וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינה בצהריים מעלה את הסיכון לשבץ ולחץ דם גבוה

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 10:19

רק תינוקות, בני מזל ופנסיונרים יכולים לשנוצ כהלכה בכל יום, אבל לפי מחקר חדש - אולי טוב שכך, שכן עבור חלק מהאנשים שנת הצהריים עלולה להיות ממש לא בריאה ואפילו מסוכנת

מבט בתמונות האלה יגלה האם חסרות לכם שעות שינה/dr.karanr/TikTok)

יש אנשים שמוכנים להישבע שהמפתח לאיכות טובה הוא שנ"צ בכל יום. אבל מסתבר שלהרגל הנחמד הזה יכול להיות מחיר בריאותי כבד. מחקר גדול מצא לאנשים שישנים צהריים לעיתים קרובות יש סיכוי גדול יותר לפתח לחץ דם גבוה ולעבור שבץ מוחי.

"ייתכן שהסיבה לכך היא שלמרות שהנמנום עצמו אינו מזיק, אנשים רבים שישנים בצהריים עלולים לעשות זאת בגלל שינה לקויה בלילה. שינה לקויה בלילה קשורה לבריאות לקויה יותר, ותנומות אינן מספיקות כדי לפצות על כך", אמר הפסיכולוג הקליני מייקל גרנדנר, במאמר שלווה למחקר. גרנדנר מנהל את המרפאה לרפואת שינה התנהגותית במרכז הרפואי באנר של אוניברסיטת טוסון, ולא היה מעורב במחקר. באופן כללי, משך השינה נחשב כאחד משמונת המדדים החיוניים לבריאות הלב והמוח האופטימלית.

משתתפי המחקר שנמנמו בצהריים בדרך כלל במהלך היום היו בסיכון גבוה ב-12 אחוזים לפתח לחץ דם גבוה לאורך זמן, והיו בסבירות גבוהה יותר ב-24 אחוזים ללקות בשבץ בהשוואה לאנשים שמעולם לא שנצו. אם הנחקר היה צעיר מגיל 60, תנומה ברוב הימים העלתה את הסיכון לפתח לחץ דם גבוה ב-20 אחוזים בהשוואה לאנשים שמעולם לא או לעתים רחוקות מנמנמים, לפי המחקר שפורסם השבוע ב-Hypertension, כתב עת של איגוד הלב האמריקאי.

שינה בעירום. ShutterStock
לישון שעתיים בצהריים זה כבר לא סתם תנומה. אישה ישנה/ShutterStock

התוצאות נשמרו גם לאחר שהחוקרים הוציאו מהכלל אנשים בסיכון גבוה ליתר לחץ דם, כגון אלו עם סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה קיים, כולסטרול גבוה, הפרעות שינה וכאלה שעובדים במשמרות לילה.

תנומות ארוכות יותר, גרועות יותר

המחקר השתמש בנתונים של 360 אלף משתתפים שנתנו מידע על הרגלי הנמנום שלהם לביובנק הבריטי, מאגר מידע ביו-רפואי גדול ומשאב מחקר שעקב אחר תושבי בריטניה מ-2006 עד 2010. אנשים במחקר סיפקו דגימות דם, שתן ורוק על בסיס קבוע, וענו על שאלות על תנומה ארבע פעמים במהלך המחקר של ארבע שנים. עם זאת, המחקר אסף רק תדירות תנומות, לא משך, והסתמך על דיווחים עצמיים, מה שאומר שהמידע לא בהכרח היה מדוייק.

"הם לא הגדירו מה זו תנומה. אם אתה הולך לישון שעה, שעתיים, למשל, זו לא ממש תנומה", אמר מומחה השינה ד"ר ראג' דסגופטה, פרופסור חבר לקליניקה. רפואה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת דרום קליפורניה. לדבריו, "תנומת כוח (power nap) מרעננת של 15 עד 20 דקות סביב הצהריים עד 14:00 היא הדרך הנכונה לאנשים שסובלים ממחסור בשינה", אמר דסגופטה, שלא היה מעורב במחקר, "אם יש לך נדודי שינה כרוניים, אנחנו לא מעודדים לנמנם כי זה מבטל את הדרישה לישון בלילה".

רוב האנשים במחקר שנמנמו בקביעות עישנו סיגריות, שתו מדי יום, נחרו, סבלו מנדודי שינה ודיווחו שהם אנשי לילה. רבים מהגורמים הללו יכולים להשפיע על איכות וכמות השינה של אדם, אמר דסגופטה. שינה לקויה גורמת ל"עייפות מוגזמת בשעות היום שעלולה לגרום לנמנום מוגזם במהלך היום", אמר. "אני מאמין שנמנום הוא סימן אזהרה להפרעת שינה בסיסית אצל אנשים מסוימים", הוסיף. "הפרעות שינה קשורות לעלייה בהורמוני מתח וויסות משקל שעלולים להוביל להשמנה, לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 - כולם גורמי סיכון למחלות לב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully