וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה גיל ילדים יכולים לחזור לבד מבית הספר - ואיך מכינים אותם לזה?

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 7:49

עד גיל 9 אסור לחצות כביש לבד, אבל גם אחרי הגיל הזה יש כלים חשובים שצריך לרכוש לפני שחוזרים לבד מבית הספר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

ילד חוצה כביש. ShutterStock
לא לפני גיל 9, ולפעמים גם לא אחרי. ילד חוצה כביש/ShutterStock

הילדים חזרו לבתי הספר, וזה בדיוק השלב בשנה שבו הורים רבים שואלים את עצמם אם הילד שלהם כבר בשל לעשות את דרכו לבד מבית הספר לבית. הכלל הברור הוא שלילד עד גיל 9 אסור לחצות כביש לבד. אבל המציאות מורכבת יותר, ולא כל ילד שעובר את גיל 9 בשל לחזור לבד הביתה. למעשה, לפני שמתחילים ללכת לבד הילדים שלנו חייבים לעבור תהליך של רכישת מיומנות והכרת הכללים, שעבור מבוגרים הם מובנים מאליהם, אך אינם ידועים לילדים.

ישנן סכנות רבות שילדים אינם מודעים אליהן, ואין ביכולתם להעריך נכון מרחק וזמן תגובה. לילדים מתחת לגיל 9 אין את היכולות הפיזיות להתמודד עם סכנות בכביש בשל גובה נמוך, שדה ראייה מוגבל, קושי בהערכה ואימפולסיביות. גם אחרי גיל 9, ומכיוון שלכל ילד קצב התפתחותי שונה, הדרך להליכה בטוחה עוברת בהדרכה וליווי, תוך שימת לב לקצב ההתפתחות, יכולת הריכוז של הילד, הבשלות הרגשית וכמובן הקפדה על דוגמה אישית והסברים מפורטים.

"הנתונים מראים שילדים בקבוצת הגיל 10-14 נמצאים בסיכון גבוה יותר לתאונת דרכים כהולכי רגל", מסבירה אורלי סילבינגר, מנכ"לית בטרם לבטיחות ילדים. סילבינגר הוסיפה כי התקופה של ראשית ההליכה העצמאית מסוכנת, משום שלילדים אין את היכולות הקוגניטיביות וההתפתחותיות להתמודד עם מצבי סיכון כמו לאדם מבוגר. "רק תהליך למידה, הדרכה וליווי שנעשה על ידי ההורים יכול להקנות להם את הכלים הנכונים לעבור את שנת הלימודים בשלום", אמרה.

אז איך מכינים ילדים להליכה בטוחה? הנה הכללים של מומחי ארגון בטרם לבטיחות ילדים:

1. מכירים את הכללים: מלמדים את הילדים את כללי הכביש - כיוון נסיעה, תמרורים ומעגלי תנועה.

2. דרכים שונות: מתנסים בהליכה בתנאי דרך שונים כמו כבישים קטנים וראשיים, חצייה בצומת T, כביש ללא מעבר חצייה, כביש חד סטרי, רב מסלולי וכדומה.

3. קבלת החלטות: כשהולכים עם הילדים מבקשים מהם להחליט מתי לחצות. מנהלים שיח על מניעת התפרצות, הסחות דעת וקשר עין עם הנהגים - לוודא שהנהגים עוצרים בכל המסלולים והימנעות משימוש בטלפון נייד בזמן חצייה.

עוד בוואלה!

אתם לא רוצים שהילדים ישמרו מכם סודות. כך תמנעו זאת

לכתבה המלאה
ילד חוצה כביש ומביט בנייד. ShutterStock
מכניסים את הטלפון לכיס וחוצים ללא הסחות דעת. ילד חוצה כביש ומביט בנייד/ShutterStock

4. אימון ובחינה: לא כל הילדים בשלים באותו גיל להליכה עצמאית. לפני שמאפשרים לילד לחצות כביש לבדו, עורכים בחינה ומוודאים שהילד הבין והטמיע את כללי החצייה הבטוחה ומוכן ללכת לבד.

5. מתחילים להכיר לילד את כללי התנועה כבר מגיל צעיר. לקראת גיל 9 בודקים ובוחנים את יכולותיו לקבלת החלטה בטוחה בחציית כביש.

תשעה כללים חשובים לחצייה בטוחה

  • לפני חצייה עוצרים על שפת המדרכה ומתבוננים לצדדים כדי לזהות שהכביש ריק
  • בכביש עם שני מסלולים לאותו כיוון נסיעה, ממתינים עד ששני המסלולים פנויים. אם הנהג במסלול הקרוב עצר, עוברים בזהירות ומוודאים שגם המסלול המרוחק פנוי
  • ברמזור, חוצים רק באור ירוק
  • מוודאים ששדה הראייה פתוח, אם לא - יורדים מעט לכיוון הכביש, עוצרים ומתבוננים
  • בכביש עם שני מסלולים לכיוונים שונים, מתבוננים לשני הצדדים ומוודאים שהכביש פנוי
  • יוצרים קשר עין עם הנהג, רק אחרי שווידאנו שהנהג ראה אותנו ועצר - חוצים את הכביש
  • בזמן חציית הכביש, מכניסים את הטלפון לכיס וחוצים ללא הסחות דעת
  • במהלך רכיבה - יורדים מאופניים בזמן חציית הכביש
  • חוצים בהליכה בלבד. לא רצים בכביש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully