וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם חורק שיניים? כך תזהו אם זה מסוכן לו

ד"ר פסיה פרידמן רובין

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 8:25

זה אומנם פחות מדובר, אבל גם ילדים סובלים מנחירות וחורקים שיניים והסיבות לכך הן מרובות. מומחית מסבירה מתי צריך להתחיל לדאוג ולמה חשוב ללכת לרופא שיניים

ילד חמוד ישן. ShutterStock
חורק שיניים או נוחר? ילד ישן/ShutterStock

האם ילדך חורקים שיניים בלילה? האם שמעת אותם נוחרים? האם הם מתעוררים בפתאומיות מספר פעמים בלילה ונושמים בכבדות? האם שנתם אינה רגועה? האם הם נושמים בעיקר מהפה ופחות מהאף? האם הם סובלים מהפרעות קשב וריכוז? האם הם סובלים מעודף משקל? אם ענית כן לשאלה אחת או יותר - יתכן והם סובלים מהפרעת נשימה בשינה (Sleep Related breathing disorder או SRBD) ומומלץ לפנות ליעוץ רפואי (רופא שיניים או לרופא אף אוזן גרון ועדיף לשניהם יחד).

הפרעת נשימה בשינה אצל ילדים הוא מונח כללי שמתאר קושי בנשימה במהלך השינה (חסימה חלקית עד מלאה של דרכי האוויר העליונים) והוא כולל טווח רחב החל בנחירה קלה ותכופה ועד מצב של חסימה בדרכי האוויר שתגרום להפסקות נשימה מרובות בשעה (הפרעת שינה חסימתית בשינה ,Obstructive sleep apnea).

מדובר על הפסקות קצרות מאוד (אפניאה) או ירידה בקצב הנשימה (היפופניאה). הן יכולות להופיע פעמים רבות במהלך שעת שינה ולפגום באיכות השינה ובריווי החמצן למוח.

עד כמה זה נפוץ?

השכיחות בילדים נעה בין 8-27 אחוזים לנחרנות, כאשר בדרגה החמורה של ההפרעה החסימתית מדובר בכ-1-5 אחוזים מכלל הילדים מהילדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה הגורמים הנפוצים להפרעות נשימה בשינה?

הגורם הנפוץ הוא חסימה של דרכי האוויר העליונות הנגרמת בשל בגלל חסימה אנטומית (מבנית) - הגדלה של שקדים ו\או אדנואידים (שקד שלישי) ורק במיעוט המקרים - חסימה של חלל האף, סטיית מחיצה באף או הגדלת הקונכות באף ואלרגיות. כמו כן נמצא קשר בן קשתות שיניים צרות, צפיפות בשיניים, חך גבוה, לשון רחבה ומוגדלת ו/או לשון קשורה.

בקבוצת סיכון נמצאים ילדים הסובלים מהפרעות נוירולוגיות, שנויים במבנה הפנים או השמנת יתר. בדרך כלל הפרעת הנשימה בשינה מופיעה בין גילאי שנתיים עד שבע, גילאים בהם השקדים תופסים את מירב הנפח בלוע. ההפרעה מופיעה בבנים ובנות באופן שווה, וישנו קשר משפחתי חזק בין הילדים עם ההפרעה לבני משפחה מדרגה ראשונה שסבלו או סובלים מאותה בעיה.

מה הקשר לחריקת שיניים?

חריקת שיניים בשינה המכונה בשפה המקצועית ברוקסיזם של שינה היא טווח התנהגויות לא רצוניות של הפעלת השרירים תוך כדי השינה. התופעה נפוצה מאוד אצל ילדים (בין 10 ל-40 אחוזים) ולרוב אינה גורמת נזק. במקרים חמורים של חריקת השיניים יתכנו נזקים לשיניים כגון: אובדן חומר שן, רגישות לשתייה ואכילת מאכלים קרים והפרעות תפקודיות במפרק הלסת הכוללות כאבים בשרירי הלעיסה בפנים וברקה.

הגורמים של חריקת השיניים אינן ברורים לחלוטין אך היום נמצא קשר בין חריקת השיניים והחסימה הנשימתית בשינה כך שבסוף כל אירוע חסימתי שרירי הלעיסה והצוואר מבצעים פעילות מאומצת על מנת לפתוח את דרכי הנשימה החסומים. באופן בו חריקת השניים מהווה גורם מגן.

לחריקת השיניים קשורים גורמים אנטומים נוספים כמו לסת עליונה עם קשת שיניים צרה, לסת תחתונה אחורית ביחס לעליונה ועוד. מחקרים אצל ילדים שנותחו לצורך הסרת החסימה בדרכי האוויר - הראו כי גם חריקת השיניים השתפרה ו\או נעלמה.

טיפול שיניים  אנדי. ShutterStock
יכול להיות בעל השלכות הרסניות. ילדה אצל רופא שיניים/ShutterStock

למה בעצם חשוב לאבחן מצב זה?

הפרעת נשימה בשינה קשורה לירידה בריווי רמות החמצן בשינה ושינה מופרעת. לכן לחסר אבחון של מצב זה השלכות הרסניות על בריאותו הכללית ואיכות חייו של הילד.

מחקרים בשנים האחרונות מראים קשר לבעיות קוגניטיביות, קשיי ריכוז והתנהגות במהלך היום כאשר חלק מהילדים הסובלים בעצם מהפרעות נשימה בשינה מאובחנים ומטופלים בשוגג כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. בנוסף נמצא קשר בן הפרעות נשימה בשינה להפרעות בגדילה והתפתחות, ישנוניות יומית והשפעה על מערכת הלב וכלי הדם.

חסימה של דרכי האוויר העליונות גורמת גם לנשימה דרך הפה, לסתות מוצרות ומבנה פנים אופייני וצר. נשימת פה עצמה גורמת לסיכון רב יותר לעששת ודלקות חניכיים. חריקת השיניים יכולה להיות קשורה לחסימת דרכי האוויר אך גם אם לא- יש לנסות לבדוק ממה היא נובעת והאם יש צורך בטיפול על מנת למנוע נזקים אחרים לשיניים ולמערכת שרירי ומפרקי הלעיסה.

מהו הטיפול בהפרעה חסימתית בשינה?

השלב הראשון בכל טיפול הוא אבחון נכון ואיתור הגורם המחולל. בבדיקת חלל הפה ועל ידי תשאול ההורים ומלוי שאלון שינה ייעודי לילדים כגון (pediatric sleep questionnaire) יוכל רופא השניים המטפל לאתר את הגורם ולהמליץ על המשך ברור וטיפול.

• אם החסם הוא ממקור אנטומי: שקדים ו/או ענבל מוגדלים, לשון קשורה אזי הטיפול הוא כירורגי-הסרה של החסימה (שקדים או אדנואידים). מחקרים הראו כי טיפול כירורגי שיפר גם את בעיות הריכוז וההתנהגות הקשורות לבעיה.

• אם החסם הינו קשתות שניים מוצרות חך גבוהה וצפיפות שניים יש להפנות ליעוץ וטיפול אורתודונטי להרחבת הקשתות.

• אם מדובר בעודף משקל- הפנייה לדיאטנית.

• אם החסימה היא בשל מחיצת אף מוסתת או פוליפים באף- הפניה לאף אוזן גרון לילדים.

מלוי השאלון יאפשר לדעת עד כמה חמורה דרגת החסימה והשפעתה על איכות חייו של הילד
ובכל מקרה הדרך הוודאית ביותר לקביעת דרגת החומרה היא על ידי ביצוע בדיקה במעבדת שינה.

מהו תפקידו של רופא השיניים?

היום אנו מבינים כי תפקידו של רופא השיניים הוא קריטי באבחון וטיפול בעיות נשימה בשינה וברוקסיזם. כגורם רפואי הפוגש באופן קבוע את הילד לעתים הוא גם הראשון לאבחן את גורמי הסיכון. ובכך ביכולתו של רופא השניים לאבחן ולהפנות להמשך ברור אצל אף אוזן גרון או הפנייה לטיפול על ידי מומחה ליישור שניים ו/או קלינאי תקשורת ו/או פיזיוטרפיסט.

רופא שיניים יסתכל על דרך הנשימה מהפה, צורת קשת השיניים ועל הלשון והשקדים. הוא יסתכל על תפקוד הלשון, האם היא קשורה ועל אופן ההגיה של העיצורים השונים. הוא יבדוק את הסימנים על השיניים, על הלחיים והלשון שמעידים על חריקת שיניים ו\או חסימה בשינה ויתשאל לגבי הרגלי שינה והתנהגות. על רופא השיניים חלה חובה בנוסף לבדיקת חלל הפה גם לבצע תשאול ההורים על ההרגלים האוראליים של הילד, כולל שאלות המתייחסות לאיכות השינה שלו.

יש משמעות לאבחון מוקדם. לאחר ביצוע האבחון יוחלט על הצורך בהתערבות רופא אף אוזן גרון או בהתערבות אורתודונטית (יישור שיניים) במקרה של לסתות מוצרות, על מנת למנוע נזקים התנהגותיים ובריאותיים מצטברים.

ד"ר פסיה פרידמן רובין היא רופאת שיניים המטפלת בתחום כאבי פנים, הפרעות במנגנון הלעיסה והפרעות שינה דנטליות ברשת מרפאות כללית סמייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully