וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צריך לחסן תינוקות עכשיו או שמדובר בטעות קשה?

בארה"ב אישרו בשבוע שעבר את מתן חיסוני הקורונה לילדים מעל גיל חצי שנה ועד גיל חמש, אבל במדינות רבות לא ממהרים ליישר קו עם האמריקנים. ביקשנו את דעתם של כמה מומחים והן נעו בין "חיסון לא נחוץ שמוטל עליו צל כבד" ובין "נשק יעיל"

בווידאו: שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתיחת מבצע חיסוני הילדים במתחם החיסונים בקופת חולים מכבי בתל אביב, 23 בנובמבר 2021/יותם רונן

הצוות לטיפול במגיפות יתכנס היום לדון בחיסוני קורונה לפעוטות וילדים קטנים, מגיל חצי שנה עד גיל חמש. זאת, לאחר שהחיסון של פייזר ומודרנה אושרו בשבוע שעבר על ידי מינהל התרופות והמזון של ארצות הברית (FDA). בעקבות האישור, חיסוני הילדים בארצות הברית צפווים להתחיל כבר השבוע.

ובישראל, יותר מעשרת אלפים בני אדם נדבקים אובחנו ביממה הקודמת, מספר החולים שבמצב קשה זינק ל-168. בשבוע האחרון מספר הנדבקים בישראל זינק ב-55% והוא עומד על יותר מ-55 אלף. בתחילת השבוע הסכים מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי ישראל נמצאת בתחילתו של "גל חדש".

ולמרות שהקורונה היא מחלה קלה יותר בקרב ילדים. חשוב להדגיש כי מאז מרץ 2020, זו הייתה הסיבה החמישית למוות של ילדים בגילאי 1-4 בארצות הברית, והסיבה הרביעית למוות של תינוקות בני פחות משנה, לפני נתוני המרכז.

שאלנו את המומחים של אוניברסיטת תל אביב מה דעתם על חיסוני הילדים והאם הם ממליצים לחסן את הילדים והפעוטות?

ד"ר יואב יחזקאלי, מומחה ברפואה פנימית ומינהל רפואי, מרצה לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת ת"א. ממקימי צוות הטיפול במגיפות

על ההמלצה לחסן פעוטות נגד קורונה מוטל בעיני צל כבד. ראשית, מצד הצורך - מחלת קורונה בפעוטות נושאת עימה סיכון אפסי, ולכן הצורך בחיסונם אינו ברור בכלל. החיסון הקיים הינו נגד הזן המקורי של הקורונה ולא נגד האומיקרון והוריאנטים הרווחים כעת. כידוע החיסון גם אינו מונע הידבקות. הניסוי שהוכיח כביכול את יעילותו בפעוטות לוקה ולא משכנע. מצד הבטיחות, הניסוי שנערך ב-1,500 פעוטות בלבד עם מעקב קצר טווח אינו מספק כדי לומר שהחיסון בטוח, בפרט לנוכח תופעות הלואי החמורות שהתגלו בחיסון הצעירים. לסיכום - חיסון פעוטות לא רק שאינו נחוץ, ספק אם הוא עומד במבחן האתיקה הרפואית.

ד"ר יחזקאלי מדגיש כי אישור ה-FDA לשימוש בחיסון הינו היתר לשימוש בחירום בלבד (EUA) עד גיל 16. מחלת הקורונה אינה מהווה מצב חירום, כך שהשימוש בו למעשה אינו מאושר.

בדיקות קורונה לילדים בבי"ח תל השומר, 6 בספטמבר 21. מרים אלסטר, פלאש 90
ושוב אתכם. ילד עורך בדיקת קורונה/פלאש 90, מרים אלסטר

ד"ר אלה סקלן, מומחית למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב

מחלת קורונה קשה בילדים היא נדירה יחסית. למרות זאת מעל 440 ילדים ובני נוער מתחת לגיל 5 מתו מקורונה בארה"ב וישנם ילדים רבים שסובלים מתופעות ארוכות טווח שאנחנו עוד לא לחלוטין מכירים.

השבוע כאמור אישר מנהל התרופות והמזון האמריקאי, באישור חרום, חיסון ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל שש בחיסוני פייזר ומודרנה שניתנים במינון נמוך מן המינון שהומלץ למבוגרים. תוצאות ראשוניות שהראו רמת תופעות הלוואי נמוכה והיעילות במניעת מחלה סימפטומטית היא מעל 50% בזנים שקיימים היום. תוצאות אלו הביאו את חברי הפנל של מינהל המזון והתרופות להחלטה בפה אחד שהיתרונות בחיסון הילדים בגילאים הללו עולים על החסרונות.

פרופ' ג'וני גרשוני, מומחה לחיסונים ולנגיפים מאוניברסיטת ת"א

שלטונות ארצות הברית אישרו את מתן חיסוני פייזר ומודרנה לתינוקות מגיל 6 חודשים ועד 5 שנים במינון מוקטן, בשל כך שבמבחנים קליניים נראה כי החיסון משפר את ההגנה מפני הדבקה בנגיף הקורונה. במבחנים הקליניים השתתפו למעלה מ-6,300 פעוטות וילדים מהם כרבע קבלו חיסון "דמה". לא נרשמו תופעות לוואי חריגות מעבר לאדמימות במקום החיסון כאב מקומי וחום נמוך בחלק מהמשתתפים.

אמנם המעקב בינתיים הוא רק במהלך מספר חודשים, האמריקנים החליטו להתחיל את חיסון התינוקות כבר השבוע. המינון של חיסון פייזר יהיה עשירית המנה שניתן למבוגרים, 3 מיקרוגרם RNA בכל זריקה והילדים יקבלו 3 זריקות לחיסון מלא. בחיסון של מודרנה יש 25 מיקרוגרם בכל זריקה שהם רבע מהמנה שניתנת למבוגרים.

על אף העובדה שחיסוני ה RNA לקורונה הם בשימוש רק מאז התפרצות המגיפה, כבר למעלה מ-10 מיליארד בני אדם חוסנו בחיסונים אלה שבוודאי הצילו מיליוני אדם מ-COVID-19 קטלני. לכן בהחלט רצוי להגן על ילדינו בכל דרך אפשרית והחיסון שאושר בימים אלה הינו נשק יעיל ובטוח במלחמתנו נגד נגיף הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully