב להתייעץ עם הרופא אם אתה חושד שזה קרה לך. במקרים מסוימים, רופאים יכול לסייע בפתרון הבעיה באופן ידני לפני שיהיה צורך בקיבוע וניתוח במקום.

אבנים בכליות, עצירות או בקע בטני

העצבים שמובילים לאשכים שלך מתחילים במקומות רבים בבטן, הכליות ומערכת העיכול. תחושת עצירות, אבן טורדנית בכליה, קלקול קיבה, או בקע בטני יכולים להקרין גם דרומה מהם. במקרים הללו, הבעיה היא לא באשכים אבל מאחר וזו נקודת הקצה של הכאב הם ישפיעו גם עליהם.

דליות בוורידי האשכים

ורידים מוגדלים בשק האשכים (variccele) לא אמורים לגרום לכאב או אי נוחות ברוב המקרים. אבל במקרה של ליקוי בשסתומי הוורידים המנקזים את הפסולת שמייצרים האשכים נחסמת כניסת חמצן לאשכים, והתופעה מלווה לעיתים גם בכאבים עזים המקרינים מאזור האשכים לרגלים והבטן התחתונה.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
אם אתה חש כאב באזור המפשעה שאינו מרפה, הגיע הזמן ללכת לרופא/ShutterStock

אם יש לך בעיות חמורות יותר של דליות, הצטברות של לחץ בעורקים עלולה לגרום לאי נוחות וכאב לא מזיק. במקרים יותר חמורים, ייתכן שתצטרך ניתוח כדי שזרימת הדם בווריד הפגוע תחזור לתפקוד טוב יותר.

כריתת צינור הזרע

כאבי אשכים לאחר ניתוח עיקור הם לא תופעה שכיחה לאחריו, אבל גם הם יכולים לקרות. רק שני אחוזים מהגברים שיעברו את התהליך, יחושו אותם. מומחים אינם בטוחים מה הסיבה שגורמת לכך, אך ייתכן שהכאבים קשורים לנזק לעצב שנגרם כתוצאה מחסימת צינור הזרע ואל לכם להקל ראש במידה וכאב יוצא דופן מלווה את תקופת ההחלמה מהניתוח.

הצטברות נוזלים בשק האשכים

האשכים אולי נדמים לנו כצמד כדורים שמשתלשלים להם בשלווה רוב הזמן, אבל המבנה האנטומי שלהם מורכב משלל כלי דם, עצבים, נוזלים ורקמות. לכל אחד יש מעט נוזל סביב האשך, אבל לפעמים מאזן הנוזלים מתערער וכמות הנוזלים גדלה מאוד. תופעה זו מכונה בשם הידרוקל. ההידרוקל עצמו בדרך כלל אינו כואב, אבל יהיו מצבים בהם הנפיחות המוגזמת תוביל לתחושת גודש כואבת במיוחד. לרוב, ההידרוקל, יעלם מעצמו בתוך שישה חודשים ורק במקרים ממש חריגים יהיה צורך בניתוח.

תכיר את הביצים שלך

בחלק גדול מהמצבים המפורטים למעלה אין צורך למהר לראות רופא. דחיפות הטיפול תלויה בזמן ובעוצמת הכאב. אם עוצמתו בלתי רגילה ונמשכת יותר מ-15 דקות, כדאי להגיע במהירות למרפאה או אפילו לחדר המיון.

גבר מסתכל לתוך המכנסיים שלו. ShutterStock
אחת לחודש רצוי לערוך בדיקה עצמית ידנית כדי לשים לב לשינויים שיסכנו את הפוריות שלך/ShutterStock

"אם תחכה יותר מדי זמן, אתה עלול לאבד את האשך", אומר ד"ר ברהאמבט. זאת מפני שכל סיבוך יכול להשפיע לרעה על הפוריות שלך ומהווה גם נורת אזהרה לבעיות במקומות אחרים בגוף. כאבים חוזרים ונשנים או נוזל יוצא דופן מחייבים גם הם בדיקה. המומחה לאורולוגיה ממליץ לגברים להקפיד לערוך בדיקה עצמית מדי חודש כדי לזהות שינויים באשכים לפני שיהיה מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully