וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה של אשטון קוצ'ר: ממה סבל השחקן ההוליוודי?

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 9:33

בגילוי אישי סיפר השחקן האהוב כי הוא סבל ממחלה אוטואימונית שתקפה את הראיה והשמיעה שלו ואף הקשתה על שיווי המשקל שלו. זה מה שאנחנו יודעים על המחלה שלו

אשטון קוצ'ר בטקס הסאג 2017. GettyImages
הראיה, השמיעה והיכולת ללכת נפגעה. אשטון קוצ'ר/GettyImages

השחקן אשטון קוצ'ר חשף אמש (שני) כי הוא נאבק במחלה אוטואימונית חמורה שהשפיעה על שמיעתו, ראייתו ויכולתו ללכת במשך יותר משנה.

"לפני שנתיים, הייתה לי הצורה המוזרה והנדירה הזו של דלקת כלי דם", אמר קוצ'ר בווידאו קליפ בלעדי ששוחרר ל"Access Hollywood" מהפרק הקרוב של "Running Wild with Bear Grylls: The Challenge" של נשיונל ג'יאוגרפיק. "המחלה דפקה את הראייה שלי, דפקה את השמיעה שלי, דפקה את שיווי המשקל שלי. לקח לי כמעט שנה לבנות את הכל בחזרה", אמר קוצ'ר בן ה-44.

"אתה לא באמת מעריך את זה עד שזה נעלם, עד שאתה הולך, 'אני לא יודע אם אי פעם אוכל לראות שוב. אני לא יודע אם אוכל לשמוע שוב, אני לא יודע אם אהיה מסוגל ללכת שוב", אמר קוצ'ר. "יש לי מזל שאני בחיים".

מה זה מחלה אוטואימונית?

במחלות דלקתיות אוטואימוניות יש בעיה בבקרה של מערכת החיסון. במקום לתקוף רק מזיקים חיצוניים, מערכת החיסון פוגעת בגוף עצמו. לחלק מהמחלות הללו, מרכיב גנטי מובהק. אנחנו יודעים שאם יש במשפחה קרוב מדרגה ראשונה, כמו אם אב או אחים שחולים, קיים סיכון יותר גבוה לפתח מחלה אוטואימונית. יש לציין כי לרוב המחלות האלה משפיעות על מספר מערכות בגוף, למשל עור ומפרקים בפסוריאזיס, מערכת עיכול ועיניים בקרוהן ועוד.

מחלות אוטואימונית הן מחלות כרונית, שמאופיינות בתקופות סוערות יותר ופחות. גם בתקופות שהמחלה שקטה מומלץ מאוד להיות במעקב רפואי, כדי למנוע מבעוד מועד התלקחויות של המחלה והחמרה שעשויה ליצור נזק.

כלי דם. ShutterStock
הדלקת מצמצמת את כלי הדם הללו ומגבילה את זרימת הדם. כלי דם/ShutterStock

מהי דלקת כלי דם?

דלקת כלי דם (וסקוליטיס) מתרחשת כאשר מערכת החיסון של הגוף תוקפת ורידים, עורקים ונימים קטנים. הדלקת מצמצמת את כלי הדם הללו ומגבילה את זרימת הדם או אפילו חותכת את זרימת הדם לחלוטין, ואולי גורמת לנזק לאיברים או ליצירת מפרצת (בליטה בדופן של כלי דם), על פי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב. אם מפרצת מתפוצצת, היא עלולה לגרום לדימום פנימי שעלול להוביל למוות.

בהתאם לסוג ולחומרה הספציפיים של המצב ולאיזה איברים ממוקדים, התסמינים של דלקת כלי דם משתנים ויכולים להיות קלים, בינוניים או מסכני חיים. תסמינים נפוצים כוללים אובדן תיאבון, ירידה במשקל, עייפות, פריחה, כאבים, כאבים וחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully