וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו הפריט הכי מזוהם במטבח שלכם?

7.4.2015 / 7:11

חושבים שקרש החיתוך שלכם הוא החפץ הכי מזוהם במטבח? אתם טועים. מחקר חדש מצא שמגבת המטבח שלכם מכילה הרבה יותר חיידקים ממה שחשבתם. ומה הקשר בין מטבח מזוהם לטלפון הנייד שלכם?

מגבת מטבח. ShutterStock
נמצאת בכל מטבח/ShutterStock

רגע אחרי ליל הסדר, ורגע לפני ארוחת החג השניה, העניינים מתחממים במטבח. מחקר חדש מצא את הגורם הכי מזהם במטבח שלכם, ולא, לא מדובר בקרש החיתוך או במסננת בכיור, אלא במשהו הרבה יותר תמים לכאורה - מגבת המטבח. הסיבה, אגב, קשורה גם למכשיר הטלפון הנייד שלכם.

חוקרים מאוניברסיטת קנזס ביקשו מ-123 אנשים להכין מנות מבשר נא ומעוף, שהוחדרו אליהם חיידקים לא מזיקים שנועדו כדי לעקוב אחר רמות הזיהום הקשורות בבשר במהלך הכנת ארוחה. במקביל התבקשו הנסיינים להכין סלט פירות. בתצפית הראשונה ראו החוקרים כי אנשים נוגעים במגבות המטבח לא רק כשהם צריכים לייבש את ידיהם, אלא במהלך כל ההכנות של המזון. גם אם רחצו ידיים היטב, מרבית האנשים ניגבו שוב את הידיים במגבת במלוכלכת וכך הדביקו שוב את ידיהם בחיידקים, וחוזר חלילה.

עלולים להתרבות בבד

לאחר הניסוי במטבח, בדקו החוקרים את כמות החיידקים שנמצאו במגבת בהשוואה לשאר המשטחים, והם מצאו כי הכמויות הכי גדולות של החיידקים הלא מזיקים שהוחדרו לבשר היו במגבת המטבח.

בניסוי אומנם מדובר בחיידקים לא מזיקים, אך בכל מקרה אחר היה יכול להיות מדובר בחידקיי סלמונלה, למשל, שעלולים להימצא בבשרים לא טריים. חיידקים אלה, לא רק שעלולים להיות במגבת המטבח אלא אף עשוייים לגדול ולהתרבות בבד המגבת, אם הוא מושאר לא מכובס במהלך הלילה. הבדיקה השניה העלתה כי ב-90 אחוזים מסלטי הפירות שהוכנו נמצאו החיידקים שהוחדרו בבשר, מה שמראה כי אם היה מדובר בחיידקי סלמונלה, אנשים היו יכולים לקבל הרעלות מזון או דלקות מעי גם מסלט פירות תמים.

צילום אוכל. ShutterStock
לוקחים אותו לכל מקום בבית/ShutterStock

המחקר שהתפרסם במגזין Food Protection Trends מצא כי ארבעה מתוך חמישה משתתפים השאירו עקבות של זיהום מהבשר גם על הברז בכיור, המקרר, התנור ומיכל אשפה. אחד הגורמים המזוהמים, למרבה ההפתעה, היה הטלפון הנייד, שרבים נוהגים לקחת אותו איתם לכל מקום בבית, גם למטבח.

לוקחים את הטלפון הנייד לכל מקום, גם לשירותים

"לעתים קרובות אנו לוקחים הטלפונים הסלולריים והטאבלטים שלנו למטבח," כתבו החוקרים, "אבל מה עם כל המקומות האחרים שאנחנו לוקחים אותם? תחשבו על כמה פעמים אתה רואים מישהו מדבר בטלפון הנייד שלו במקומות כמו חדר האמבטיה, או השירותים, שם חיידקים כמו אי-קולי יחסית נפוצים". כדי למנוע את הזיהום במטבח, או לפחות להפחיתו, המליצו החוקרים להתחיל להשתמש במגבות נייר חד פעמיות, או לכבס את מגבות המטבח מיד לאחר השימוש. ואם כבר הכנסתם טלפון נייד למטבח, נגבו היטב את המשטח שלו לפני ואחרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully