וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכס: לא תאמינו כמה חיידקים יושבים על הספוג בכיור שלכם

המחקר הזה לגמרי הוציא לנו את מעט החשק שהיה לנו לשטוף כלים. ואם אתם לא מתחברים למה שנכתב פה, קחו את המשפט הבא שנאמר על ידי החוקר הראשי: "ספוג בודד יכול להכיל מספר גבוה יותר של חיידקים מאשר אנשים על פני כדור הארץ". תודה, וסליחה

מחקרי ניקיון הם דבר שבשגרה, אבל כאשר מדובר במוצר שיש לכל אחד בבית - זה כבר נעשה יותר מעניין. מחקר חדש מצא כי ספוגים למטבח מכילים יותר חיידקים מאשר מברשות לניקוי כלים, מוצר שפחות נפוץ בארץ, אך עשוי להיות דרך היגיינית יותר לנקות את הכלים.

"סלמונלה וחיידקים אחרים גדלים ושורדים טוב יותר בספוגים מאשר במברשות, הסיבה היא שספוגים בשימוש יומיומי אף פעם לא מתייבשים", אמר טרונד מורטרו, מדען מחקר ב-Nofima, מכון מחקר מזון נורווגי, במחקר שפירסם מחקר בכתב העת Journal of Applied Microbiology. "ספוג בודד יכול להכיל מספר גבוה יותר של חיידקים מאשר אנשים על פני כדור הארץ", הוסיף.

בעוד שחיידקים רבים אינם מזיקים, אלו דוגמת סלמונלה יכולים להתפשט מהספוג לידיים, למשטחי המטבח ולציוד, ועלולים לגרום לאנשים לחלות. "הספוג לח וצובר שאריות מזון שהם גם מזון לחיידקים, מה שמוביל לצמיחה מהירה של חיידקים", אמר.

אבל מה שהכי הפתיע את החוקרים בממצאיהם היה שזה לא ממש משנה איך אנשים מנקים את הספוג שלהם או באיזו תדירות. "לאופן שבו הצרכנים השתמשו בספוגים שלהם לא היה חשיבות רבה לגבי צמיחת חיידקים. קשה מאוד לצרכנים להימנע מצמיחת חיידקים כל עוד לא מחליפים את הספוג מדי יום", אמר מורטרו.

ספוגית ניקוי. ShutterStock
זה לא יעזור גם אם תחליפו כל שבוע. ספוגים לניקוי כלים/ShutterStock

המחקר על ספוגי ניקוי כלים ומברשות מתבסס על מחקר מעבדה שפורסם בשנה שעברה על ידי אותו צוות חוקרים, שמצא שחיידקים מזיקים שרדו טוב יותר בספוגים מאשר במברשות.

עוד בוואלה!

10 שיטות מושלמות לרחיצת כלים

לכתבה המלאה

ספוג לעומת מברשת

במחקר הנוכחי החוקרים אספו ספוגי מטבח מ-20 אנשים שחיים בפורטוגל ו-35 מברשות ו-14 ספוגים מאנשים שחיים בנורבגיה.

סקר קודם שנערך בקרב 9,966 אנשים על ידי צוות המחקר מצא כי ספוגים היו נפוץ לניקוי מטבחים ברוב מדינות אירופה, כאשר מברשות הן כלי הניקוי הדומיננטי לשטיפת הכלים בשתי מדינות בלבד - נורבגיה ודנמרק.

הספוגים שימשו כולם לשטיפת כלים - קרצוף סירים ומחבתות, ו-19 מתוך 20 הספוגים מפורטוגל שימשו לשם כך חמש עד שש פעמים בשבוע או לעתים קרובות יותר. מבין המברשות שנאספו בנורבגיה, 32 מתוך 35 היו בשימוש חמש עד שש פעמים בשבוע או יותר. הספוגים שנאספו בנורבגיה היו בשימוש בתדירות נמוכה יותר.

בתוצאות המחקר לא נמצאו חיידקים פתוגניים (הגורמים למחלה) במברשות או בספוגים. עם זאת, רמות החיידקים הכוללות היו נמוכות יותר במברשות משומשות מאשר בספוגים. בשני כלי הניקוי נמצאו סוגים דומים של חיידקים לא פתוגניים. כאשר החוקרים הוסיפו חיידקי סלמונלה למברשות ולספוגים, הם מצאו ירידה משמעותית במספר חידקיי הסלמונלה במברשות שהותרו להתייבש במשך הלילה. אבל לא הייתה הפחתה עבור מברשות המאוחסנות בשקית ניילון או עבור ספוגים - ללא קשר לתנאי האחסון.

מברשת כלים ורודה בצורת שרביט קסמים, אתר houzz.com. houzz.com, צילום מסך
אולי כדאי לעבור למברשת כלים?/צילום מסך, houzz.com

הבעלים של הספוגים והמברשות שיתפו במשך כמה זמן הם בדרך כלל השתמשו בספוג או במברשת שלהם, וכיצד הם שמרו על כלי הניקוי שלהם נקיים - שטיפה במים, ניקוי במים וסבון, הנחתם במדיח הכלים או הלבנה. עם זאת, אף אחד מהדברים הללו לא עשה הבדל מוחשי - דבר שהפתיע את החוקרים.

התוצאה העיקרית מהמחקר הייתה שלמברשות, שמתייבשות בין שימוש לשימוש, יש מספר נמוך יותר של חיידקים. "מכיוון שהמברשת מתייבשת מהר מאוד, חיידקים מזיקים ימותו. כמו כן, לרוב המברשות יש ידית שמונעת מגע יד ישיר עם חיידקים מזיקים פוטנציאליים, בניגוד לספוגים", אמר, "אני מעודד צרכנים לנסות מברשת בפעם הבאה שהם צריכים להחליף את הספוג שלהם".

מרקוס אגרט, מיקרוביולוג מאוניברסיטת פורטוונגן בגרמניה, שערך מחקר דומה, אמר לאתר CNN שהוא כבר משתמש במברשות כדי לשטוף את הכלים שלו. אגרט, שלא היה מעורב במחקר זה, ממליץ לאנשים שנרתעים ממברשות להשתמש בספוג חדש כל שבועיים עד שלושה. "מברשות הן הבחירה הטובה יותר לניקוי כלים, מנקודת מבט היגיינית. ייתכן שהדבר היה צפוי מראש, אבל מחברי המחקר מוכיחים זאת בכמה ניסויים נחמדים. עם זאת, על סמך הניסיון שלי אנשים אוהבים להשתמש בספוגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully