פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      3 סיבות שהחגים מוציאים אתכם מדעתכם, והדרך להתמודד איתן

      עבור לא מעט אנשים תקופת החגים היא תקופה של סטרס וחוסר נוחות, וזה לא רק בגלל הארוחות המשפחתיות הבלתי נגמרות. הפסיכותרפיסט אור יניר עשה סדר בבליל הרגשות שלנו בחגי תשרי, ומצא בהם הגיון, וגם כמה פתרונות

      ילדים משועממים ליד השולחן (ShutterStock)
      החגים קשים לכולם, קטנים וגדולים כאחד. ילדים משועממים בשולחן החג (צילום: ShutterStock)

      תקופת החגים היא תקופה של התחלות והתחדשות, ועבור רוב האנשים היא תקופה של שמחה, חופש, הנאה ותחושת משפחתיות, תקופה שמביאה איתה התרגשות וחגיגיות. אך לצד אלה יכולות להופיע גם תחושות של לחץ, עומס, חרדה ואפילו דיכאון. רובנו נמצאים איפשהו באמצע, בין שני קצוות הסקאלה הרגשית הזו. אם אתם נמצאים בצד הסובל ותקופת החגים מעוררת בכם תחושות של לחץ או חרדה, הדברים הבאים הם בשבילכם.

      עוד בנושא:
      כמה קלוריות תאכלו בארוחת ראש השנה?
      למה כל כך הרבה ישראלים סובלים מדיכאון חגים?

      הגורמים שעלולים לעורר לחץ לקראת החגים הם רבים ומגוונים, ומשתנים מאדם לאדם. זה תלוי אם אתם מארחים או מתארחים, אם אתם רווקים או במערכת יחסים, אם יש לכם ילדים או לא, ועוד. הילדים בחופש וצריך להעסיק אותם, אתם מפסידים ימי עבודה בגלל החופש וההוצאות שלכם גבוהות כי יש הרבה קניות, ההורים והדודים לא מפסיקים לשאול שאלות כמו מה עם הלימודים שלכם ומתי כבר תתחתנו, צריך לבנות תפריט לארוחה שיתאים לכולם או למצוא איך להגיע ממקום המגורים שלכם לסבתא שגרה במרחק שלוש שעות נסיעה.

      אם עוצרים לרגע, אפשר להבחין בכך שרוב הגורמים מעוררי הלחץ הם הקצנה של גורמי לחץ מוכרים מחיי היומיום. אבל כשהם מגיעים ביחד, ובעוצמה גבוהה יותר, התחושה שמתעוררת היא קשה יותר ואנחנו רוצים יותר (באופן מובן) להימנע ממנה.

      לא הכל חייב להישאר במשפחה

      גם אם אתם רגילים לדבר עם ההורים או האחים שלכם כל יום, גם אם אתם מגיעים ממשפחה מאוד "משפחתית", סביר להניח שבמשך רוב ימות השנה החוויה המשפחתית שלכם לא אינטנסיבית כמו בתקופת החגים. המשפחתיות האינטנסיבית הזו מעוררת לא פעם מתח וחיכוכים, ומעלה בכל פעם מחדש שאלות דומות - איפה נעשה את החג, מי משקיע כמה באיזו מתנה, אצל מי האירוח הכי יפה, איפה האוכל הכי טעים, מי יהיו האורחים ועוד. ייתכן מאוד גם שבארוחה הגדולה יהיו קרובי משפחה שבכל יום אחר הייתם מעדיפים להיות במרחק בטוח מהם. כל אלה עלולים לגרום למפגשים נפיצים, לעורר קונפליקטים רדומים ולהצית מחדש ויכוחים או השוואות בין בני משפחה שכבר הנחתם להם ועלולים להסתיים במריבה חדשה ומפח נפש.

      דוריס רוברטס (GettyImages)
      כל כך הרבה שאלות לא נעימות. מארי, החמות הקלאסית מכולם אוהבים את ריימונד (צילום: GettyImages)

      עשו - תתכוננו. אתם הרי מכירים את המשפחה שלכם, עברתם איתם כבר חג או שניים ואתם יודעים פחות או יותר מה צפוי. זיכרו לאיזה דברים אפשר לצפות מאיזה בן משפחה, ולאיזה דברים לא כדאי לצפות כדי לא להתאכזב. זכרו גם שתמיד אפשר להגביל את משך השהייה ביחד, ולבלות חלק מהזמן לבדכם או עם חברים.

      אל תעשו - אל תיכנסו לפינות. כל הביחד הזה והמפגש עם אנשים שאולי לא ראיתם הרבה זמן (ואולי מסיבה טובה), עלול להזכיר לכם חשבונות מהעבר, דברים שנעשו לכם וחוויות לא נעימות. זה לא הזמן לחיסולים ממוקדים ולא הזמן והמקום הנכון להתחשבן על העבר. נסו להינע מכך בכדי לשמור על האוירה הנעימה של החג.

      שניים זה תמיד ביחד?

      גם אם אתם הזוג הכי חזק ויציב בעולם, אתם עשויים למצוא את מערכת היחסים שלכם מתמודדת עם לחצים שאתם לא רגילים אליהם במשך השנה, והתקופה הזו עלולה להעלות שאלות כמו איפה בדיוק תעשו איזה חג ומי יעשה מה וכמה.

      עשו - צמצמו ותאמו. אתם מכירים את עצמכם, וסביר להניח שגם את בן/בת הזוג, וכנראה שאתם יכולים לצפות מראש טריגרים שעלולים להוביל לאסון (למשל, אולי בן הזוג שלכם יוצא מדעתו אחרי יותר משעתיים באותו החדר עם כל המשפחה). הידיעה הזו משמעותה שאתם יכולים לשלוט בגורמים ובמידת הצורך לצמצם אותם - יכול להיות שויתור על ארוחה אחת לטובת המשך הזוגיות שלכם עדיף על ניסיון מר להספיק את כל הדברים. לכן דברו ביניכם ותאמו ציפיות, זה יעזור לכם להתוכנן מראש.

      אישה שותה יין (ShutterStock)
      לפעמים עדיף לבד. אישה שותה יין (צילום: ShutterStock)

      אל תעשו - אל תתעקשו לעבור את כל התקופה הזו ביחד בכל מחיר, למרות שאולי יש ציפיה כזו. אם המפגש עם המשפחה האחרת מעורר קשיים ולחצים, ייתכן ותמצאו שלבלות כל אחד עם המשפחה שלו ולחזור אחד לזרועות השניה אחרי זה יעשה לכם רק טוב.

      לא טוב היות האדם לבדו

      אחת התחושות הנפוצות דווקא בתקופה הזו היא בדידות. דווקא בזמן שכולם מסביב מתכנסים ביחד ונהנים ממשפחתיות ורשת תמיכה חברתית, בקרב הרבה יותר אנשים ממה שנדמה לכם מתחזקת תחושה הפוכה. חסכים וחוסרים בקשרים משפחתיים ו/או חברתיים מועצמים, ותחושות אובדן עלולות להתחזק. זה קורה לא רק בגלל השוואה לאחרים שנמצאים עם אהוביהם לא גם בגלל היעדר ושבירת השגרה היומיומית, והרבה פעמים אנשים מוצאים את עצמם במצב שבו אין להם פעילויות לעסוק בהן. מדובר בתחושות נפוצות במיוחד בקרב מי שאיבדו לאחרונה אדם יקר, התגרשו בשנה האחרונה או פשוט רווקים, אך לא מדובר בקבוצה ייחודית והבדידות מדווחות גם על ידי מי שנמצאים בקרב משפחה וחברים.

      אישה צעירה במכנסי ג'ינס קצרים בחוף הים (ShutterStock)
      אם לא בא לכם להתמודד עם כל הדודים המעיקים, תמיד אפשר לברוח לחופשה. אישה נופשת (צילום: ShutterStock)

      אל תעשו - אל תישארו לבד. אם אתם חשים בדידות או ריקנות, להישאר לבד יעצים את התחושות הקשות ממילא.

      עשו - מה שאתם יכולים על מנת לא להיות לבד. התנדבו במקום כלשהו, הצטרפו לארוחה ציבורית מאורגנת, בידקו אם אתם יכולים להצטרף לחברים. אופציה נוספת היא למצוא לעצמכם אלטרנטיבה ולהתרחק בתקופה הזו, נסיעה לחו"ל למשל. גם פעילות תרבותית יכולה להיות מקור טוב להקלה על התחושה הלא נעימה. ולבסוף, אם לא הצלחתם למצוא שום דבר, שתפו אדם קרוב אליכם בקשיים שלכם ובקשו ממנו להיות זמין אליכם במידת האפשר.