וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו כל כך שונאים התחלות חדשות? פסיכולוג מסביר

אור יניר

23.9.2022 / 7:07

התחלה של משהו חדש (גם אם הוא ממש טוב) מגלמת בתוכה חוסר ודאות ומחייבת הסתגלות לעתיד שיש בו מן הלא נודע - וכל אלה דוחפים אותנו מעבר למה שנקרא בטעות "איזור הנוחות", ועלולים לגרום לחרדה של ממש

איור של אישה נכנסת לחדר. ShutterStock
שינוי זה משהו שבני אדם לא תמיד אוהבים. איור של אישה נכנסת לחדר/ShutterStock

ראש השנה. האסוציאציות הראשונות שכנראה עולות לכם לראש הן תפוח, דבש ואולי גם יותר מדי זמן עם המשפחה (אבל על זה נדבר בפעם אחרת). איפשהו ברשימת האסוציאציות הזו נמצא גם צמד המילים "התחלה חדשה", וסביר להניח שהמוח שלכם ממהר להעביר אותן הלאה מבלי להתעכב. אם כן, אתם בחברה טובה וממש לא היחידים שלא מעוניינים לחשוב על זה. אבל למה התחלות חדשות עושות לנו לא טוב? בעצם, זה די פשוט. התחלה חדשה משמעותה שינוי, ושינוי זה משהו שבני אדם לא תמיד אוהבים, גם אם הוא שינוי חיובי.

בני אדם הם יצורים שגרתיים, שבאופן כללי אוהבים ודאות וביטחון ולא אוהבים להיות מופתעים. זה הבסיס לחשיבות של תחזית מזג האוויר - אנחנו רוצים לדעת מתי ירד גשם כדי שנוכל לקחת מטריה ולא נהיה מופתעים ונירטב. הרבה פעמים "שינוי" הוא דבר קצת חסר צורה ולא ברור, לפעמים אנחנו אפילו לא מצליחים לחשוב על מצב מסוים (או ליתר דיוק על מעבר בין מצבים) כעל שינוי, ולכן קל לנו יותר להתייחס ל"התחלה".

מאוד לא נעים לנו מחוץ לאיזור הנוחות

כדי להבין למה אנחנו לא אוהבים את זה, אנחנו צריכים קודם כל להבין על מה בדיוק אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על שינוי. שינוי הוא מעבר בין מצב א' למצב ב'. עברתם דירה? שינוי. התחלתם עבודה חדשה? שינוי. הפכתם להורים? שינוי. הילד שלכם התחיל כיתה א'? שינוי. התחלתם לאכול סיבי כוסמין אורגניים במקום 300 גרם אנטריקוט לארוחת ערב? שינוי. התחלתם לצאת עם מישהו (או מישהי, זה מרחב נטול שיפוטיות) חדש? שינוי.

במבט ראשון כל הסיטואציות האלה אולי לא נראות קשורות אחת לשנייה, אך הן חולקות מכנה משותף מאוד בסיסי - הן כולן התחלות של משהו חדש וכולן כוללות באופן מובנה מעבר ממצב אחד למצב אחר, מגלמות בתוכן חוסר ודאות ומחייבות הסתגלות לעתיד שיש בו מן הלא נודע. לצד ההתרגשות שמתלווה לעיתים להתחלות חדשות, כל אלה דוחפים אותנו מעבר למה שנקרא בטעות "איזור הנוחות", ועלולים לגרום לחשש ולחרדה של ממש.

בואו ננסה להשתמש בדוגמה. אתם הולכים לעבודה בדרך המוכרת והרגילה שלכם, אבל בדיוק היום היא חסומה ובמקום רחוב יש שם בור שמספרים שיום אחד תהיה בו רכבת. מה שקורה ברגע הזה הוא שהאינפורמציה שהייתה לכם אודות הדרך שלכם לעבודה כבר לא נכונה, ואתם חייבים להסתגל למצב חדש ולמצוא לה תחליף. סביר להניח שזה ייקח לכם בדיוק 15 שניות, אבל באותו הזמן יכולות לעלות לכם לא מעט שאלות - מה הדרך החדשה? לאן בדיוק היא מובילה? האם גם היא חסומה? כמה זמן יקח לי להגיע בדרך הזו? האם אספיק להגיע בזמן ולא לאחר לפגישה המיותרת שהבוס קבע מוקדם מדי בבוקר? ומה אם מלא חולדות ברחו מהחפירות ואצטרך לחלוק איתן את הדרך? זו דוגמה קלה, עם שאלות שבאופן יחסי קל להתמודד איתן וההשלכות שלהן כנראה לא מאוד מהותיות. אבל עכשיו תנסו לדמיין את זה כשקורה משהו חשוב הרבה יותר, עם השלכות שיכולות להיות הרבה יותר משמעותיות עבורכם.

עוד בוואלה!

3 סיבות שהחגים מוציאים אתכם מדעתכם, והדרך להתמודד איתן

לכתבה המלאה
איור של אדם דואג. ShutterStock
מה שאנחנו לא מכירים מפחיד אותנו. איור של אדם דואג/ShutterStock

הנקודה היא שכשאנחנו עומדים בפני שינוי, יש לנו הרבה פחות אינפורמציה על המצב החדש מאשר על המצב הישן, וכתוצאה מכך תחושה גדולה יותר של חוסר ודאות. כללי המשחק משתנים ואנחנו לא בהכרח מכירים את כל הכללים החדשים או מרגישים לא מספיק בקיאים בהם. לכן "איזור הנוחות" הוא שם קצת מטעה - לא תמיד הוא נוח, אבל הוא תמיד יותר מוכר, ומה שאנחנו לא מכירים מפחיד אותנו. לכן אחת הסיבות הבסיסיות שהתחלות חדשות יכולות להיות מפחידות היא שהן מערבות אי ידיעה. אנחנו יכולים להתחייב לתהליך, אבל לא יכולים להיות בטוחים בתוצאות.

קשה לנו לוותר על הישן, גם אם הוא לא טוב

אבל שינוי הוא לא רק להתמודד עם משהו לא מוכר ועם הלא ידוע, הוא גם לוותר על משהו ישן, ולכן - בתפיסה של רוב האנשים - משהו טוב. מחקרים יודעים לספר לנו היום שלרוב האנשים יש העדפה מוחשית ומהימנה לדברים שנמצאים בסביבה יותר זמן, ומעדיפים סטטוס קוו על פני שינוי. חלק מהסיבה לכך היא תפיסה שלפיה "אם זה עושים את זה כל כך הרבה זמן, כנראה שזה טוב". אם יגידו לכם ששיטת טיפול מסוימת לציפורן חודרנית קיימת כבר 1,000 שנים, כנראה תעדיפו אותה על שיטה שקיימת רק 10 שנים.

חשוב לציין שהחשיבה הזו היא לא בלתי הגיונית במקרים מסוימים - אם משהו הצליח לעמוד במבחן הזמן ולא נעלם, כנראה שיש לו לפחות יתרונות מסוימים על פני דברים אחרים. הבעיה עם המחשבה הזו היא שמסורת ואריכות (שהן בעצם ההיפך מהתחלה חדשה) הן ממש לא תמיד מנבאים טובים, אלא מסתירים כוחות כמו התמדה, הרגל, שיווק, אופנה ועוד. יתרה מכך, ישנם תחומים שבהם לגורמים האלה כלל לא צריכה להיות השפעה כמו למשל אוכל ואומנות. ובכל זאת, במחקרים שונים מצא שאנשים יעריכו יותר יופי וטעם כאשר מדובר בדברים ישנים מאשר בדברים חדשים. במחקר אחד נתנו לטועמים שוקולד וביקשו מהם לדרג את הטעם שלו, פעם אחת אמרו להם שהוא יוצר ונמכר לראשונה לפני 73 שנים, ופעם אחת אמרו להם שהוא מיוצר רק 3 שנים. נחשו איזה מהם זכה לדירוג גבוה יותר למרות שמדובר בשוקולד זהה לחלוטין.

התחלות חדשות אם כך, הן למעשה שינויים. הרבה פעמים קשה לנו איתן הודות לשני גורמים מרכזיים שמובילים אותנו להעדיף להימנע מכך - הפחד מהלא נודע והנטייה להעדיף משהו ישן, וזה עלול לקרות לנו גם כאשר מדובר בהתחלה חדשה יזומה וחיובית. אם נהיה מודעים לשני הכוחות האלה, יהיה לנו קל יותר לפרק את הקושי שלנו ולהתמודד עם ההתחלה והשינוי בצורה טובה יותר.

שתהיה שנה טובה ומלאה בהתחלות קלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully