וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים מדלגים על ארוחת בוקר? זה עלול לגרום לבעיות התנהגות

עודכן לאחרונה: 26.8.2022 / 8:12

אתם ככל הנראה כבר יודעים שארוחת הבוקר חשובה להמשך היום שלכם ושל ילדכם, אבל האם אתם יודעים עד כמה היא קריטית לבריאות הנפשית שלהם? מחקר חדש חישב את הסיכונים וגם מצא את ארוחת הבוקר הטובה ביותר לילדים

שולחן ארוחת בוקר/shutterstock

ארוחת הבוקר ידועה כארוחה החשובה ביום, אבל רבים בוחרים לוותר עליה מפאת מחסור בזמן, דיאטה או פשוט חוסר רעב. כעת, מחקר חדש מצא כי כאשר מדובר בילדים - ממש לא מומלץ לוותר על ארוחת הבוקר. הסיבה - ילדים המדלגים על ארוחת הבוקר נוטים פי שלושה לפתח בעיות התנהגות הכוללות חרדה, דימוי עצמי נמוך ומצב רוח ירוד.

החוקרים סקרו הורים ל-3,700 ילדים בגילאי ארבע עד 14 בספרד כדי לראות כיצד הרגלי האכילה השפיעו על בריאותם הנפשית. הם גם גילו שאכילת ארוחת בוקר בבתי קפה או מסעדות מעלה את הסיכון בהשוואה לארוחה בבית.

המחברים אמרו שדילוג על ארוחת הבוקר עלול לגרום לבעיות מכיוון שילדים לא יכולים לקבל מספיק חומרים מזינים במהלך שאר היום, מה שמרוקן אותם מאנרגיה. עורך המחקר ד"ר חוזה פרנסיסקו לופז-גיל מאוניברסיטת קסטיליה-לה מנצ'ה בקואנקה אמר שילדים צריכים לאכול ארוחת בוקר כל יום כדי למזער את הסיכון.

"התוצאות שלנו מצביעות על כך שלא רק חשוב לאכול ארוחת בוקר, אלא חשוב גם היכן צעירים אוכלים ארוחת בוקר ומה הם אוכלים", אמר ד"ר לופז-גיל. "דילוג על ארוחת בוקר או אכילת ארוחת בוקר מחוץ לבית קשורים בסבירות מוגברת לבעיות התנהגות פסיכו-סוציאליות בילדים ובני נוער. בדומה, צריכה של מזונות או משקאות מסוימים קשורה לסיכויים גבוהים או נמוכים יותר לבעיות התנהגותיות פסיכו-סוציאליות".

ילד אוכל. ShutterStock
חשוב לבריאות התזונתית ואפילו ההתנהגותית. ילד אוכל חביתה/ShutterStock

ההורים במחקר נשאלו האם הילד שלהם אכל או דילג על ארוחת בוקר והאם אכל אותה בבית או בבית קפה או במסעדה. ההורים נשאלו גם מה ילדם יאכל, החל משוקו, תה, חלב ויוגורטים ועד ביצים, גבינה או בשר. לחמים, טוסט, עוגיות ומאפים היו אפשרויות נוספות בשאלון, בעוד שההורים יכלו לרשום גם פירות, מיץ או "מאכלים אחרים". לבסוף, הם נשאלו שאלות על בעיות התנהגות וחברתיות של ילדיהם.

בסקר נשאל אם הם סובלים מאחד מ-25 בעיות, כולל היפראקטיביות, בעיות רגשיות או קשיים עם חברים. החוקרים לקחו את סך התשובות על פני 25 השאלות כדי לתת את ציון הילדים לגבי בעיות התנהגותיות פסיכו-סוציאליות כוללות.

הם גם תיעדו את גיל הילדים, המין, האזור ומעמד המהגרים כדי להבטיח שהגורמים לא השפיעו על התוצאות. הניתוח הראה שילדים שדילגו על ארוחת הבוקר היו בסיכון גבוה פי 3.29 לפתח בעיות התנהגות מאלה שלא. אלה שאכלו ארוחת בוקר, אבל אכלו אותה מחוץ לבית היו בסיכון גבוה פי 2.06 לסבול מהבעיות בהשואה לאכלה שאכלו ארוחת בוקר בבית. חוקרים הציעו שארוחות בוקר שנאכלו בבתי קפה ומסעדות נטו להיות פחות בריאות, מה שעלול להוביל לבעיות.

האם זו הארוחה הכי מזינה?

וכמובן, לא רק האם אכלו אלא מה אכלו הילדים השפיע על התוצאות: פספוס של ארוחות בוקר הכוללות לחם, טוסט ודגנים העלתה את הסיכוי לבעיות התנהגות ב-31 אחוזים. לשם השוואה, אכילת ארוחת בוקר ללא ביצים, גבינות או בשר (דגני בוקר וחלב למשל) הפחיתה את הסיכון לפתח את הבעיות ב-44 אחוזים.

"העובדה שאכילת ארוחת בוקר מחוץ לבית קשורה לבעיות בריאות פסיכו-סוציאליות גדולות יותר היא היבט חדשני במחקר שלנו. הממצאים שלנו מחזקים את הצורך לקדם לא רק את ארוחת הבוקר כחלק משגרת חיים בריא, אלא גם שצריך לאכול אותה בבית", אמרו החוקרים.

"כמו כן, כדי למנוע בעיות בריאות פסיכו-סוציאליות, ארוחת בוקר הכוללת מוצרי חלב ו/או דגני בוקר, ומפחיתה למינימום מזונות מסוימים מהחי עשירים בשומן רווי או כולסטרול, יכולה לסייע בהפחתת בעיות בריאות פסיכו-סוציאליות אצל צעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully