וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ביום כיפור: רכיבה על אופניים היא תרגול מעולה לגוף ולנפש

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 13:35

רבים נזכרים להוציא את האופניים מהמחסן רק ביום כיפור, וחבל. מדובר בספורט מעולה שמחזק את הגוף והעצמות וגם תורם לבריאות הנפשית. אז למה אתם מחכים?

יום כיפור בדרום תל אביב, 12 באוקטובר 2016. יותם רונן
לא רק ביום כיפור. אב ובנו רוכבים על אופניים/יותם רונן

רכיבה על אופניים היא חלק משגרת החיים של ילדים ומבוגרים בעולם כולו. בישראל, לעומת זאת רכיבה על אופניים אינה הספורט העממי המועדף, אולי בשל חוסר מודעות ואולי גם בשל מחסור בתשתיות מתאימות. למרות זאת, לרכיבה על אופניים יש יתרונות במגוון רחב של תחומים - בריאותיים, נפשיים וגם סביבתיים שכדאי לקחת בחשבון וליישם.

ספורט הרכיבה על אופניים מותאם לכל בני המשפחה. ילדים קטנים, בני נוער וכמובן מבוגרים יכולים לעסוק וליהנות ממנו יחד. אפשר לרכב על אופניים לבד ואפשר גם להצטרף לקבוצת רכיבה וליהנות מהיתרונות הקבוצתיים. ניתן כמובן גם לרכב על אופניים בתנאי מזג אוויר משתנים ובכל עונות השנה בהתאם להעדפת הרוכב.

בנוסף, ישנה האפשרות לבחור את סוג הרכיבה, בין אם רכיבה עירונית, רכיבת שטח, רכיבה אתגרית וכו'. בהתאם לכך ניתן לרכוש בחנויות האופניים ברחבי הארץ אופניים על פי מגוון רחב של פרמטרים, כגון גיל, גובה ומשקל הרוכב, תנאי שטח ועוד.

יום כיפור 2022: זמני הצום, המנהגים והאיסורים | המדריך המלא
כללים לרכיבה בטוחה ביום כיפור

תמיר שדה מנהל תחום הפיזיותרפיה במחוז ירושלים ושפלה במכבי שירותי בריאות מסביר מהם היתרונות של רכיבה על אופניים ולמה מומלץ לבחור בספורט הזה לכל אורך השנה:

שמירה על שיווי משקל
"היתרונות הפיזיולוגיים של העיסוק בספורט הרכיבה על אופניים רבים מאוד", מסביר שדה. "ראשית, כאשר אנו עולים על האופנים עלינו לשמור על שיווי המשקל ועל היציבה שלנו, דבר המצריך שילוב בין יכולת פיזית לבין יכולות קוגניטיביות, מודעות, ערנות וריכוז וזאת על מנת שנוכל לתפעל את האופניים בתנאי דרך ושטח משתנים".

"שנית, בזמן הרכיבה אנו עושים שימוש בקבוצות שרירים שונות וחשובות ביניהן - שרירי התאומים, שריר הארבע ראשי, שרירי הידיים, הגב ועוד. העבודה על שרירים אלו תורמת לשיפור היציבה, הקואורדינציה, הגדלת טווח התנועה וחיזוק השלד והעצמות".

טיול אופניים בתל אביב. Shutterstock, ShutterStock
חיזוק השלד, העצמות והקורדינציה. זוג רוכב על אופניים/ShutterStock, Shutterstock

ירידה בלחץ הדם
בנוסף, הרכיבה היא פעילות אירובית אקטיבית, שמשפרת את סיבולת הלב-ריאה, מגדילה לאורך זמן את הכושר הגופני ומורידה את התחלואה ממחלות לב שונות. מחקרים שונים, שבדקו את הנושא מצביעים על כך שרכיבה סדורה ומאוזנת תורמת להורדת לחץ הדם, מורידה את רמת הכולסטרול הרע ומשפרת בהתאם את רמת הכולסטרול הטוב בגוף. גם לנתונים אלה יש השפעה מניעתית על הופעתן של בעיות לבביות ושבץ, בניגוד לענפי ספורט אחרים היוצרים עומסים על הברכיים למשל, רכיבה על אופנים דווקא משפרת את הגמישות והחוזק של איברים רבים בגוף.

שיפור בחילוף החומרים והפחתת סטרס
בנוסף, הרכיבה מעלה את קצב חילוף החומר בגוף כמו שקורה בפעילויות גופניות אחרות דבר התורם לשריפת קלוריות מואצת ובסופו של תהליך מובילה גם לירידה במשקל והרזייה. וכמו בפעילויות גופניות אחרות גם הרכיבה על אופנים משפרת את רמת האנרגיה בגוף, מפחיתה לחץ וסטרס, שהם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, משפרת את ההרגשה ומשפיעה על מצב הרוח שלנו. חשוב להדגיש כי דווקא בעידן האופניים החשמליות ההמלצה היא להתמקד ברכבה רגילה בשל יתרונותיה לבריאות הגוף והנפש ולבטיחות הרוכב.

מעבר ליתרונות הבריאותיים לרכיבה על אופניים יש גם יתרונות סביבתיים וביניהם - חיסכון בדלק, חיסכון בזמן העמידה מעצבנת בפקקים האינסופיים ובצורך להתחרות על מקומות החנייה הפנויים וכמובן גם הפחתה בזיהום האוויר.

רגע לפני שאתם יוצאים לדרך - אל תשכחו גם להצטייד באמצעי הגנה מתאימים כגון, קסדה, מחזירי אור, בגדים מותאמים לרכיבה בזמן חשיכה, בגדים מנדפי זיעה וכמובן גם מים וקרם הגנה. שתהייה לכולכם רכיבה נעימה ובטוחה לכל אורך השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully