פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הדרך המדעית לרכוב על אופניים בלי להתעייף

      רגע לפני חג האופניים, מחקר חדש מגלה מהי הדרך הנכונה ביותר לרכוב ולהישאר רעננים. המסקנה: אל תורידו הילוך כל כך מהר

      אופניים (ShutterStock)
      מחשבים מסלול מחדש (צילום: shutterstock)

      חושבים שרכיבה על אופניים בהילוך נמוך תאפשר לכם להגיע רעננים יותר ומזיעים פחות לעבודה? כדאי לכם לחשב מסלול מחדש. מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד ופורסם החודש בכתב העת Physiological Reports, מצא שרוכבים המפדלים מהר מדי על אופניים – למשל, בגלל כוונונם על הילוך נמוך – עלולים "לבזבז" אנרגיה מיותרת, מבלי שיגבירו את המהירות.

      כך למשל, המחקר הראה כי רוכב שיעלה את מהירות הרכיבה שלו מ-50 סיבובים לדקה ל-110 סיבובים לדקה – יגדיל פי 10 את צריכת האנרגיה שלו, ללא קשר למרחק שעבר. במילים אחרות: רוכב זה יבזבז אנרגיה רבה רק על הנעת הרגליים, מבלי שבהכרח הניע את אופניו מהר יותר.

      עורך המחקר, הפיזיולוג פדריקו פורמנטי, הסביר לאתר החדשות של כתב העת Science: "מצאנו שאנשים שרכבו במהירויות גבוהות ותוך התנגדות נמוכה (בהילוך נמוך) – ביזבזו את רוב האנרגיה שלהם רק על הזזת הרגליים. תגובת השרירים לפעילות גופנית שונה מאוד כאשר הם מתכווצים לאט כנגד התנגדות גבוהה, בהשוואה למצב שבו הם מתכווצים מהר כנגד התנגדות נמוכה".

      ניתן להסיק מהמחקר, כי בניגוד לנטייתם של רוכבי אופניים חובבים לחשוב שרכיבה על אופניים בהילוך נמוך – כלומר, עם התנגדות נמוכה – תקל עליהם את הרכיבה, הרי שבפועל הם עשויים לבזבז יותר אנרגיה בהשוואה לרכיבה איטית יותר, אך בהילוך גבוה יותר (התנגדות גבוהה). בשורה התחתונה, בכדי לבזבז כמה שפחות אנרגיה בעת רכיבה על אופניים, מבלי להפחית מהמהירות, על רוכבי אופניים לדעת להתאים היטב בין ההילוך לבין השיפוע, כך שלא ידוושו מהר מדי, אך גם לא לאט מדי.

      החוקרים הגיעו למסקנות אלה לאחר שניטרו את ביצועיהם של 10 רוכבי אופניים בגילאים שונים ובדרגות כושר שונות. לראשם של הרוכבים הוצמדו מסכות שניטרו את צריכת החמצן שלהם – מדד לקצב חילוף החומרים שלהם. הרוכבים התבקשו לפדל מהר יותר ויותר בעוד שהם מתמודדים עם דרגות שונות של התנגדות.

      החוקרים ביצעו 160 מדידות – 16 לכל משתתף – והשוו אותן עם נוסחה של גוף המחקר האמריקאי לרפואת ספורט ACSM לצריכת חמצן צפויה. נוסחה זו מתייחסת להתנגדות ולמרחק בלבד. אבל פורמנטי טוען שהנוסחה חסרה משתנה שלישי: קצב הנעת הפדלים. הוספת המשתנה השלישי תאפשר לדבריו לאמוד טוב יותר את צריכת האנרגיה הצפויה לרוכב האופניים, ולהדריך את הרוכב בהתאם. "הנוסחה הקיימת אינה כוללת את העול המופעל על הרוכב, בעת הנעת הפדלים", הסביר.