וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשקה הזה יכול להיות תחליף בריא לקפה?

יעל דרור

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 13:56

משקה המאצ'ה כבר הפך מזמן מטרנד לעובדה מוגמרת בבתי קפה ומאפיות שמצרפות אותו לתפריט. דיאטנית מסבירה עד כמה הוא בריא לכם ולמה כדאי לכם לשתות אותו בבוקר

הכנת גלידה בטעם מאצ'ה/צילום: עידו שחם

הרבה מכירים את משקה המאצ'ה הירוק, אבל לא כולם יודעים שמדובר במשקה המופק מעלי תה. בשנים האחרונות כבש תה המאצ'ה גם את בתי הקפה ברחבי ישראל, וזו הדמנות מעולה לבדוק מה הם יתרונותיו הבריאותיים?

נתחיל מהמקור - צמח התה ממנו מופק המאצ'ה מכונה קמליה סיננסיס (Camellia sinensis). הצמח הוא שיח בגודל בינוני, שניתן להשתמש בו ליצירת תה ירוק, שחור או לבן. ההבדל תלוי בחלקי הצמח המיובשים: עלים ו/או ניצנים ותהליך הייבוש. אחד ההבדלים הבולטים הוא שצמחי תה למאצ'ה גדלים בדרך כלל בצל רב יותר מאלה הגדלים עבור תה ירוק סטנדרטי. שינוי זה גורם לעלים לייצר יותר כלורופיל, שהוא פיגמנט ירוק טבעי הנמצא בצמחים. ייבוש עלי תה המאצ'ה נעשה כמו ייבוש עלי התה הירוק, אך טוחנים אותם במטחנת אבן או מכונה. כך מתקבלת אבקה ירוקה בוהקת שמעורבבת עם מים חמים להכנת תה מאצ'ה.

לחצו כאן למתכון לגלידה מאצ'ה הום מייד

תה המאצ'ה הוא מרכיב חשוב בתרבות היפנית. מאצ'ה נצרך ביפן מאז המאה ה-12, והוא חלק מסורתי מטקסי תה ואירועים. תה המאצ'ה הפך להיות יותר משקה "יומיומי" בבתים יפניים ב-20 השנים האחרונות. בנוסף לכך, בשני העשורים האחרונים, תעשיות מזון יפניות רבות החלו לשלב מאצ'ה במוצרי מזון כמו עוגת גבינה, אטריות, גלידות ושוקולדים.

הנה כמה יתרונות בריאותיים בולטים של תה המאצ'ה:

תכולה גבוהה של נוגדי החמצון

היתרונות של תה המאצ'ה הם קודם כל בתכולה הגבוהה של נוגדי החמצון. בדומה לתה ירוק רגיל, האבקה הירוקה הבהירה של תה המאצ'ה שופעת תרכובות נוגדות חמצון המסייעות למנוע מחלות ולקדם בריאות. נוגדי החמצון של המאצ'ה כוללים סוגים שונים של פלבנולים, חומצות פנוליות וקטצ'ינים (Catechins), המוכרים ביחד כקבוצה חשובה של נוגדי חמצון צמחיים הנקראים "פוליפנולים".

בנוסף לכך, המאצ'ה עשיר בכלורופיל שהוא נוגד חמצון חשוב מאוד. חומרים חשובים נוספים שיש בתה המאצ'ה הם קפאין, ול-תיאונין (L-theanine) שהיא חמצת אמינו בעלת השפעות מרגיעות מתח. למעשה, אבקת מאצ'ה מכילה בערך פי 10 יותר ל-תיאונין מאשר תה ירוק רגיל.

עוד בוואלה!

זה מה ש-3 כוסות תה ביום עושות לגוף, וזה די מדהים

לכתבה המלאה
משקה מאצ'ה בובה ב-TLAB של ויסוצקי. גל כץ,
סוף סוף טרנד בריא. משקה מאצ'ה בובה/גל כץ

מפחית את הסיכון למחלות כרוניות

כאמור, מאצ'ה עשיר במיוחד בנוגדי חמצון במשפחת הפוליפנולים. בנוסף לכך הוא עשיר בויטמין C ובפיגמנט הירוק של הכלורופיל כפי שצוין במאמר בכתב העת המדעי Molecules. התכונות נוגדות החמצון של תרכובות אלה יכולות לעזור לדכא התפתחות של דלקת, לשפר את תפקוד מערכת החיסון ולמנוע או לעכב התפתחות של מחלות כרוניות.

הפחתת סטרס

אנשים רבים חשים תחושת רוגע כאשר הם שותים את תה המאצ'ה. אחת הסיבות לכך היא הנוכחות הגבוהה של חומצת האמינו L-theanine. לדברי המומחים, חומצת אמינו זו מורידה את רמות הלחץ בגוף על ידי הפחתת רמות הורמון הקורטיזול והגברת פעילות גלי אלפא במוח, הקשורה להרפיה. בנוסף לכך, כנראה שחומצת אמינו זו מגבירה את רמות החומצה גמא-אמינו-בוטירית (GABA) כדי לעודד הרפיה ולעזור בשינה. GABA היא שליח עצבי (נוירוטרנסמיטר) בעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים ולכן שתית תה מאצ'ה עשויה לעזור בהתמודדות טובה יותר עם מצבי סטרס.

אבקת מאצ'ה. ShutterStock
מגבירה את העירנות. אבקת מאצ'ה/ShutterStock

מספק אנרגיה יציבה לאורך זמן

המאצ'ה מכיל קפאין שנחשב לחומר המגביר את הערנות הגופנית והנפשית, אך מכיוון שהוא מכיל את כל עלה התה, הוא מכיל יותר קפאין מאשר תה ירוק רגיל. על פי נתונים במאמר בכתב העת Molecules, שני גרם או כפית אחת של אבקת מאצה מכילים בין 37.8 ל-88.8 מיליגרם של קפאין (הכמות המדויקת משתנה לפי המותג). זאת בהשוואה לכוס תה ירוק שמכילה 28 מיליגרם קפאין, בעוד שאותה כמות של כוס קפה תכיל 96 מיליגרם (נתונים לפי Mayo Clinic).

למרות שאבקת המאצ'ה מכילה לא מעט קפאין, יש פחות סיכון שהוא יגרום לרעידות וחוסר שקט בהשוואה למשקאות אחרים המכילים קפאין (למשל קפה). הסיבה היא השילוב של רמות גבוהות של 2 חומצות אמינו אחרות בתה המאצ'ה: L-theanine ול-ארגנין. השילוב של שתיהן ביחד עם הקפאין משרה השפעה מרגיעה שמדכאת/ממתנת את ההשפעה המעוררת של הקפאין. לכן השילוב של קפאין ו-ל-תיאנין ביחד עם ל-ארגנין במשקה המאצ'ה מספקים תחושה של מיקוד נינוח ואנרגיה איטית ויציבה ללא נפילות לאחר מכן.

מקדם את בבריאות הלב

יתרון נוסף של תה ירוק מאצ'ה מתייחס לתפקוד הלב וכלי הדם. באופן ספציפי, נוגדי חמצון יכולים לעזור לווסת בגוף מצבים של עקה חמצונית ודלקת המהווים גורמים עיקריים למחלות לב. נוגדי החמצון מסוג קטצ'ינים במאצ'ה מסייעים גם בהורדת כולסטרול מסוג LDL ("רע"). ישנה חשיבות גדולה לפעולה זו של הפחתת רמות הכולסטרול מסוג LDL כיון שרמה גבוהה שלו בדם עלולה להוביל להיווצרות טרשת עורקים, מה שיכול להפחית את זרימת הדם הבריאה ולהגביר את הסיכון למחלות לב.

משקה. Giphy
מתוק-מלוח? משקה מאצ'ה/Giphy

כיצד לשלב את המאצ'ה בתפריט היומי?

אנשים רבים מאמינים שלמאצ'ה יש טעם מר אבל בשילוב נכון עם מאכלים או משקאות אחרים אפשר בהחלט לקבל טעם עדין יותר, ואף יש הטוענים שהוא יכול להיות "מתוק-מלוח".

להלן כמה רעיונות לשילוב טעים ובריא של המאצ'ה בתפריט היומי:

  • תה קר: שילוב קוביות קרח בתוך משקה תה המאצ'ה בשילוב קצת חלב יוצר משקה "תה לאטה" נהדר ומרענן במיוחד לקיץ.
  • שייק פירות: הכנת שייקים של פירות בשילוב מאצ'ה מעניק זריקת אנרגיה לשייק כולו. המאצ'ה משתלב טוב במיוחד בשייק עם פירות טרופים כמו מנגו ובננה.
  • לימונדה: מאצ'ה משתלב נהדר עם פירות הדר. שילוב של מאצ'ה בעת הכנת לימונדה ביתית יכול לשדרג את הלימונדה כולה.
  • פנקייק: אבקת המאצ'ה משתלבת נהדר בתוך הבלילה להכנת פנקייקים (ואפילו וופלים). מוסיפים כפית אחת של אבקת מאצה לבלילה ומתקבל צבע ירוק בהיר ושדרוג של הערכים התזונתיים של המנה כולה.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully